Radeon Image Sharpening trafia do kart AMD Radeon RX 400/500
Radeon Image Sharpening to funkcja wprowadzona dla kart AMD opartych o architekturę Navi. Jako pierwsze otrzymały go w lipcu 2019 Radeon RX 5700 i RX 5700 XT. Technologia ta przetwarza obraz w grach zapewniając mu (jak sama nazwa wskazuje) ostrzejszy wygląd. Nie jest to jednak zwyczajny filtr. AMD używa specjalnego algorytmu dopasowującego adaptatywnie kontrast. Funkcjonalność ta nie wymaga zarazem implementacji w poszczególnych tytułach (w przeciwieństwie do FidelityFX). Ponadto "Czerwoni" deklarowali, że funkcja nie powinna obciążać dodatkowo GPU. Od teraz z technologii tej będą mogli skorzystać również posiadacze kart z rodziny Polaris.
AMD wprowadziło Radeon Image Sharpening w lipcu 2019 dla kart Radeon RX 5700 i RX 5700 XT. Firma postanowiła jednak dodać tę funkcjonalność GPU z rodziny Polaris, od RX 470 po RX 590.
Radeon Image Sharpening (RIS) może być przydatnym rozwiązaniem w grach gdzie zaimplementowano tzw. Temporal Anti-Aliasing bądź techniki rekonstrukcji obrazu. Świetnymi przykładami takich gier są np. Quantum Break i Rainbow Six Siege. Dzięki rozwiązaniu AMD można osiągnąć znacznie ostrzejszą prezentację. Z drugiej strony RIS można wspierać także proces downsamplingu. Zmiana rozdzielczości na niższą może zapewnić wzrost wydajności, a technika AMD teoretycznie mogłaby (w jakimś stopniu) wyostrzyć obraz tak, aby zminimalizować różnicę. AMD w najnowszej aktualizacji sterowników Radeon Software Adrenalin Edition (19.9.2) zapewniło taką opcję również dla kart Radeon RX 470, RX 480, RX 570, RX 580 i RX 590.
AMD Radeon RX 600 - nowa wersja układów Polaris na rynek OEM
Rozwiązanie to miałoby to duży sens np. przy rozdzielczości 1800p, która w niedużym stopniu odbiega od natywnego 4K. Portal Techspot odnotował w takiej sytuacji 27% przyrost wydajności w Metro Exodus z włączonym RIS (vs natywne 4K). Technologia AMD (choć działa inaczej) może stanowić pewnego rodzaju alternatywę dla DLSS NVIDII. Radeon Image Sharpening ma jednak ograniczenie – obsługuje jedynie gry stworzone pod DirectX 12, DirectX 9 i biblioteki Vulkan. DirectX 11 nie jest w tym momencie wspierany, ale "Czerwoni" myślą o wprowadzeniu zgodności z DX11, jeśli gracze wykażą zainteresowanie. Tak czy inaczej, dodanie RIS dla budżetowych kart AMD powinno pomóc osobom, którym zależy na zmaksymalizowaniu wydajności.
Powiązane publikacje

NVIDIA GeForce NOW - rozpoczęto ulepszanie serwerów, aby zaoferować użytkownikom wydajność klasy GeForce RTX 5080
44
Wymagania sprzętowe Borderlands 4 PC. Kolejna gra na Unreal Engine 5 ze wsparciem dla DLSS, FSR, XeSS i TSR
34
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 5000 SUPER mogą zadebiutować dopiero w 2026 roku
91
Nowe sterowniki AMD Adrenalin Edition 25.9.1 pozwalają na włączenie FSR 4 dla ponad 85 gier z bibliotekami DirectX 12
95