PlayStation 4 zarezerwuje 3,5 GB pamięci dla systemu
Walka pomiędzy konsolami nowej generacji odbywa się jak na razie jedynie na portalach internetowych, bowiem żadne z urządzeń nie jest jeszcze dostępne w sprzedaży. Na początku wielkiego wyścigu Microsoft nie mógł dogonić swojego japońskiego konkurenta z powodu restrykcyjnych zapisów w regulaminie korzystania z konsoli Xbox One - dowiadywaliśmy się między innymi o blokadzie regionalnej oraz konieczności podłączania urządzenia do Internetu kilka razy w ciągu doby. Gigant z Redmond dostrzegł wiele negatywnych opinii na temat swojej konsoli, dzięki czemu korporacja nieco zmiękła i zaoferowała nam lepsze warunki. Sony wraz ze swoim PlayStation 4 od początku wygląda lepiej, szczególnie gdy pomyślimy o nieznacznie lepszej specyfikacji technicznej oraz komfortowych zasadach korzystania z usług oraz gier. Do sieci trafiły właśnie nowe informacje na temat systemu zarządzania pamięcią w konsoli od japońskiego producenta.
Jak się okazuje, 8 GB pamięci GDDR5 zainstalowanej w PlayStation 4 w znacznym stopniu zostanie zarezerwowane dla oprogramowania bazowego. O jakich liczbach mówimy? Według najświeższych doniesień, mniej więcej 4,5 GB pamięci zostanie przeznaczone dla deweloperów tworzących gry, jednak aplikacje będą mogły także korzystać z dynamicznej powierzchni o pojemności od 512 MB do 1024 MB (źródła skłaniają się raczej ku 512 MB). Dodatkowe megabajty zostaną jednak przekazane bibliotekom tylko w sytuacji, gdy system konsoli nie będzie wykorzystywał znacznych pokładów własnej pamięci, która ma wynosić dokładnie 3,5 GB. Powierzchnia dynamiczna będzie składała się z kombinacji pamięci fizycznej oraz wirtualnej, także nie możemy tutaj mówić o wydajności podobnej do kości GDDR5. Wspomniane 4,5 GB pamięci ma być dostępne dla deweloperów "w każdym momencie", a potwierdza to między innymi demo Killzone: Shadow Fall wykorzystujące podobną ilość gigabajtów.
Elastyczna powierzchnia o pojemności 512 MB ma być tylko chwilowym "zastrzykiem" dla gry i nie może być traktowana jako pamięć dostępna w każdym momencie. Warto wspomnieć, że poprzednie informacje mówiły o bardzo oszczędnym systemie Sony, który potrzebuje tylko 512 MB zarezerwowanej pamięci GDDR5. Duża powierzchnia dla oprogramowania bazowego może sugerować wiele funkcji działających w tle oraz wyjątkową wydajność systemu w każdej sytuacji. Instalacja 8 GB pamięci GDDR5 pozwoliła Sony na "nonszalanckie" podejście do ilości megabajtów rezerwowanych dla danych aplikacji. W przypadku konkurencyjnego Xboxa One system operacyjny otrzymuje na początku 3 GB zarezerwowanej pamięci. Ma to pozwolić na rozwijanie konsoli przez kolejne kilka lat, ponieważ początkowe braki w powierzchni mogą odbić się czkawką w kolejnych odsłonach systemu. Oczywiście żaden producent nie twierdzi, że ilość pamięci zarezerwowanej dla oprogramowania oraz gier nie ulegnie zmianie w przyszłości - systemy są ciągle rozwijane i mogą potrzebować mniejszej ilości zasobów za kilka tygodni lub miesięcy.
Źródło: EuroGamer / Digital Foundry