Quiz o phishingu od Google. Sprawdź czy dasz się nabrać
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, Google Polska przygotowało quiz, który pomoże nauczyć się jak skutecznie rozpoznać phishing - jedną z najpowszechniejszych metod wyłudzania informacji. Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej) albo nakłonienia ofiary do określonych działań. Jest to rodzaj ataku opartego na inżynierii społecznej. Chodzi w nim o wzbudzenie u ofiary przekonania, że musi wykonać jakąś akcję, która jest niezwykle istotna ze względów bezpieczeństwa lub zawodowych - aktualizację oprogramowania, zmianę hasła czy danych do logowania.
Ataki tego typu wciąż są bardzo popularne. W 2005 roku doszło do około 170 tysięcy tego typu kampanii. W zeszłym roku było to już 1,1 mln. W 2017 r. 76 procent organizacji doświadczyło ataków typu phishing.
Aby rozwiązać polskojęzyczny quiz i sprawdzić czy potraficie zauważyć próbę wyłudzenia informacji i skutecznie jej zapobiec wystarczy, że wejdziecie na tę stronę. Termin Phishing został ukuty w połowie lat 90. przez crackerów próbujących wykraść konta w serwisie AOL. Atakujący udawał członka zespołu AOL i wysyłał wiadomość do potencjalnej ofiary. Wiadomość zawierała prośbę o ujawnienie hasła, np. dla „zweryfikowania konta” lub „potwierdzenia informacji w rachunku”. Gdy ofiara podawała hasło, napastnik uzyskiwał dostęp do konta i wykorzystywał je w przestępczym celu.
TOP 10 aplikacji od Google'a, o których mogliście nie wiedzieć
Dzisiaj przestępcy sieciowi wykorzystują techniki phishingu w celach zarobkowych. Phisher zazwyczaj wysyła spam do znacznej liczby potencjalnych ofiar, kierując je na stronę w Internecie, która udaje bank internetowy, a w rzeczywistości przechwytuje wpisywane tam przez ofiary ataku informacje. Typowym sposobem jest informacja o rzekomym zdezaktywowaniu konta i konieczności podania poufnych informacji w celu odzyskania dostępu. Stronę przechwytującą informacje cechuje łudzące podobieństwo do oryginału. Ataki tego typu wciąż są bardzo popularne. W 2005 roku doszło do około 170 tysięcy tego typu kampanii. W zeszłym roku było to już 1,1 mln. W 2017 r. 76 procent organizacji doświadczyło ataków typu phishing.
Powiązane publikacje

Meta kontra FTC. Kevin Systrom ujawnia, że Mark Zuckerberg postrzegał Instagram jako zagrożenie dla Facebooka
23
OpenAI rozważa zakup przeglądarki Chrome od Google, co oznacza potencjalną rewolucję w dostępie do sztucznej inteligencji
22
Użytkownicy skarżą się, że ChatGPT zbyt często ich chwali. Czy sztuczna inteligencja przestała mówić prawdę?
44
Facebook traci znaczenie wśród młodszych pokoleń. Wewnętrzne e-maile Meta pokazują rosnące problemy z atrakcyjnością platformy
57