PlayStation 5 - nowe informacje o specyfikacji i dacie prezentacji
Podczas gali The Game Awards, Microsoft dość nieoczekiwanie zdradził pierwsze konkretne szczegóły na temat swojej nadchodzącej, najmocniejszej konsoli - Xbox Series X. Nowe urządzenie będzie wyposażone w customowe APU bazujące na procesorze Zen 2 oraz układzie graficznym Navi opartym o architekturę RDNA ze sprzętową obsługą Ray Tracingu. Firma chwali się również mocą obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS. W międzyczasie Sony dość skrzętnie ukrywa informacje na temat swojej konsoli PlayStation 5, która podobnie jak Xbox Series X zadebiutuje w okresie świątecznym 2020 roku. Ostatnio Sony rozesłało zaproszenia na konferencje podczas targów CES 2020, które dość mocno sugeruje publiczną prezentację konsoli. Jakby tego było mało, w sieci pojawiło się sporo nowych szczegółów dotyczących specyfikacji urządzenia.
Według najnowszych informacji, PlayStation 5 będzie słabszą i tańszą konsolą od Xbox Series X. Urządzenie ma oferować moc obliczeniową na poziomie 9,2 TFLOPS i ma kosztować o 100 dolarów mniej od propozycji Microsoftu.
PlayStation 5 ma korzystać także z customowego APU bazującego na procesorze AMD Zen 2 z ośmioma rdzeniami oraz szesnastoma wątkami o taktowaniu około 3,2 GHz (ta wartość wciąż nie jest potwierdzona). Układ graficzny bazujący na architekturze RDNA (Navi) ma z kolei posiadać 36 bloków Compute Units - podobnie jak karta graficzna Radeon RX 5700. Taktowanie rdzenia graficznego ma oscylować w okolicach 2000 MHz. Moc obliczeniowa PlayStation 5 w takiej specyfikacji ma wynosić wspomniane wcześniej 9,2 TFLOPS. Co ciekawe, wygląda na to, że PS5 będzie słabszą konsolą od Xbox Series X (choć Microsoft ma w planach jeszcze jedną, również zdecydowanie słabszą wersję konsoli o kodowej nazwie Lockhart), ale jednocześnie ma być o 100 dolarów tańsza od topowej propozycji Microsoftu.
Konsola Sony ma wykorzystywać również pamięci GDDR6 o efektownym taktowaniu 14 000 MHz lub 16 000 MHz, co ma przełożyć się na przepustowość pamięci w okolicach 448-512 GB/s (magistrala będzie 256-bitowa). Konsola dostępna w sprzedaży ma mieć możliwość pracy w trzech trybach, określanych obecnie jako "Gen2", "Gen1" oraz "Gen0". Model określany jako "Gen2" odnosi się do pełnej wydajności APU, wykorzystywanej w nadchodzących grach. Pozostałe dwa tryby odnoszą się do wstecznej kompatybilności. Zarówno "Gen1" jak również "Gen0" ma oferować inne taktowanie rdzenia graficznego, tym samym oferując odpowiednio niższą wydajność - "Gen1" ma być porównywalny z PlayStation 4 Pro, z kolei "Gen0" ma być upodobniony do podstawowego PS4. Być może więcej konkretów dowiemy się podczas targów CES 2020 zważywszy na ciekawą zapowiedź firmy Sony dotyczącą "unikalnej wersji przyszłości".
Powiązane publikacje

TSMC zapowiada CoPoS i PLP. Znacząca ewolucja, która pozwoli uzyskać więcej miejsca dla chipów
21
PCI-SIG finalizuje specyfikację PCI Express 7.0. Interfejs przygotowany jest na potrzeby systemów AI i cloud computing
40
Naukowcy zbudowali robota, który gra w badmintona lepiej niż większość ludzi. Zobacz, co potrafi ANYmal‑D od ETH Zurich
37
Meta wydaje miliardy. Laboratorium SI, inwestycja w Scale AI i dążenie do wyjścia poza ograniczenia LLaMA
15