Pracownicy Xbox w szoku. Firma promuje AI tego samego dnia co masowe zwolnienia. Deweloperzy nie wytrzymują
Branża gamingowa znalazła się w centrum kontrowersji po ostatnich decyzjach Microsoftu. Firma jednocześnie przeprowadza masowe zwolnienia w dziale Xbox oraz aktywnie promuje narzędzia sztucznej inteligencji dla deweloperów. Sytuacja budzi obawy o przyszłość pracy w branży i kierunek, w jakim podąża jedna z największych firm technologicznych świata. Inwestycje w AI mają wynieść 80 mld dolarów, ale ich cena może okazać się wyższa, niż przewidywano.
Microsoft robi wszystko co może, aby zastąpić ludzi przez AI tak szybko, jak to możliwe - komentarz pracownika Microsoft dotyczący zwolnień w Xbox.
Microsoft szaleje ze zwolnieniami. Studia drżą w posadach, gry Perfect Dark i Everwild zostały anulowane
Microsoft znalazł się w centrum ostrej krytyki po decyzji o przeprowadzeniu masowych zwolnień w dziale Xbox przy jednoczesnym promowaniu narzędzi sztucznej inteligencji do tworzenia gier. Firma zwolniła 9000 pracowników, czyli około 4% całej siły roboczej, a znacząca część cięć dotknęła działu gamingowego. W tym samym czasie ID@Xbox rozesłało zaproszenia na spotkanie podczas Gamescom 2025, gdzie przedstawiciele firmy będą omawiać wykorzystanie AI w procesie tworzenia gier. Decyzja ta wywołała gwałtowne reakcje wśród deweloperów. Brandon Sheffield z Necrosoft Games opublikował fragment otrzymanego e-maila od Microsoft, w którym firma zapraszała do udziału w panelu poświęconym "wykorzystaniu AI w narzędziach i procesach, aby uczynić doświadczenie tworzenia i publikowania gier bardziej efektywnym". Benjamin Rivers z Toronto odpowiedział na zaproszenie słowami "po prostu idźcie się… chłopaki", co zostało poparte przez innych deweloperów.
Największe partnerstwo w branży sztucznej inteligencji na krawędzi? OpenAI chce ograniczyć wpływy Microsoftu
Termin wysłania tego zaproszenia wywołał oburzenie w społeczności, która postrzega go jako szczególnie nietaktowny wobec osób, które właśnie straciły pracę. Najwidoczniej zwolnienia były częściowo motywowane inwestycjami w sztuczną inteligencję. Firma planuje wydać 80 mld dolarów na infrastrukturę AI w roku fiskalnym 2025, a to więcej niż suma wszystkich przejęć w branży gamingowej. Wśród zamkniętych projektów znalazły się Perfect Dark i Everwild, nad którymi pracowano przez lata. Studio The Initiative, odpowiedzialne za Perfect Dark, zostało zamknięte po siedmiu latach działalności, a współpraca z Crystal Dynamics została zakończona. Także projekty ZeniMax Media i inne niezapowiedziane tytuły zostały anulowane. Microsoft równolegle rozwija zaawansowane narzędzia AI dla branży gamingowej, natomiast w 2023 roku firma nawiązała współpracę z Inworld AI, aby stworzyć narzędzia do generowania dialogów i postaci niezależnych wykorzystujących sztuczną inteligencję. Dodatkowo Microsoft Research przedstawił model Muse, który potrafi generować elementy rozgrywki i grafikę.
Microsoft potwierdza aktualizację Windows 11 do wersji 25H2 na jesień 2025. Instalacja tym razem będzie szybsza niż przy 24H2
Te inicjatywy mają na celu usprawnienie procesu tworzenia gier, ale budzą obawy o zastąpienie ludzkiej kreatywności algorytmami. Branża gamingowa odczuwa skutki fali zwolnień trwającej od 2022 roku. Według szacunków, od tego czasu pracę straciło ponad 39 000 ludzi tylko w sektorze gier. Eksperci wskazują, że jednym z powodów tej sytuacji jest rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji, która ma zastąpić człowieka w niektórych procesach twórczych. Microsoft nie ukrywa, że AI ma odgrywać ważną rolę w przyszłości Xbox, jednak sposób wdrażania tych technologii budzi kontrowersje. Z jednej strony technologia może przyspieszyć tworzenie gier i obniżyć koszty produkcji, z drugiej jednak eliminuje miejsca pracy dla doświadczonych deweloperów. Decyzje Microsoft mogą stanowić precedens dla innych firm technologicznych, które również rozważają zwiększenie inwestycji w AI przy jednoczesnym ograniczeniu zatrudnienia. Pytanie brzmi, czy takie podejście faktycznie poprawi jakość gier, czy raczej sprawi, że wszystkie będą do siebie podobne i zabraknie w nich ludzkiej kreatywności.
Powiązane publikacje

Francuski sąd skazał trzech byłych szefów Ubisoft za molestowanie i mobbing w miejscu pracy
64
Stany Zjednoczone znoszą restrykcje eksportowe na oprogramowanie EDA dla Chin po miesięcznym okresie ograniczeń
11
Lisa Su, CEO AMD, otrzyma w nagrodę akcje o wartości 33 mln dolarów za sukcesy w rozwoju technologii AI
142
Apple kontra Di Liu. Chodzi o transfer poufnych danych do Snap. Firma chce odszkodowania i zwrotu skradzionych materiałów
6