Quiz o phishingu od Google. Sprawdź czy dasz się nabrać
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu, Google Polska przygotowało quiz, który pomoże nauczyć się jak skutecznie rozpoznać phishing - jedną z najpowszechniejszych metod wyłudzania informacji. Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej) albo nakłonienia ofiary do określonych działań. Jest to rodzaj ataku opartego na inżynierii społecznej. Chodzi w nim o wzbudzenie u ofiary przekonania, że musi wykonać jakąś akcję, która jest niezwykle istotna ze względów bezpieczeństwa lub zawodowych - aktualizację oprogramowania, zmianę hasła czy danych do logowania.
Ataki tego typu wciąż są bardzo popularne. W 2005 roku doszło do około 170 tysięcy tego typu kampanii. W zeszłym roku było to już 1,1 mln. W 2017 r. 76 procent organizacji doświadczyło ataków typu phishing.
Aby rozwiązać polskojęzyczny quiz i sprawdzić czy potraficie zauważyć próbę wyłudzenia informacji i skutecznie jej zapobiec wystarczy, że wejdziecie na tę stronę. Termin Phishing został ukuty w połowie lat 90. przez crackerów próbujących wykraść konta w serwisie AOL. Atakujący udawał członka zespołu AOL i wysyłał wiadomość do potencjalnej ofiary. Wiadomość zawierała prośbę o ujawnienie hasła, np. dla „zweryfikowania konta” lub „potwierdzenia informacji w rachunku”. Gdy ofiara podawała hasło, napastnik uzyskiwał dostęp do konta i wykorzystywał je w przestępczym celu.
TOP 10 aplikacji od Google'a, o których mogliście nie wiedzieć
Dzisiaj przestępcy sieciowi wykorzystują techniki phishingu w celach zarobkowych. Phisher zazwyczaj wysyła spam do znacznej liczby potencjalnych ofiar, kierując je na stronę w Internecie, która udaje bank internetowy, a w rzeczywistości przechwytuje wpisywane tam przez ofiary ataku informacje. Typowym sposobem jest informacja o rzekomym zdezaktywowaniu konta i konieczności podania poufnych informacji w celu odzyskania dostępu. Stronę przechwytującą informacje cechuje łudzące podobieństwo do oryginału. Ataki tego typu wciąż są bardzo popularne. W 2005 roku doszło do około 170 tysięcy tego typu kampanii. W zeszłym roku było to już 1,1 mln. W 2017 r. 76 procent organizacji doświadczyło ataków typu phishing.
Powiązane publikacje

YouTube to nowa telewizja - twierdzi Google. Prawie 20-letni serwis jest popularniejszy na TV niż na smartfonach
62
Reklamy dotarły na Threads. Chwilowo zobaczą je tylko wybrane osoby, ale z czasem trafią do wszystkich użytkowników
29
Insbuy – nowatorska aplikacja, która otwiera nowe możliwości sprzedażowe dla osób streamujących treści
23
Instagram pozwoli użyć AI do edycji filmików. Generator wideo Movie Gen od Mety już wkrótce wkroczy na platformę
8