.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

ASUS Mistrzostwa Polski w Overclockingu 2010

wistler | 09-11-2010 16:12 |

Dokładnie w ostatni piątek października, w nowo powstałym Regionalnym Centrum Turystyki Biznesowej w kompleksie Hali Stulecia we Wrocławiu, odbyła się jedyna tego typu impreza w bieżącym roku, a mianowicie mistrzostwa Polski w overclockingu zorganizowane przez ASUS Polska. Dzięki uprzejmości tejże firmy mieliśmy okazję uczestniczyć w tym prestiżowym evencie, aby móc przyjrzeć się z bliska zmaganiom czołówki polskiej sceny overclockerów. Azot lał się litrami, najlepszy sprzęt był poddawany ciężkim próbom, a duch rywalizacji dosłownie unosił się w powietrzu. Która drużyna ostatecznie wygrała całą imprezę i kto okazał się polskim królem overclockingu? Zapraszamy do przeczytania relacji z tego arcyciekawego wydarzenia na łamach PurePC...

Autor: Michał Kościelak & Wojciech Patelka

Ostatni piątek października rozpoczął się dla mnie dość wcześnie. Nocne wojaże po poznańskim Starym Rynku swój finał miały na dworcu Polskich Kolei Państwowych. Gdy słońce dopiero budziło się do życia, ja siedziałem już wygodnie w pociągu kierującym się na południe, by ostatecznie zatrzymać się w historycznej stolicy Śląska, czyli we Wrocławiu.

Agenda, którą otrzymał każdy uczestnik oraz przedstawiciel mediów prezentowała się następująco:

  • 10:30-10:45 Rozpoczęcie imprezy, losowanie stanowisk
  • 10:45-12:00 Przygotowanie stanowisk przez zawodników
  • 12:00-13:30 Pierwsza konkurencja finałowa (wPrime, próbka 1024M)
  • 13:30-13:45 Przerwa
  • 13:45-15:45 Druga konkurencja finałowa (3DMark 2006)
  • 15:45-16:00 Przerwa
  • 16:00-17:00 Trzecia konkurencja finałowa (maksymalne przetaktowanie procesora)
  • 17:00-18:00 Ogłoszenie wyników, rozdanie nagród, zakończenie imprezy

Jak widać powyżej, dzień był zaplanowany od początku do końca. Drużyny, które miały stanąć ze sobą w szranki zostały wybrane przez organizatorów. Dodatkowo znalazło się miejsce dla jeszcze dwóch teamów, które zostały wyłonione na drodze eliminacji online na nowo powstałej platformie rankingowej BurnPC.pl. Premiowane były pierwsze cztery miejsca – dwa pierwsze wyniki nagradzane były zaproszeniem wraz z osobą towarzyszącą na ogólnopolskie finały, dla miejsc trzeciego i czwartego przewidziane były płyty główne M4A89GTD PRO/USB3. Konkurs składał się z czterech etapów (benchmarków), z czego każdy wynik musiał być wykonany na tej samej platformie (płyta główna musiała zostać wyprodukowana w fabrykach firmy Asus), składającej się z jednej karty graficznej, która posiada jeden rdzeń, a wszystkie komponenty musiały mieć już swoją premierę. Nie było ograniczeń co do chłodzenia podzespołów. Batalia trwała do 24 października do godziny 23:59:59. Klasyfikacja przed oficjalnymi wynikami premiowała wyjazd dwóch użytkowników – Milans oraz tomekk600. Dzień kolejny przyniósł jednak nieoczekiwane wiadomości. Jak można było przeczytać w newsach na platformie rankingowej, jeden z wyników Milansa został zdyskwalifikowany. Nie dlatego, że był nieprawdziwy czy podrobiony, tylko, że user ten do 3DMarka podał plik walidacyjny z taktowaniem wyższym, niż faktycznym podczas działania benchmarka. Logicznym jest, że jeśli dany procesor da się podkręcić do wartości dajmy na to 5GHz, to i 4.7GHz jest w stanie osiągnąć. Plik walidacyjny był jedynie sprawą kontrolną, nie miał odniesienia punktowego w rankingu. Dyskwalifikacja wyniku overlcockera z okolic Śremu poskutkowała spadnięciem na miejsce trzecie i stracenie szansy na mistrzostwo kraju. Sprawa była o tyle nieprzyjemna, iż regulamin nie mówił precyzyjnie, jaki ma być valid, tylko, że ma być. A ten był dołączony… Miejmy nadzieję, że organizatorzy następnym razem doprecyzują regulamin i zasady zabawy. Dodatkowe sumy kontrolne, pliki walidacyjne i inne okienka jak widać i tak nie przyniosły wymiernego rezultatu.

