Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa rynek

Piotr Piwowarczyk | 24-01-2017 12:00 |

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryneJuż od dłuższego czasu jesteśmy świadkiem niebywałej popularności smartfonów pochodzących z Chin, nawet tych oficjalnie niedostępnych w naszym kraju. Doczekaliśmy się takich czasów, że chyba każdy z nas ma jakiegoś znajomego, który sprowadzał taki telefon bezpośrednio z Państwa Środka. Cóż, przy dzisiejszych warunkach i śmiesznie niskich cenach to w zasadzie nic dziwnego - wiele osób woli zaryzykować takie rozwiązanie, niż przepłacać za sprzęt znanego producenta w rodzimym sklepie. Choć bardziej wtajemniczonym nie będą nieznane urządzenia takich firm, jak LeEco, Oppo czy Meizu, nie da się ukryć, że dziś za synonim tanich i dobrych chińskich smartfonów uchodzą te marki Xiaomi. Z okazji wejścia tego producenta na polski rynek warto przybliżyć nieco jego historię, aktualną sytuację na rynku oraz cechy produktów.

Xiaomi już od pewnego czasu bardzo szybko rozprzestrzenia się na naszym rynku. Warto zatem zapoznać się z historią oraz modelem biznesowym tego producenta. W końcu to dopiero początek ekspansji...

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [10]

Podobnie jak w przypadku jakiś czas temu opisywanego przeze mnie OnePlusa, tak i tutaj o sukcesie Xiaomi zadecydowało nietypowe podejście do branży. Nie jest to więc kolejna historia o firmie, która założona przed wieloma laty konsekwentnie realizuje swoje cele, przeżywa wzloty i upadki, aż z czasem staje się światowym potentatem. Nic z tych rzeczy - choć być może niektórym trudno będzie w to uwierzyć, Xiaomi istnieje od zaledwie kilku lat. Jak to więc możliwe, że w ciągu tak krótkiego czasu niewielkie przedsiębiorstwo staje się jednym z największych producentów smartfonów na świecie?

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [2]

Za wszystko odpowiedzialny jest tak naprawdę jeden człowiek - Lei Jun, jeden z założycieli i dzisiejszy prezes Xiaomi. Warto jednak poruszyć wątek tego, czym nasz bohater zajmował się przed podbiciem rynku smartfonów. Zanim powstało "chińskie Apple", Lei Jun był właścicielem platformy handlowej Joyo.cn (jednej z najpopularniejszych w Chinach) oferującej z m.in. muzykę czy książki. W 2004 roku sprzedał ją jednak Amazonowi za 75 milionów dolarów. Jakiś czas później zaangażował się w rozwój firmy Kingsoft, która stworzyła m.in. program antywirusowy i pakiet aplikacji biurowych. To nie wszystko - Lei Jun po drodze miał jeszcze spory udział w powstaniu takich usług, jak Vancl.com and UCWeb. Jak więc widać, główny założyciel Xiaomi już od dawna mierzył wysoko - mało kto może pochwalić się takimi osiągnięciami. Możemy już zatem powiedzieć z czystym sumieniem, że za powołanie Xiaomi do życia wziął się nie byle kto.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [11]

Za datę założenia firmy uznaje się datę 6 kwietnia 2010 roku. Jej pierwszym dziełem wcale nie był jednak telefon z dotykowym ekranem, lecz doskonale znane oprogramowanie MIUI, które po dziś dzień instalowane jest na urządzeniach z logiem Mi. Na pierwszego smartfona tego producenta trzeba było czekać aż do czerwca 2011 roku - wtedy ukazał się model Mi 1. Cechował się głównie tym, z czego słyną również dzisiejsze telefony Xiaomi - rewelacyjnym stosunkiem ceny do jakości. To urządzenie wyposażone w 4-calowy ekran, dwurdzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon S3 i 1 GB RAM sprzedało się wręcz rewelacyjnie - początkowa partia 300 tys. urządzeń rozeszła się w 34 godziny, a ostatecznie sprzedano ok. 7 milionów takich smartfonów. Robi wrażenie, prawda? I to wszystko osiągnięto niemal bez żadnej kampanii marketingowej.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [3]

