PlayStation 4 otrzyma unikalne APU z rdzeniami Jaguar
To już pewne - sercem PlayStation 4 zostanie APU (Accelerated Processing Unit) z ośmioma rdzeniami Jaguar, wspieranymi przez układ graficzny Radeon HD kolejnej generacji - wszystko oczywiście stworzone przez AMD. Jednak na rynku detalicznym nie znajdziemy takiej wersji, ponieważ producent zamierza poprzestać na modelach z czterema rdzeniami i słabszym, niż w konsoli SONY, układzie graficznym. Podobnie sprawa wygląda z pamięcią GDDR5, której „cywilne” jednostki nie otrzymają, więc procesor w PlayStation 4 będzie na swój sposób wyjątkowy. Taka sytuacja nie powinna dziwić, bowiem firma płaci i firma wymaga. Wprawdzie odpowiednika montowanego w nowej maszynce SONY nie kupimy w sklepie, ale jednostek bazujących na tej architekturze nie zabraknie. Będą to przecież oficjalni następcy Bobcat'ów, jakie stanowią częsty widok w budżetowych zestawach HTPC (E-Series).
Nowe czterordzeniowe jednostki bazujące na Jaguarach zostaną wykonane w 28 nm procesie technologicznym (Bobcat był dwurdzeniowcem w 40 nm) i otrzymają 2MB współdzielonej pamięci drugiego poziomu (L2). Ogólna różnica w wydajności na korzyść nowej konstrukcji powinna wynieść około 20%. Dodatkowo zwiększono szynę adresu z 36 do 40 bitów, jednostki zmienno-przecinkowe (FPU) będą 128-bitowe i wprowadzono bufor pamięci dla ostatnio wykonywanych instrukcji wśród których znalazły się m.in.: 16C, MOVBE i PCLMUL, SSE 4.1 i SSE 4.2, AVX i AES, BMI oraz TBM.
Źródło: TechPowerUp / WCCF Tech
Powiązane publikacje

Intel Arrow Lake Refresh. Odświeżone procesory Core Ultra 200S będą jeszcze mniej odświeżone niż sądziliśmy
88
Procesory AMD Threadripper PRO 9000WX oraz układ Radeon AI PRO R9700 już za moment trafią na rynek
4
Niestabilny chip AMD Ryzen wcale nie musi nadawać się do kosza. YouTuber udowadnia, że pomóc może obniżenie taktowania
75
Intel Titan Lake wprowadzi zunifikowaną architekturę rdzeni bazującą na Arctic Wolf E-Core zamiast rozwiązań P-Core/E-Core
33