Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

PureRetro: Historia Sony PlayStation, bardzo fartownej konsoli

Bartłomiej Dramczyk | 03-09-2018 11:00 |

PureRetro: Historia Sony PlayStation, bardzo fartownej konsoliJeśli istnieje jakaś nazwa, która może być dziś synonimem elektronicznej rozrywki to brzmi ona PlayStation. Po kilku generacjach konsol gier opracowanych przez Sony, wiemy kto dyktuje warunki na rynku i co najczęściej wybierają gracze. 500 milionów usatysfakcjonowanych posiadaczy konsol do gier nie może się przecież mylić. A jednak historia powstania pierwszej konsoli PlayStation jest równie intrygująca jak wiele exclusive’ów współcześnie wydawanych dla PS4. Najdziwniejsze jest w tym wszystkim jedno: gdyby nie Nintendo, nie zobaczylibyśmy PlayStation. Niemal ćwierć wieku temu, kiedy rynek japoński był jeszcze zdominowany przez Famicoma i Segę Master System, a europejscy i amerykańscy gracze dzielili swoje sympatie pomiędzy Atari, Segę i Nintendo – Sony nie było obecne na rynku konsol do gier. Było molochem, skupiającym swoje działania na rynku produktów audio i wideo.

Autor: Bartłomiej Dramczyk

Jedna osoba i seria wydarzeń, zapoczątkowana przez inżyniera, który odważył się zaprojektować układ dźwiękowy dla przyszłego konkurenta zaważyła na powstaniu największego konsorcjum decydującego dziś o tym, w co i na czym gramy. Biorąc pod uwagę upór Japończyków, wojna na konsole raczej nigdy nie wygaśnie, a walka Tytana z Goliatem, pojedynkujących się na mobilne urządzenia do grania i stacjonarne konsole będzie w różnych formach trwała jeszcze długo. Żaden z nich nie odpuści raz zdobytego pola, jak Sony rozpychające się na rynku jeszcze kilkanaście lat wcześniej należącego niemal wyłącznie do Nintendo. Albo Sony zjadające obecnie coraz większy kawałek tortu stacjonarnych konsol do gier. Historia kilku generacji konsol obecnych na rynku, podpowiada że wybory graczy nie zawsze są przewidywalne. Doskonale przekonała się o tym Sega z Dreamcastem - systemem, który oferował właściwie wszystkie atuty idealnego urządzenia rozrywkowego. Wzloty (NES, GBC, 2DS, 3DS, Wii, Switch) i upadki (Wii U) Nintendo również dają wiele do myślenia. Podobnie jak zmienne zainteresowanie graczy Xboxem. W tym całym zamieszaniu Sony wybiło się na pozycję lidera konsol stacjonarnych, jednocześnie zupełnie odpuszczając rynek mobilnych urządzeń dla graczy. Czy przyszłość elektronicznej rozrywki tkwi w światach VR - o tym prawdopodobnie przekonamy się za kilka lat.

Technologia powstała z oryginalnego pomysłu na stworzenie syntezatora do grafiki, czegoś co wymaga podstawowej grafiki, a następnie dodaje szybko i łatwo różne efekty. - Ken Kutaragi

PureRetro Historia SONY PlayStation bardzo fartownej konsoli [1]

Bez dwóch zdań walka o przychylność graczy odbywa się przede wszystkim na jednej, tradycyjnej arenie: w Japonii. Choć tak naprawdę pomysły wyrastające z wyspiarskiego, azjatyckiego państwa mają odbicie w skali całego świata, to warto pamiętać o tym, że prawdziwą ojczyzną gier wideo jest USA, gdzie wciąż zachowano sentyment do Atari i Ponga. Obecnie, jeśli w tym starciu na konsole do gie Amerykanie mają cokolwiek do powiedzenia, to już raczej jako dostawcy komponentów do konsol, albo producenci kart graficznych do komputerów. To jednak pole do walk na innej płaszczyźnie: waśnie pomiędzy światem graczy przywiązanych do konsol i posiadaczy PC, uznających że na konsoli nie da się grać (za mało FPS-ów, za niska rozdzielczość tekstur, brak myszy i klawiatury). Krótko rzecz ujmując: konkurencja pomiędzy korporacjami, napędzana sympatiami i dyskusjami graczy nigdy nie będzie miała końca. Takie potyczki często przyczyniają się do jednego: rozwoju sprzętu i coraz bogatszej oferty świetnych gier. Oby wyścig na konsole i akceleratory grafiki 3D nigdy nie ustał.

PureRetro: Amiga 500 - maszyna, która wyprzedziła epokę

PureRetro Historia SONY PlayStation bardzo fartownej konsoli [12]

Przyjrzyjmy się na chwile wydarzeniom, które zadecydowały o powstaniu największego dziś imperium żyjącego z gier wideo. Może i świat konsol jeszcze nie dorósł do e-sportu, ale obecnie konsole są już atrakcyjna alternatywą dla PC. Niczego nie można być jednak pewnym, nawet dominujące na rynku Nintendo, w latach 90. otrzymało od Sony kosztowną lekcję. Mało brakowało, by Sony stało się jedynym wielkim graczem, ale konkurencja nie śpi i czasami wyciąga wnioski z popełnionych wcześniej błędów. Dzisiejszy układ sił, w którym Sony gra pierwsze skrzypce, Nintendo nabiera sił, Microsoft szuka dobrych pomysłów na zdobycie rynku, a PC mają się coraz lepiej jako maszynki do gier - nie potrwa wiecznie. Wraz z kolejnymi generacjami konsol możemy spodziewać się jeszcze wielu przewrotów. Najważniejsze lekcje daje jednak historia. Ta związana z powstaniem PlayStation pokazała, jak bardzo w swoim czasie pomyliło się Nintendo i Sega, nie doceniając nowej siły wspinającej się na szczyt popularności.

PureRetro: Sega Dreamcast - smutna historia świetnej konsoli

PureRetro Historia SONY PlayStation bardzo fartownej konsoli [13]

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 26

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.