Premiera AMD Radeon RX 480 Polaris - Test karty graficznej
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Poooolaaaaris! Ooooo! Poooolaaaaris! Oooooooooo!
- 2 - Radeon WattMan - Nowe oprogramowanie do podkręcania
- 3 - AMD Radeon RX 480 - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 5 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 6 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Standard / DirectX 11
- 7 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 8 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 9 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 10 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 11 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 12 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 13 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 14 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 15 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 16 - AMD Radeon RX 480 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 17 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Crysis 3 (Test CPU)
- 18 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Fallout 4 (Test CPU)
- 19 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - GTA V (Test CPU)
- 20 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Rise of the Tomb Raider (Test CPU)
- 21 - AMD Radeon RX 480 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - AMD Radeon RX 480 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 23 - AMD Radeon RX 480 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 24 - Podsumowanie - Polaris z Maxwellem w jednym stali domu...
Nareszcie doczekaliśmy tego momentu! Dzisiaj o godzinie 15.00 nastąpiła oficjalna premiera karty graficznej AMD Radeon RX 480, możemy zatem ostatecznie rozwiać wszelkie plotki, spekulacje, domysły i zakończyć litanię pobożnych życzeń. Teraz będziemy operować wyłącznie twardymi faktami. Atmosfera wokół pierwszego Polarisa jest wyjątkowo gorąca, niemalże rozgrzana do czerwoności, bowiem AMD zapowiadało dostarczenie wysokiej wydajności w bardzo atrakcyjnej cenie. Radeon RX 480 jeszcze przed debiutem ochrzczony został pogromcą NVIDII, księciem średniego segmentu, najbardziej opłacalną kartą graficzną w historii itp. Innymi słowy - Polaris miał usatysfakcjonować użytkownika oczekującego dobrych osiągów za stosunkowo niewielkie pieniądze. Wszystko dzięki usprawnionej architekturze, niższemu procesowi technologicznemu, wyższym taktowaniom oraz znacznie lepszej energooszczędności. Balon oczekiwań napompowano jednak do niebotycznych rozmiarów, które skonfrontowane z rzeczywistością mogą wywołać różne reakcje...
Autor: Sebastian Oktaba
Co warto wyraźnie zaznaczyć - AMD Polaris 10 nie stanowi bezpośredniej konkurencji dla architektury NVIDIA Pascal, bowiem obydwaj producenci wybrali całkowicie odmienne strategie, przygotowując karty graficzne nowej generacji należące do różnych segmentów. GeForce GTX 1070 i GeForce GTX 1080 reprezentują najwyższą półkę wydajnością, dlatego kosztują znacznie większe pieniądze, natomiast Radeon RX 480 celuje w przedział dotychczas zajmowany przez GeForce GTX 970 i Radeona R9 390. Formalnie to jednak następca Radeona R9 380, czyli konkurenta GeForce GTX 960, mających raczej niewiele wspólnego z high-endem. Godnym przeciwnikiem dla topowych Pascali będzie dopiero architektura Vega, której premiera zgodnie z zapowiedziami powinna nastąpić jesienią bieżącego roku. Radeon RX 480 wykorzystuje rdzeń Ellesmere (XT) o powierzchni 232 mm², stworzony w świeżutkiej 14 nm litografii FinFET autorstwa Global Founders, której właściwości odpowiadają jednak 16 nm FinFET fabryki TSMC, gdzie produkcję Pascala przeniosła NVIDIA. Układ graficzny napędzający Radeona RX 480 posiada 36 Compute Units (CU), oznaczające 2304 jednostki cieniujące, 144 teksturujące (TMU) oraz 32 renderujące (ROP). Ostatni element układanki trochę niepokoi, ponieważ GeForce GTX 970 posiada 56 ROP-ów, natomiast Radeon R9 390 dokładnie 64 takie jednostki. AMD reklamuje Radeona RX 480 jako alternatywę dla wspomnianych wyżej urządzeń, jak również najtańszą sensowną konstrukcję do zabawy VR, której towarzyszy zestaw programowych funkcji Liquid VR. Przede wszystkim to jednak sprzęt mający zapewnić płynną rozgrywkę w najpopularniejszej rozdzielczości 1920x1080.
Chociaż AMD Radeon RX 480 jest następcą Radeona R9 380, to faktycznie zamierza konkurować z GeForce GTX 970 chwilowo wspomagając również Radeona R9 390. Pierwsza karta graficzna na architekturze Polaris ma oferować wysoką wydajność oraz niższy pobór mocy w atrakcyjnej cenie.