Później było już tylko lepiej - debiutowały kolejne telefony z topową specyfikacją, które sprzedawano w cenach urządzeń ze średniej półki (mowa głównie o flagowych smartfonach z dopiskiem Mi), pojawiły się również budżetowe serie Redmi oraz Redmi Note, której najnowsze generacje również zachwycają opłacalnością. W portfolio firmy nie brakuje również innowacyjnych i oryginalnych projektów, a do takich należy zaliczyć Xiaomi Mi MIX - to smartfon (a może raczej phablet) pozbawiony ramek, którego ekran zajmuje ponad 90% przedniego panelu. Co ciekawe, w ofercie producenta nie brakuje również nieco innych produktów, takich jak słuchawki, opaski fitness czy kamery sportowe.

Limitowany smartfon Xiaomi Mi MIX do kupienia na aukcji WOŚP

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [4]

Jak to możliwe, że Xiaomi sprzedaje tak dobre smartfony w tak niskich cenach? Otóż wyjaśnienie jest bardzo proste - producent ten oszczędza dosłownie na czym tylko się da.

Odpowiedzmy sobie jednak na pytanie (które z pewnością nurtuje wielu), jak to możliwe, że Xiaomi sprzedaje tak dobre smartfony w tak niskich cenach? Otóż wyjaśnienie jest bardzo proste - producent ten oszczędza dosłownie na czym tylko się da. Jeśli przyjrzymy się chociażby zestawom w które pakowane są urządzenia, od razu rzuca się w oczy, że są one bardzo ubogie - ot, jakiś kawałek tekturki, telefon, ładowarka i instrukcja. Nawet słuchawek brak. Oszczędności widać też w innych aspektach - firma nie prowadzi chyba żadnych kampanii marketingowych. Skąd zatem konsument ma się dowiedzieć o tym, jak dobre są smartfony Xiaomi? Od innego konsumenta lub przeglądając opinie w Internecie. Brzmi banalnie, ale okazuje się, że taka strategia (choć nieco ryzykowna) przynosi korzyści. Warto też wspomnieć o tym, że producent sprzedaje swoje urządzenia głównie właśnie przez Sieć. Dopiero od niedawna zaczęły funkcjonować pierwsze sklepy stacjonarne firmy.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [5]

Koniecznie trzeba wspomnieć również o tym, że Xiaomi prowadzi politykę bardzo przyjazną dla konsumentów - przez długi czas nie trzeba martwić się o to, że smartfon nie dostanie kolejnej aktualizacji oprogramowania. Do jednej z tradycji firmy należy cotygodniowe udostępnienie poprawek do systemu - w przypadku innych, bardziej popularnych producentów kupując nawet średnio-budżetowe urządzenie nie mamy pewności, że zainstalujemy na nim następną wersję systemu. Ponadto warto wspomnieć również o tym, że producent daje zgodę na pełną ingerencję użytkownika w oprogramowanie smartfona. Wiedzą coś o tym osoby, które sprowadzały swój model z Chin - po uzyskanej zgodzie na odblokowanie bootloadera możemy wgrać sobie dowolną kompilację systemu, bez żadnych konsekwencji. Kolejną rzeczą niech będzie długi czas życia urządzeń - od momentu wprowadzenia telefonu do sprzedaży, możemy być pewni, że musi minąć ok. 1,5 roku, zanim jego dostępność stanie pod znakiem zapytania.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [6]

Xiaomi oficjalnie wchodzi na Polski rynek! Tylko ceny wysokie...