Ostatecznie we Wrocławiu pojawiły się następujące drużyny: ASD Crew (Borko i ryba), Realitynet.pl (DEVILEK), TeamPCLab.pl (G.Foyle i Yotomeczek) i Xtreme Team (Xtreme Addict i mateo_22). Stawkę uzupełniły dwa teamy z eliminacji. Powiew świeżości na polskiej scenie OC stworzyły teamy 3DI OCL (tomekk600 i marecki) oraz KG SPEED TEAM (Kamil_Grzbiecik, Speedy2005). Poczynania pierwszych czterech teamów były mi bardzo dobrze znane, ostatnie dwa zespoły były nie lada niespodzianką – były to ich bowiem pierwsze zawody OC na żywo. Przed zawodami strasznie byłem ciekawy, jak potoczy się batalia. Wygrają starzy wyjadacze, czy może któryś z „nowych” teamów okaże się czarnym koniem zawodów? Na miejsce imprezy przybyłem z kilkuminutowym opóźnieniem, tak więc na miejscu zastałem całą ekipę. Na początek Jacek Brol, PR specialist z firmy Asus powitał wszystkich i podziękował za przybycie. Życząc wszystkim miłej zabawy, zaprosił wszystkich do wspólnego zdjęcia. Następnie odbyło się losowanie stanowisk 1 – 6 oraz wręczenie tabliczek z nazwą teamu oraz składem osobowym. Drużyny ustawiły się w takiej kolejności:

  • ASD Crew
  • Team PCLab.pl
  • Xtreme Team
  • 3DI OCL
  • KG Speed Team
  • Realitynet.pl

Po przejściu do danego stolika drużyny rozpoczęły organizowanie swoich stanowisk. W tym czasie Jacek Brol przeszedł się z tacką procesorów w podanej wyżej kolejności, by teamy mogły wybrać jednostkę dla siebie. Sposoby losowania były różne – wybierał lider, wygrany w popularnego „marynarza” lub jedyny zawodnik w przypadku teamu Realitynet.pl. Platforma testowa składała się z następujących elementów:

  • jedna płyta główna ASUS Crosshair IV Fromula,
  • jedna sztuka karty graficznej ASUS ENGTX460 DirectCU/2DI/1GD5,
  • procesor AMD Phenom II 1090T (OEM),
  • zasilacz Enermax Revolution85+ 1020W,
  • dwie sztuki pamięci Goodram Pro DDR3 (2GB każda),
  • klawiatura Logitech G510,
  • mysz Logitech G700,
  • dysk twardy Western Digital Caviar Black 1TB z preinstalowanym systemem Windows 7,
  • monitor ASUS,
  • pendrive z niezbędnymi benchmarkami oraz oprogramowaniem do podkręcania.

Na owy przenośny dysk flash zapisywane były później screeny z poszczególnych konkurencji, by ostatecznie wylądowały na komputerze organizatorów w celu walidacji.

Organizator zapewnił ponadto chłodziwo w postaci ciekłego azotu w ilości 300 litórw oraz termos dla każdej z drużyn. Obecne były również okulary ochronne oraz rękawice. Pozostałe wyposażenie, czyli m.in. kontenery na azot, sondy, mierniki, izolacje, itp. każdy z zawodników musiał zorganizować sobie we własnym zakresie. Poza kontenerami na CPU oraz GPU na terenie imprezy znalazł się układ FC (freon cooling), który drużyna 3DI OCL używała do schłodzenia karty graficznej.

Zawodnicy mieli nieco ponad godzinę na rozłożenie swoich platform oraz izolację podzespołów. Sposoby były naprawdę różne – podobnie jak efekty, ale o tym później – od armaflexu, przez plastelinę po… taśmę klejącą. Drużyny czekało ładnych parę godzin podkręcania, dobra izolacja była więc podstawą. Kilka minut przed godziną dwunastą, drużyny gotowe, azot już się leje… Zaczynamy pierwszą konkurencję, jaką był Wprime z próbką 1024M. 

Twoja ocena publikacji:
0
Liczba komentarzy: 9

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.