Powstają perfumy zaprojektowane przez sztuczną inteligencję
Na coraz więcej obszarów naszego życia mają wpływ algorytmy sztucznej inteligencji. Kolejny etap zmian wynika ze współpracy dwóch firm: IBM Research oraz Symrise, producenta perfum. Tym razem zadanie postawione przez Philyrą (pl. Filyra, nimfa, jedna z okeanid w mitologii greckiej) – tak nazwano SI odpowiedzialne za wyselekcjonowanie zapachów na podstawie informacji o dotychczasowych preferencjach klientów – będzie wymagało dobrego nosa, sztuczna inteligencja dostała do zrealizowania niełatwe zadanie: stworzyć perfekcyjny zapach dla klienta, Symrise, brazylijskiej firmy O Boticario (jednego z największych producentów kosmetyków na świecie).
Sztuka projektowania z sukcesem perfum jest czymś, co robimy w Symrise od ponad 200 lat. Obecnie nasi perfumiarze mogą pracować z uczniem SI po swojej stronie, który jest w stanie analizować tysiące formuł i danych historycznych, aby identyfikować wzorce i przewidywać nowe kombinacje, pomagając tym samym zwiększyć produktywność i przyspieszając proces projektowania, zmierzający ku formułom, które nigdy wcześniej nie były wypróbowane. - Achim Daub, President Symrise Scent & Care.
Tworzenie zapachów jest zadaniem złożonym, niewielka zmiana w stosunku do podstawowych proporcji mikstur może albo wytworzyć nowy zapach, albo skończyć się porażką. Philyra operuje na danych – gigantycznym banku formuł zapachowych podzielonych na rodziny (m.in. owocowe, orientalne, kwiatowe) oraz zbiorze informacji historycznych. W branży kosmetycznej rynek co roku domaga się nowych kreacji. Rolą SI jest identyfikacja istniejących zapachów oraz sugerowanie zmian składników. Po drugiej stronie równania zawsze znajduje się człowiek, w tym przypadku pracę sztucznej inteligencji ocenia David Apeal, nieznacznie modyfikując propozycje Philyri, w celu uzyskania zamierzonych efektów i odpowiedniej trwałości zapachu.
Zrozumienie przez Philyrę preferencji konsumenckich oraz znajomość receptur i składników doprowadziły do powstania nowych kombinacji zapachowych, które umożliwiły przyspieszenie procesu twórczego projektowania i skupienie się na doskonaleniu produktów końcowych. - Alexandre Bouza, Marketing Director, O Boticario
Według Davida Apeala tworzenie perfum to starożytna sztuka, która w XIX wieku zyskała nową siłę napędową – było nią wprowadzenie syntetycznych surowców. Do dziś to jeden z najważniejszych momentów w historii tworzenia zapachów. Sztuczna inteligencja wspomagająca proces kombinacji składników może okazać się kolejnym etapem rewolucji w dziedzinie kosmetyków. Efektem współpracy oprogramowania i człowieka mają być dwa zapachy, które będziemy mogli powąchać już w przyszłym roku, jak zapewnia firma O Boticario.
Sztuczna Inteligencja szuka sprzętowych backdoorów
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
23
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4