PlayStation 5 jest konsolą najbardziej interesującą deweloperów
Wkrótce ukażą się konsole nowej generacji, PlayStation 5 i Xbox Series X. Kluczowe do ich sukcesu będzie wsparcie deweloperów. Jak wiadomo, nawet najbardziej unikatowy i potężny sprzęt bez gier tak naprawdę nie osiągnie zbyt wiele. Game Developers Conference opublikowało właśnie swój coroczny sondaż dotyczący stosunku deweloperów do wielu aspektów branży gier wideo. Wzięło w nim udział około czterech tysięcy twórców z całego świata. Udzielili w nim odpowiedzi na temat najciekawszych ich zdaniem konsol nowej generacji, jak również uczciwości modelów biznesowych w cyfrowych sklepach, a także na temat technologii strumieniowania gier, a nawet liczby godzin poświęconej na cotygodniową pracę. Z ankiety GDC dowiedzieliśmy się również jaka część deweloperów pracuje już nad tytułami na konsole nowej generacji.
PlayStation 5 jest konsolą, która najbardziej interesuje deweloperów. Wiemy również ilu z nich już pracuje nad grami nowej generacji. Te i wiele innych ciekawostek odnośnie branży można wyczytać w nowym sondażu Game Developers Conference.
Jeśli chodzi o zainteresowanie konsolami nowej generacji, prym wiedzie PlayStation 5. 38% twórców zadeklarowało, że tworzenie gier na tę właśnie konsolę konsola interesuje ich najbardziej. Z kolei w przypadku Xbox Series X odsetek ten wynosi już dużo mniej, bo 25%. Znacznie większa liczba deweloperów, bo 37% preferowałaby tworzenie gier na Nintendo Switch. Platformy mobilne nie ustępują znacznie konsolom w kwestii zainteresowania (34%), jednakże najwięcej deweloperów interesuje się PC jako docelową platformą - 50%. Co ciekawe, 11% deweloperów już pracuje nad grą nowej generacji na PS5, podczas gdy 9% zadeklarowało, że jest zaangażowana w next-genowy projekt na Xbox Series X. 5% z nich natomiast pracuje nad grą na konsole nowej generacji, która zarazem nie pojawi się już na PS4 i Xbox One. Strumieniowanie gier natomiast nie jest jeszcze zbyt popularne: 6% twórców gier pracuje obecnie nad tytułami na Google Stadia, podczas gdy 3% opracowuje gry na Microsoft xCloud. Odnośnie tego, czy Google Stadia będzie sukcesem, zdania były bardzo podzielone: 11% respondentów odpowiedziało, że tak, zaś 36%, że "być może", podczas gdy 33% było zdania, że nie, natomiast 20% nie miało opinii na ten temat.
Najbardziej oczekiwane gry 2020 roku na pecety i konsole
Jeśli chodzi o coraz popularniejsze subskrypcje, niemalże równa liczba badanych uważa, że zdewaluują one (27%) wartość gier, co nie (26%). Inną ważną podjętą w sondażu kwestią była marża, jaką Steam narzuca na deweloperów - zdecydowana większość badanych odpowiedziała, że uważa ją za zbyt wysoką i preferowałaby okolice 10-20%. Jeśli chodzi o to, jak deweloperzy zapatrują się na Epic Games Store - przeważająca ich część uważa, że sklep Epic odniesie na dłuższą metę sukces (40%), podczas gdy 35% z nich odpowiedziało "być może". Jedynie 7% było pewnych, że do takiej sytuacji nie dojdzie, a 18% nie miało zdania na ten temat. Inną interesującą ciekawostką jest średni deklarowany czas pracy deweloperów. Większość z nich zaznaczyło, że pracuje tygodniowo 36-40 godzin (23%), jednakże jeśli zliczyć pozostałe warianty odpowiedzi, to respondentów wybierających przedział od 41 do ponad 60 godzin byłoby aż 44%, co jest co najmniej niepokojące. 4% badanych pracowało aż między 86 a 90 godzin w tygodniu, natomiast 1% przekroczył barierę 90 godzin. W najbardziej skrajnym przypadku, pięciu deweloperów zaznaczyło pracę 120 godzin w tygodniu, co odpowiada 17 godzinom dziennie przez cały tydzień.Pełny raport można przeczytać tutaj.