Radeon Image Sharpening - jak radzi sobie w porównaniu do DLSS
W niedzielę zadebiutowały nowe karty graficzne od AMD - na pierwszy ogień poszły dwa układy Radeon RX 5700 oraz Radeon RX 5700 XT, wykorzystujące rdzeń NAVI 10 oraz architekturę RDNA pierwszej generacji. Same karty graficzne okazały się zaskakująco udane pod względem wydajności, dzięki czemu stały się realną konkurencją dla układów GeForce RTX 2060, GeForce RTX 2060 SUPER oraz GeForce RTX 2070. Jedną z ciekawszych funkcji, jakie dodano do kart jest opcja o nazwie Radeon Image Sharpening, którego celem jest poprawa ostrości obrazu w grach bez widocznego spadku wydajności. W sieci pojawiły się pierwsze porównania i trzeba przyznać, że wygląda to całkiem nieźle. Dość interesująca konkurencja dla technologii DLSS, przy czym tutaj karty nie wykorzystują żadnych dedykowanych tym celom jednostek.
W sieci pojawiły się pierwsze materiały porównujące wygląd gier z wyłączoną oraz włączoną funkcją Radeon Image Sharpening.
AMD Radeon RX 5700 vs GeForce RTX 2060 - Test kart graficznych
Radeon Image Sharpening (RIS) nie jest oczywiście tak zaawansowaną funkcją jak DLSS, tym bardziej że karty AMD nie wykorzystują w tym celu ze specjalnie zaprojektowanych do tego celu jednostek lub algorytmów sztucznej inteligencji. Tutaj celem jest po prostu poprawa ostrości obrazu poprzez przetwarzanie obliczeń końcowych shadera oraz oceniający sąsiedztwo 3x3 pikseli. W razie potrzeby nakładany jest filtr wyostrzający, który nieco poprawia jakość obrazu. Nie jest to jednak technika, która w jakiś znaczący sposób poprawi warstwę wizualną, niemniej jednak rezultaty działania takiego systemu będą widoczne.
Strange Brigade - Radeon Image Sharpening wyłączony
Strange Brigade - Radeon Image Sharpening włączony
Firma AMD ponadto deklaruje, że wykorzystanie RIS praktycznie nie wpływa na wydajność, a różnice pomiędzy włączoną i wyłączoną funkcją zamykają się w przedziale od 0,5% do 1,4%. Ekipa z HotHardware przetestowała funkcjonalność na dwóch grach - Strange Brigade oraz Shadow of the Tomb Raider. W obu przypadkach dało się zaobserwować nieco ostrzejszy obraz, przy różnicy w płynności nie przekraczającej 2 FPS. Radeon Image Sharpening przyda się zwłaszcza w nieco niższych rozdzielczościach takich jak np. Full HD. Dodatkowo rozwiązanie od AMD jest niezależne od wsparcia producentów gier, a więc bez problemu możemy aktywować RIS w każdej grze. Należy jednak pamiętać, że funkcja ta jako część architektury RDNA jest dostępna wyłącznie na kartach NAVI i nie aktywujemy jej w kartach Radeon VII czy układach z rodziny Vega lub Polaris.
Shadow of the Tomb Raider - Radeon Image Sharpening wyłączony
Shadow of the Tomb Raider - Radeon Image Sharpening włączony
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
185
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56