AMD Ryzen 1800X - Testy przy włączonym i wyłączonym SMT
Chociaż od premiery procesorów AMD Ryzen 7 minęło już trochę czasu, nieustannie pojawiają się kolejne pytania dotyczące działania tych układów. Jednym z ciekawszych zagadnień jest wpływ techniki SMT na wydajność Ryzena w grach. Architektura Zen wykorzystuje bowiem inną metodę wielowątkowości, niż poprzednia generacja procesorów AMD - zamiast techniki klastrowej (CMT) wprowadzono technikę symultaniczną (SMT - Simultaneous Multithreading), teoretycznie umożliwiającą lepsze zarządzania zasobami. Dzięki takiemu zabiegowi niewykorzystywane moce przerobowe miały być kierowane do przyspieszenia wykonywania jednowątkowego kodu. Tym samym AMD zaczęło stosować rozwiązanie doskonale znane z procesorów Intela obsługujących Hyper-Threading. Tylko czy równie skutecznie?
Sytuacja nie jest jednoznaczna, bowiem metoda wielowątkowości symultanicznej (SMT) potrafi podnieść, jak również obniżyć wydajność AMD Ryzen R7 1800X. Przynajmniej takie wnioski płyną z naszych testów.
Wkrótce po premierze Ryzenów producent oficjalnie poinformował, że niezbyt satysfakcjonująca wydajność wielowątkowych procesorów w niektórych grach, prawdopodobnie spowodowana jest kłopotami z odróżnianiem rdzeni fizycznych od logicznych przez system Windows 10. Padło nawet zapewnienie, że Microsoft świadomy jest problemów i przyszłe aktualizacje podreperują kondycję Ryzena, Trochę to zastanawiające, wszak Windows 10 trudno nazwać systemem nie przystosowanym do wielowątkowości (patrząc na wyniki modeli konkurencji z Hyper-Threading). Zarzewiem problemu jest podobno interpretacja wątków logicznych jako fizycznych rdzeni, niewłaściwe zarządzanie zasobami oraz kolejkowanie przeciążające dyspozytor (scheduler), które sumarycznie miałyby wydajności nowego procesora AMD wyraźnie szkodzić. Postanowiłem to sprawdzić jeszcze podczas premiery Ryzen 7 1800X, gdzie na płycie głównej Gigabyte Aorus AX370 Gaming 5 wyłączyłem SMT z poziomu BIOS. Właściwe wyniki znajdziecie poniżej.
Test procesora AMD Ryzen R7 1800X - Premiera nowej architektury!
Wcześniejsze testy przypominam, ponieważ w komentarzach nieustannie przewija się temat wpływu techniki SMT na wydajność nowych jednostek AMD. Jakie były efekty tego zabiegu? System wprawdzie zidentyfikował 8-mio rdzeniowego oraz 16-to wątkowego Ryzena 7 1800X, jako model 4R/4W, jednak w rzeczywistości ponad wszelką wątpliwość było to 8R/8W (najlepiej świadczy o tym wynik Cinebench R15). Wyłączenie SMT przynosi natomiast kilka ciekawych spostrzeżeń. Silnie korzystające z wielowątkowości Crysis 3, Rise of the Tomb Raider oraz Total War: Warhammer wykazały spadek wydajności po wyłączeniu SMT, chociaż wyniki nadal były satysfakcjonujące. Deus Ex: Mankind Divided oraz Hitman z kolei przyspieszyły po dezaktywacji SMT. Reszta tytułów zachowała neutralność. Sytuacja nie jest więc jednoznaczna, bowiem metoda wielowątkowości symultanicznej potrafi podnieść, jak również obniżyć wydajność.

Cinebench R15
Multi-Threaded CPU
Punkty (więcej = lepiej)
3600 MHz + Turbo, Zen (SMT ON)
3600 MHz + Turbo, Zen (SMT OFF)

Cinebench R15
Single Thread CPU
Punkty (więcej = lepiej)
3600 MHz + Turbo, Zen (SMT ON)
3600 MHz + Turbo, Zen (SMT OFF)

Battlefield 1 - Brakedown
1920x1080 / Ultra / SSAO / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Crysis 3 - Welcome to the Jungle
1920x1080 / Very High / SMAA / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Deus Ex: Mankind Divided - Prague
1920x1080 / Very High / AF x16 / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Fallout 4 - Boston Common
1920x1080 / Ultra / AF x16 / TAA / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Hitman - Marrakesh
1920x1080 / Ultra / AF x16 / SMAA / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Rise of the Tomb Raider - Geothermal Valley
1920x1080 / Very High / AF x16 / DirectX 12
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Total WAR: Warhammer - Battle of Eilhart (1 vs 1)
1920x1080 / Ultra / AF x16 / FXAA / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Watch Dogs 2 - Woodland
1920x1080 / Ultra / SMAA / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Witcher 3: Wild Hunt - Novigrad
1920x1080 / Uber / AA / SSAO / DirectX 11
Klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Powiązane publikacje

AMD Ryzen Threadripper (PRO) 9000WX - Kolejne poszlaki wskazują na zbliżającą się premierę procesorów HEDT Zen 5
13
Procesor AMD Ryzen 7 9800X3D do kupienia w najniższej cenie od premiery. Świetna jednostka do gier dostępna poniżej MSRP
90
Intel 18A przyciąga uwagę. NVIDIA i Broadcom testują nowy proces, otwierając drogę do potencjalnej współpracy
23
TSMC zapowiada SoW-X, czyli nową erę pakowania chipów dla AI i HPC. Masowa produkcja ruszy już w 2027 roku
7