Powstają perfumy zaprojektowane przez sztuczną inteligencję
Na coraz więcej obszarów naszego życia mają wpływ algorytmy sztucznej inteligencji. Kolejny etap zmian wynika ze współpracy dwóch firm: IBM Research oraz Symrise, producenta perfum. Tym razem zadanie postawione przez Philyrą (pl. Filyra, nimfa, jedna z okeanid w mitologii greckiej) – tak nazwano SI odpowiedzialne za wyselekcjonowanie zapachów na podstawie informacji o dotychczasowych preferencjach klientów – będzie wymagało dobrego nosa, sztuczna inteligencja dostała do zrealizowania niełatwe zadanie: stworzyć perfekcyjny zapach dla klienta, Symrise, brazylijskiej firmy O Boticario (jednego z największych producentów kosmetyków na świecie).
Sztuka projektowania z sukcesem perfum jest czymś, co robimy w Symrise od ponad 200 lat. Obecnie nasi perfumiarze mogą pracować z uczniem SI po swojej stronie, który jest w stanie analizować tysiące formuł i danych historycznych, aby identyfikować wzorce i przewidywać nowe kombinacje, pomagając tym samym zwiększyć produktywność i przyspieszając proces projektowania, zmierzający ku formułom, które nigdy wcześniej nie były wypróbowane. - Achim Daub, President Symrise Scent & Care.
Tworzenie zapachów jest zadaniem złożonym, niewielka zmiana w stosunku do podstawowych proporcji mikstur może albo wytworzyć nowy zapach, albo skończyć się porażką. Philyra operuje na danych – gigantycznym banku formuł zapachowych podzielonych na rodziny (m.in. owocowe, orientalne, kwiatowe) oraz zbiorze informacji historycznych. W branży kosmetycznej rynek co roku domaga się nowych kreacji. Rolą SI jest identyfikacja istniejących zapachów oraz sugerowanie zmian składników. Po drugiej stronie równania zawsze znajduje się człowiek, w tym przypadku pracę sztucznej inteligencji ocenia David Apeal, nieznacznie modyfikując propozycje Philyri, w celu uzyskania zamierzonych efektów i odpowiedniej trwałości zapachu.
Zrozumienie przez Philyrę preferencji konsumenckich oraz znajomość receptur i składników doprowadziły do powstania nowych kombinacji zapachowych, które umożliwiły przyspieszenie procesu twórczego projektowania i skupienie się na doskonaleniu produktów końcowych. - Alexandre Bouza, Marketing Director, O Boticario
Według Davida Apeala tworzenie perfum to starożytna sztuka, która w XIX wieku zyskała nową siłę napędową – było nią wprowadzenie syntetycznych surowców. Do dziś to jeden z najważniejszych momentów w historii tworzenia zapachów. Sztuczna inteligencja wspomagająca proces kombinacji składników może okazać się kolejnym etapem rewolucji w dziedzinie kosmetyków. Efektem współpracy oprogramowania i człowieka mają być dwa zapachy, które będziemy mogli powąchać już w przyszłym roku, jak zapewnia firma O Boticario.