PlayStation 5: Sony ujawniło szczegóły o wstecznej kompatybilności
W ubiegłym miesiącu Jim Ryan, prezes firmy Sony Interactive Entertainment, oficjalnie potwierdził, że Sony PlayStation 5 będzie wstecznie kompatybilne wyłącznie z PS4. Dowiedzieliśmy się wówczas, że 99% biblioteki gier dostępnej na konsoli obecnej generacji zadziała na nowym sprzęcie. Teraz poznaliśmy konkretną listę tytułów, których nie uruchomimy na PS5, oraz szczegóły dotyczące działania wstecznej kompatybilności i tego, jakie przyniesie ona korzyści dla graczy. Osoby, które zainwestowały w edycje pudełkowe gier na PlayStation 4, będą musiały zdecydować się na pełnoprawne PlayStation 5, ponieważ na konsoli w wersji Digital skorzystamy ze wstecznej kompatybilności tylko w przypadku cyfrowych gier zakupionych w PlayStation Store. Czego jeszcze się dowiedzieliśmy?
Poznaliśmy szczegóły na temat działania wstecznej kompatybilności w PlayStation 5 i tego, jakie przyniesie ona korzyści dla graczy. Sony udostępniło także listę gier z PS4, których nie uruchomimy na nowej konsoli.
Sony PlayStation 5 - firma pokazała wnętrze konsoli z chłodzeniem
Nabywcy standardowej, droższej wersji PS5 skorzystają nie tylko z pudełkowych gier na PlayStation 4 (wystarczy, że włożymy płytę do napędu, choć może być wymagane pobranie i zainstalowanie stosownej aktualizacji), ale także z tych zakupionych w sklepie PlayStation Store i dostępnych w ramach subskrypcji PS Plus. Co więcej, będzie można skorzystać także z opcji gry zdalnej (Remote Play) i usługi PS Now, ale podczas strumieniowania rozgrywki naturalnie obejdzie się bez dobrodziejstw związanych z możliwościami nowej konsoli. Sony pozwoli również na transfer cyfrowych wersji gier i stanów zapisu rozgrywki z PS4 na PS5, ale w tym drugim przypadku będzie to zależne od decyzji producentów i wydawców.
W sumie na PlayStation 5 zadziała ponad 4000 gier z PlayStation 4, w tym produkcje VR, z wyjątkiem zaledwie dziesięciu mało znaczących tytułów (DWVR, Afro Samurai 2: Revenge of Kuma Vol. 1, TTR Isle of Man – Ride on the Edge 2, Just Deal With it!, Shadow Complex Remastered, Robinson: The Journey, We Sing, Hitman Go: Definitive Edition, Shadwen i Joe’s Diner). Wybrane z nich uruchomimy w tzw. trybie Game Boost, co przełoży się na wyższą lub bardziej stałą liczbę klatek na sekundę (jak np. Ghost of Tsushima w 60 FPS, co już potwierdziło studio Sucker Punch). O wyższej rozdzielczości (do 4K) czy szybszych czasach ładowania nie musimy chyba powtarzać, bo to oczywistość. W grach, które nie otrzymają darmowego upgrade’u na PS5, a jedną z takich będzie Spider-Man, mogą otrzymać możliwość zakupu ulepszenia do odświeżonej wersji (mniejszy wydatek niż jakby mieli kupić remaster).
PS5 owners playing with Game Boost will see an extra option to allow frame rates up to 60FPS, and while loading speeds on the PS4 are already great, just wait until you see them on the PS5!
— Ghost of Tsushima OUT NOW (@SuckerPunchProd) October 9, 2020
Sony PlayStation 5 - znamy polskie ceny oraz finalną specyfikację
Ponadto wiele tytułów obsłuży część funkcji dostępnych wyłącznie na nowej konsoli (znikną za to niektóre dostępne tylko na PS4), ale na konkrety w tym temacie musimy jeszcze poczekać. Jeśli chodzi o produkcje stworzone z myślą o wirtualnej rzeczywistości, to należy wspomnieć, że będą wymagane nie tylko okulary PS VR i kontrolery DualShock 4 lub PlayStation Move, ale także kamerka dedykowana PS4 (użyjemy jej dzięki przejściówce dołączanej do zestawu nowej konsoli), a nie PS5 HD Camera, która nie będzie kompatybilna z PlayStation VR. Na koniec przypominamy, że 99% biblioteki z PlayStation 4 ma być grywalna na PS5 w ramach wstecznej kompatybilności od dnia premiery konsoli. W niektórych przypadkach mogą jednak wystąpić problemy z poprawnym działaniem, ale z opisu Sony wynika, że będą one likwidowane w aktualizacjach do gier czy systemu PlayStation. O tym, jak wsteczna kompatybilność będzie się sprawdzać, przekonamy się po 12 listopada 2020 roku, gdy PlayStation 5 trafi na pierwsze rynki.
Powiązane publikacje

Oprogramowanie Nintendo Switch 20.0.0 - Wirtualne Karty Gier, GameShare i przygotowanie systemu na premierę Switch 2
1
StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
18
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
6
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
11