Architektura GCN czwartej generacji przynosi szereg istotnych zmian, między innymi 15% wzrost wydajności CU, sprawność energetyczną na poziomie x1.9 względem poprzedników (R9 290), zwiększoną efektywność teselatorów, rozszerzoną pamięć L2 oraz usprawnioną bezstratną kompresję tekstur. Poza tym, Polaris jest gotowy do obsługi 12-bitowym ekranów HDR o próbkowaniu 4:4:4, wykorzystujących technologię utrwalania i wyświetlania obrazów o dużej jasności, co umożliwia rejestrację materiału wideo o bogatej kolorystyce w ciemnych oraz jasnych obszarach. Mocny nacisk położono także na sprzętowy Async Compute (Radeon RX 480 posiada 4 ACE), którego zadanie polega na dostarczaniu układowi graficznemu danych w trybie asynchronicznym, umożliwiającym równoległe wykonywanie rozkazów za pomocą trzech potoków. Pierwszy jest przeznaczony do zadań o ściśle określonej kolejności, natomiast drugi i trzeci pozwala na swobodne aranżowanie ich pracy w przypadku poleceń, jakie nie wymagają określonej chronologii np.: postprocessing lub obliczenia fizyki obiektów. Dzięki temu możliwe jest maksymalne wykorzystanie układu graficznego, odciążenie procesora, zredukowanie czasu oczekiwania na wykonanie poprzedniej operacji i poprawienie ogólnej wydajności. W architekturze Polaris nad asynchronicznością oddano kontrolę developerom - można włączyć wywłaszczanie (preemption), przeznaczyć ściśle określone zasoby na renderowanie i obliczenia (Quick Response Queue) albo skorzystać z automatycznych ustawień. Wprowadzono także dwa Hardware Scheduler, czyli jednostki koordynujące i balansujące obciążenie między zadaniami.
Bazowe taktowanie Radeona RX 480 wynosi 1120 MHz, aczkolwiek w Polarisach zastosowano zmodyfikowany system zarządzania energią, podobny do algorytmu Radeona R9 NANO. Dopóki nie zostanie osiągnięty limit zasilania oraz temperatury (85C), częstotliwość rdzenia będzie wzrastała do maksymalnie 1266 MHz, ponieważ Radeon RX 480 może również pracować w trybie Boost. Nasz egzemplarz przy ustawieniach standardowych podczas wygrzewania Wiedźmin 3: Dziki Gon osiągał stabilne 1205 MHz, aczkolwiek w zdecydowanej większość mniej obciążających produkcji trzymał 1266 MHz. Współczynnik TDP urządzenia ustalono na poziomie 150W, dlatego do działania wymagana jest pojedyncza wtyczka 6-pin PCI-E. Wersje autorskie z przebudowanymi sekcjami zasilania powinny pozwalać na całkiem niezły overclocking, chociaż optymistyczne wieści rozgłaszano także w przypadku referentów, rzekomo wykręcających 1500 MHz. Oczywiście, sprawdzimy to niebawem wykorzystując nowe narzędzie zintegrowane ze sterownikami - Radeon WattMan. Testowe sample Radeona RX 480 posiadają 8192 MB pamięci GDDR5 (Samsung) na 256-bitowej szynie, której przepustowość przewyższa GeForce GTX 970, niemniej do Radeona R9 390 mającego 512-bitową magistralę jeszcze sporo brakuje. Niebawem pojawią się również tańsze wersje RX 480 dysponujące 4096 MB. Skoro poruszamy już kwestie finansowe, to chyba odpowiedni moment, żeby zdradzić sugerowaną cenę Radeona RX 480. Producent zażyczył sobie 229 dolarów, chcąc nawiązać rywalizację z GeForce GTX 970, który ostatnio zaliczył solidną obniżkę czekając na swojego następcę (zapewne GeForce GTX 1060).
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Poooolaaaaris! Ooooo! Poooolaaaaris! Oooooooooo!
- 2 - Radeon WattMan - Nowe oprogramowanie do podkręcania
- 3 - AMD Radeon RX 480 - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodyka pomiarowa
- 5 - Platforma FCAT do zgrywania obrazu
- 6 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności 3DMark - Fire Strike Standard / DirectX 11
- 7 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Crysis 3 - Very High / DirectX 11
- 8 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Fallout 4 - Ultra / DirectX 11
- 9 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Far Cry Primal - Ultra / DirectX 11
- 10 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności GTA V - Very High / DirectX 11
- 11 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Hitman - Ultra / DirectX 12
- 12 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Project CARS - Ultra / DirectX 11
- 13 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Rise of the Tomb Raider - Very High / DirectX 12
- 14 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności Witcher 3: Wild Hunt - Ultra / DirectX 11
- 15 - AMD Radeon RX 480 - Test wydajności XCOM 2 - Maksimum / DirectX 11
- 16 - AMD Radeon RX 480 - Overclocking - 3DMark / Hitman / Tomb Raider / Witcher 3
- 17 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Crysis 3 (Test CPU)
- 18 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Fallout 4 (Test CPU)
- 19 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - GTA V (Test CPU)
- 20 - AMD Radeon RX 480 - Skalowanie z procesorami - Rise of the Tomb Raider (Test CPU)
- 21 - AMD Radeon RX 480 - Pobór mocy - spoczynek i obciążenie
- 22 - AMD Radeon RX 480 - Pomiar temperatur - Spoczynek i obciążenie
- 23 - AMD Radeon RX 480 - Pomiar głośności - Spoczynek i obciążenie
- 24 - Podsumowanie - Polaris z Maxwellem w jednym stali domu...