PlayStation 4 otrzyma unikalne APU z rdzeniami Jaguar
To już pewne - sercem PlayStation 4 zostanie APU (Accelerated Processing Unit) z ośmioma rdzeniami Jaguar, wspieranymi przez układ graficzny Radeon HD kolejnej generacji - wszystko oczywiście stworzone przez AMD. Jednak na rynku detalicznym nie znajdziemy takiej wersji, ponieważ producent zamierza poprzestać na modelach z czterema rdzeniami i słabszym, niż w konsoli SONY, układzie graficznym. Podobnie sprawa wygląda z pamięcią GDDR5, której „cywilne” jednostki nie otrzymają, więc procesor w PlayStation 4 będzie na swój sposób wyjątkowy. Taka sytuacja nie powinna dziwić, bowiem firma płaci i firma wymaga. Wprawdzie odpowiednika montowanego w nowej maszynce SONY nie kupimy w sklepie, ale jednostek bazujących na tej architekturze nie zabraknie. Będą to przecież oficjalni następcy Bobcat'ów, jakie stanowią częsty widok w budżetowych zestawach HTPC (E-Series).
Nowe czterordzeniowe jednostki bazujące na Jaguarach zostaną wykonane w 28 nm procesie technologicznym (Bobcat był dwurdzeniowcem w 40 nm) i otrzymają 2MB współdzielonej pamięci drugiego poziomu (L2). Ogólna różnica w wydajności na korzyść nowej konstrukcji powinna wynieść około 20%. Dodatkowo zwiększono szynę adresu z 36 do 40 bitów, jednostki zmienno-przecinkowe (FPU) będą 128-bitowe i wprowadzono bufor pamięci dla ostatnio wykonywanych instrukcji wśród których znalazły się m.in.: 16C, MOVBE i PCLMUL, SSE 4.1 i SSE 4.2, AVX i AES, BMI oraz TBM.
Źródło: TechPowerUp / WCCF Tech
Powiązane publikacje

AMD Zen 6 - nadchodzące procesory Ryzen mogą wykorzystać nowy interkonekt oraz technologię pakowania TSMC InFO-oS
64
Zhaoxin KH-50000 oficjalnie w produkcji. Pierwsze zdjęcia matryc ujawniają chipletową konstrukcję z dedykowanym układem I/O
37
Intel planuje podwyżki cen procesorów Core 13. i 14. generacji, w obliczu słabej sprzedaży CPU Core Ultra 200
77
Snapdragon 8 Elite Gen 5 - mobilny chip, który rozpędza się do 4,6 GHz. Wsparcie dla Unreal Engine 5 i nagrywanie z kodekiem APV
9