Google ukarane 1,5 mld USD grzywny za praktyki AdSense
Google zostało ukarane grzywną 1,5 mld dolarów w związku z aferą dotyczącą AdSense. Podczas porannej konferencji prasowej komisarz Komisji Europejskiej ds. przeciwdziałania praktykom monopolistycznym Margrethe Vestager przekazała, że amerykański koncern nadużył swojej dominującej pozycji, zmuszając klientów z branży reklamowej do podpisania umów obligujących ich do korzystania tylko z wyszukiwarki Google oraz rozwiązań AdSense, tym samym ograniczając pole rozwoju dla rozwiązań oferowanych przez konkurencję koncernu. „Niewłaściwe zachowanie trwało ponad 10 lat i pozbawiło inne firmy możliwości konkurowania na zasadach uczciwej konkurencji i innowacji” - przekazała Vestager.
Wraz z grzywną, całkowita kwota do zapłaty przez Google, wynikająca z naruszenia unijnej ustawy antymonopolowej, wynosi 9,3 mld dolarów.
W 2006 r. Google zaczęło sprzedawać klientom produkt AdSense for Search, będący przestrzenią reklamową umieszczoną w specjalnie przygotowanej wyszukiwarce treści znajdujących się na forach czy stronach internetowych. W trakcie podpisywania umów z wydawcami i właścicielami rzeczonych witryn, koncern zmusił klientów do podpisywania umów, zabraniających im umieszczania konkurencyjnych wyszukiwarek na swoich stronach internetowych obok produktu Google. W 2009 r. Google zezwolił na użycie konkurencyjnych wyszukiwarek, o ile produkt amerykańskiego koncernu byłby najlepiej widocznym na ekranie. Gdy w 2016 r. Unia Europejska ogłosiła kroki prawne przeciwko koncernowi, ten całkowicie pozbył się kontrowersyjnych warunków współpracy. Zdaniem analityka Bloomberg Intelligence Aitora Ortiza, AdSense był stabilnym źródłem dochodów dla firmy, choć nigdy nie stał się głównym źródłem przychodów Google’a. Według Bloomberga AdSense stale traci na wartości, w rekordowym 2015 roku generując jedynie 20 proc. zarobków przedsiębiorstwa.
Google: Android będzie promować przeglądarki naszej konkurencji
„Zawsze byliśmy zgodni co do tego, że zdrowa konkurencja na rynku jest w powszechnym interesie” - przekazał wiceprezes ds. globalnych w Google, Kent Walker. „Wprowadziliśmy wiele zmian w naszych produktach, aby sprostać obawom Komisji Europejskiej. W ciągu najbliższych kilku miesięcy będziemy wprowadzać kolejne aktualizacje, aby zapewnić naszej konkurencji jak najlepszą widoczność na stronach internetowych z nami współpracującymi znajdującymi się na terytorium Unii Europejskiej” - czytamy w oświadczeniu prasowym koncernu. Wraz z tą grzywną, całkowita kwota do zapłaty przez Google, wynikająca z naruszenia unijnej ustawy antymonopolowej, wynosi obecnie 9,3 mld dolarów. Najnowsza kara pieniężna jest niższa niż dwie poprzednie, ponieważ Google aktywnie współpracowało z Komisją Europejską w celu zmiany polityki AdSense po tym, jak ta ogłosiła podjęcie kroków prawnych przeciwko przedsiębiorstwu w 2016 r. Regulator aktywnie przygląda się rynkom, na których działa Google, w celu ograniczenia jego potencjalnych działań monopolistycznych.
Powiązane publikacje

Aż 8 mld dolarów za milczenie. Mark Zuckerberg kończy proces jedną z największych ugód w historii branży technologicznej
21
Włoskiemu YouTuberowi Once Were Nerd grozi więzienie za recenzje handheldów ANBERNIC z preinstalowanymi ROMami
54
Departament Handlu USA zezwala na sprzedaż akceleratorów AMD MI308 na rynku chińskim po miesięcznych negocjacjach
21
Cyfrowe dowody tożsamości i obowiązkowa weryfikacja wieku dzieci w UE. Platformy społecznościowe muszą się dostosować
60