Obecnie istnieje kilka opcji nabycia smartfonów Xiaomi. Należą do nich: kupno w polskim autoryzowanym punkcie sprzedaży (np. X-Kom, Proline, RTV Euro AGD), sprowadzenie urządzenia z Chin (za pośrednictwem np. AliExpress) lub kupno w polskim, lecz nieoficjalnym sklepie (np. aze.com.pl, dawniej znane pod nazwą xiaomi.com.pl). Oczywiście nie trzeba chyba mówić, że pierwsza opcja jest najbardziej bezpieczna i "prawilna" - za dystrybucję odpowiada ABC Data, a urządzenia można nabyć w popularnych sklepach z elektroniką. Poza tym mamy pewność, że smartfon jest dostosowany do polskiego rynku, tzn. otrzymamy system i instrukcję w naszym języku, a gwarancja realizowana będzie na terenie Polski. Szkoda tylko, że cena takiego telefonu nie jest już tak atrakcyjna. Po doliczeniu marży i podatków kwota, którą należy wyłożyć za dany model Xiaomi może być nawet kilkaset złotych wyższa niż w przypadku sprowadzania go z Chin.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [7]

Inna sprawa to ilość dostępnych modeli w polskiej dystrybucji. W momencie pisania tego tekstu są to smartfony Xiaomi Redmi 3S, Redmi Note 3, Mi Max oraz flagowy Mi 5, jednak lada moment pojawią się również takie urządzenia, jak Redmi 4A, Redmi 4, Redmi 4 Pro/Prime, Redmi Note 4 oraz Mi Note 2. Oczywiście szkoda, że nie ma u nas wszystkich telefonów producenta, bo niektóre z niedostępnych z pewnością przyjęłoby się co najmniej tak samo dobrze. Mam na myśli choćby Mi 5S (Plus) czy Redmi Pro z podwójnym tylnym aparatem - celowo nie wspominam o Mi MIX, gdyż ten model przeznaczony jest raczej tylko na rynek chiński. Mimo wszystko nie powinniśmy jednak przesadnie narzekać, ponieważ na szczęście nie brakuje najważniejszych modeli. Pamiętajmy też o tym, że smartfony Xiaomi na naszym rynku są od bardzo niedawna - współpraca giganta z polskim dystrybutorem ABC Data trwa od 22 września zeszłego roku. Z czasem powinno być więc już tylko lepiej.

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [8]

O ile aktualny los chińskiego giganta ogólnie może budzić pewien niepokój, to mimo wszystko my nie powinniśmy się tym za bardzo przejmować. Marka z dnia na dzień staje się u nas coraz popularniejsza

Xiaomi warte jest w tym momencie ok. 50 miliardów dolarów - stawia to Chińczyków nad takimi potentatami, jak np. Sony. To oczywiście niebagatelna cyfra, jednak jeśli lepiej się przyjrzymy ostatnim wynikom firmy, można zauważyć, że złapała ona małej zadyszki. W 2015 zakładano sprzedać 100 mln urządzeń, a sprzedano ok. 70 mln - wynik i tak godny podziwu, ale jednak i tak nieco rozczarowujący. Za 2016 rok wyników już nie podano i więcej już o nich przynajmniej oficjalnie nie usłyszymy - to też o czymś świadczy. Podobnie jak fakt, że w rankingu producentów smartfonów Xiaomi zaczęło ustępować takim firmom jak Vivo czy Oppo.

Xiaomi zapowiada swój udział w targach CES 2017

Poznaj historię firmy Xiaomi, która sukcesywnie zdobywa ryne [9]

Aktualnie producent znajduje się więc w tzw. fazie przejściowej - nieco przyhamował w rozwoju, więc wdraża nowe rozwiązania, takie jak uruchomienie sprzedaży detalicznej czy otwarcie się na nowe rynki. Pozostaje nam więc tylko czekać, co przyniesie przyszłość. O ile aktualny los chińskiego giganta ogólnie może budzić pewien niepokój, to mimo wszystko my nie powinniśmy się tym za bardzo przejmować. Marka z dnia na dzień staje się u nas coraz popularniejsza - jak na dłoni widać, że powoli zdobywa nasz rynek. Nawet tylko przyzwoite ceny oficjalnie dostępnych u nas smartfonów tego nie powstrzymają - konkurencja i tak wymięka pod wieloma względami, a świetne opinie samych użytkowników (nawet tych po raz pierwszy użytkujących chińskie urządzenie) zdają się tylko potwierdzać moje przewidywania. Jednego możemy być pewni - najbliższe miesiące będą bardzo ciekawe jeśli chodzi o branżę urządzeń mobilnych.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 34

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.