Radeon RX Vega 64 - wyniki wydajności w 3DMark i grach
Dzisiaj ma miejsce oficjalna premiera kart AMD Radeon RX Vega 64 - układy pomału zaczynają być dostępne w sklepach (choć nie w Polsce), w sieci z kolei pojawiły się recenzje, z których można jasno wywnioskować na jakim poziomie wydajnościowym plasuje się karta Radeon RX Vega 64. Czy układ wyposażony w 8 GB pamięci HBM2 jest w stanie nawiązać rywalizację z propozycją konkurencji? Okazuje się, że tak aczkolwiek wydajność GPU jest bardzo nierówna, co w najbliższych tygodniach może zostać zniwelowane poprzez aktualizację sterowników. W tym momencie sytuacja wygląda tak, że Radeon RX Vega 64 w niektórych grach przegania GeForce GTX 1080, by w innych ledwo wygrywać z GeForce GTX 1070. Biorąc pod uwagę bardzo wysoki pobór mocy, opłacalność tego układu nie jest zbyt atrakcyjna. Zdecydowanie lepiej poczekać na premierę Radeona RX Vega 56, który zapowiada się ciekawiej.
Pobór mocy zestawu komputerowego wraz z mocno wykręconą kartą Radeon RX Vega 64 Liquid potrafi dobić do okolic 550 - 600W, co jest prawdziwym ewenementem w tej branży.
Dziś oficjalnie swoją premierę sklepową ma wyczekiwana przez wielu karta graficzna AMD Radeon RX Vega 64. Z tego też powodu w sieci pojawiły się recenzje, które skupiają się na prezentacji wydajności najnowszego produktu AMD w porównaniu do układów GeForce GTX 1070, GeForce GTX 1080 oraz GeForce GTX 1080 Ti. Jedną z pierwszych redakcji, które opublikowały testy był portal HardwareBattle, który przetestował wersję zwykłą oraz chłodzoną cieczą. Najlepiej w sumie karta poradziła sobie w grze Battlefield 1, gdzie we wszystkich trzech rozdzielczościach (Full HD, QHD oraz Ultra HD) Radeon RX Vega osiągnął wyniki wyższe niż GeForce GTX 1080. W grze Titanfall 2 wyniki są porównywalne, przy czym minimalnie lepsze osiągi prezentuje karta firmy AMD. Podobnie sytuacja wygląda w grach Rise of the Tomb Raider oraz Ghost Recon: Wildlands. Tutaj także obydwa układy GPU uzyskują zbliżone wyniki - raz lepsza okazuje się NVIDIA, innym razem AMD - przynajmniej w wersji chłodzonej cieczą). Z kolei w strategii Civilization VI wyraźnie lepszy rezultat uzyskał GeForce GTX 1080.
Radeon RX Vega 64 oferuje trzy osobne profile zasilania, które cechują się innym poziomem poboru mocy oraz zmniejszoną wydajnością (w przypadku bardziej energooszczędnych profili). Z poziomu programu Wattman można wybrać jeden z czterech presetów: Power Saving (Oszczędzanie energii), Balanced (Zrównoważony), Turbo (Wysoka wydajność) oraz Niestandardowy, gdzie można np. dokonać OC karty. W przypadku karty chłodzonej powietrzem pobór mocy w trybie oszczędzania energii wynosił około 234W. W trybie zbalansowanym pobór wzrósł do prawie 309W (w teście 3DMark) oraz blisko 328W (w grze Metro: Last Light). W trybie Turbo pobór osiągnął poziom prawie 330W. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku wersji chłodzonej cieczą, gdzie można uzyskać znacznie wyższe zegary. Tutaj w trybie oszczędzania energii pobór mocy sięgał około 294W. W trybie zrównoważonym w teście 3DMark wzrósł do blisko 392W (w grze Metro Last Light - 380W). W trybie Turbo chłodzony cieczą Radeon RX Vega 64 zdołał dobić do 490W. Dodatkowo po przekroczeniu Power Limitu o 50% pobór mocy zwiększył się do prawie 520W. Trzeba przyznać, że najnowsza propozycja AMD ma niezwykle duży apetyt na prąd. Z tego choćby względu warto poczekać na testy Radeona RX Vega 56, który wydajnościowo nie powinien mocno odbiegać od wersji RX Vega 64, a jednocześnie ma cechować się znacznie niższym poborem mocy.
Powiązane publikacje

AMD Radeon RX 9070 XT oraz Radeon RX 9070 - Wiemy już, kiedy dokładnie zobaczymy nowe karty graficzne RDNA 4
181
Nie tylko NVIDIA GeForce RTX 5090 może spalić złącze zasilania. Nowy przypadek dotyczy modelu GeForce RTX 5080
140
NVIDIA GeForce RTX 5090 oraz RTX 5080 - Firma chwali się wydajnością kart w grze Indiana Jones i Wielki Krąg i z DLSS 4
56
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 5070 oraz GeForce RTX 5060 z opóźnioną premierą. Powodem nowe Radeony RX 9070 XT?
87