PlayStation 5 może inaczej obsługiwać Ray Tracing niż Xbox Series X
Nadal nie posiadamy kompletnych informacji na temat specyfikacji PlayStation 5 ani Xbox Series X. Wiemy jednak o tych konsolach nowej generacji całkiem sporo. Obydwie z nich będą wyposażone w procesory Ryzen trzeciej generacji oparte o architekturę Zen 2, wykonane w litografii 7 nm i z ośmioma rdzeniami. Z kolei jeśli chodzi o GPU, znajdziemy w nich wariant układu AMD Radeon Navi, a obydwie konsole będą także sprzętowo wspierały Ray Tracing. Według najnowszych przecieków PS5 i Xbox Series X będą się jednak różniły w implementacji RT. Nowy sprzęt Sony ma być oparty na architekturze RDNA 1, która natywnie Ray Tracingu nie wspiera, a więc w grę wchodzi prawdopodobnie autorskie rozwiązanie.
Według nowych przecieków, PlayStation 5 ma oferować inny rodzaj implementacji Ray Tracingu niż Xbox Series X.
Na początku trzeba zaznaczyć, że informacja ta nie jest oficjalna, a pochodzi od japońskiego blogera Komachi Ensaki, specjalizującego się w tematyce AMD. Na swoim Twitterze opisał cztery nowe układy o nazwach roboczych Sparkman, Arden (Xbox Series X) oraz Oberon i Ariel (PlayStation 5). Te dwa pierwsze obsługują Ray Tracing i Variable Rate Shading, podczas gdy w przypadku Oberona i Ariela nie ma żadnej wzmianki o tych technologiach, co oznacza, że Sony w PlayStation 5 mogłoby używać innego układu odpowiadającego za RT i VRS. Słowa Ensakiego potwierdza inny użytkownik Twittera, @rogame (tutaj można podejrzeć cały wątek). Wspomniał on również o tym, że w przypadku układów Oberon (nazwy kodowe APU PS5), mówimy o GPU Navi 10, z 36 blokami CU podzielonymi na 18 WGP, z pamięcią GDDR6 o przepustowości 14 Gbps i zegarem taktowanym 2 GHz. Ariel ma odznaczać się porównywalnymi parametrami. Informacje te pochodzą z wewnętrznych dokumentów AMD z przełomu czerwca i lipca 2019.
Znamy szacunkowy koszt produkcji PlayStation 5 i Xbox Series X
Wiele świadczy o tym, że Xbox Series X ma być oparty o nową architekturę RDNA 2, która ma być oficjalnie ujawniona na CES 2020. Natomiast APU PlayStation 5 może być oparte na zmodyfikowanej architekturze RDNA 1, dlatego też Sony może musieć posłużyć się alternatywnym rozwiązaniem, aby uzyskać Ray Tracing i Variable Rate Shading. Według ostatnich doniesień wydajność gier w chwili obecnej jest lepsza na PlayStation 5, ale prawdopodobnie wynika to z faktu wcześniejszego dostarczenia devkitów deweloperom. Użytkownik forum ResetEra, który wyjawiał od jakiegoś czasu informacje o konsolach nowej generacji jest zdania, że Xbox Series X z czasem osiągnie podobny, lub nawet lepszy poziom wydajności wraz z usprawnieniem devkitów i software'u. Oczywiście w oczekiwaniu na te konsole należy zaznaczyć, że większość tych informacji jest nieoficjalna, aczkolwiek dużą ich część potwierdzały wiarygodne źródła, w tym Digital Foundry oraz Tom Warren z The Verge.