Pierwsze samoloty napędzane wodorem. Wygląd jak z filmów Sci-Fi
Ekologia, ochrona środowiska i zmniejszenie emisji CO2 to kwestie, z którymi mierzy się teraz cały świat. Każda firma stara się być bardziej „eko” i wykazać czymś znaczącym w zakresie ochrony środowiska. Airbus nie mógł być gorszy i zaprezentował niedawno iście innowacyjną maszynę. Podniebny Gigant uraczył nas prezentacją awangardowej i kosmicznej maszyny. Wyglądem znacznie odbiegająca od sztampowych samolotów konstrukcja skrywa jednak w sobie pionierskie rozwiązania. To całkowicie bezemisyjny samolot pasażerski, nad którego budową pracuje już sztab naukowców i inżynierów Airbusa. Mimo iż prace dotyczą dopiero prototypu, firma już teraz ogłosiła, że komercyjne pierwsze loty będą mogły odbyć się w 2035 roku. Obecnie zaprezentowane zostały 3 warianty samolotu.
Paliwo wodorowe ma szansę wzbić projekt bezemisyjnych samolotów pasażerskich ponad szosy, w designerskiej i futurystycznej konstrukcji. Koniec z ropą naftową w transporcie powietrznym już za 20 lat?
Projekt nazywający się ZEROe nijak nie przypomina znanych nam dotychczas maszyn. Wykorzystane zostaną w nim najnowocześniejsze technologie aerodynamiczne i napędowe. Ale właściwie dzięki czemu maszyna będzie bezemisyjna i taka ekologiczna? Za sprawą wykorzystania wodoru. To „paliwo przyszłości” – coraz częściej wykorzystywane w dobrze nam znanych samochodach – ma szansę wzbić się ponad szosy. Specjalnie zmodyfikowane silniki turbinowe mają spalać ciekły wodór, co w efekcie prowadzi do emisji…pary wodnej ! Ponadto, wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzać będą energię elektryczną, która z kolei uzupełniać będzie turbiny gazowe. Powstanie szalenie wysoce wydajny hybrydowo-elektryczny układ napędowy – a to wszystko bez żadnego zanieczyszczania atmosfery.
AirbusZEROe Blended Wing Body - zasięg tej maszyny to ponad 2000 mil morskich i pomieści do 200 pasażerów.
Test wydajności Flight Simulator 2020 - Wymagania wysokich lotów
Cała ta „technologia jutra” zamknięta będzie w designerskiej i futurystycznej konstrukcji. Inżynierowie stawiają na wygodę i komfort pasażerów. Według pierwszych planów samoloty będą w stanie pomieścić do 200 pasażerów. Warto jednak wspomnieć, że sama praca Airbusa nie wystarczy. Konieczna będzie rozbudowa i przebudowa infrastruktury na lotniskach – mówimy tu w końcu o przechowywaniu i transporcie paliwa wodorowego – a to z kolei zależy od władz poszczególnych krajów. Ale czy to oznacza, że wkrótce wykonamy olbrzymi krok w kierunku ochrony Natury i większość samolotów będzie kiedyś napędzana wodorem? Być może tak – w końcu dobro planety jest najważniejsze i dotyczy nas wszystkich. Póki co pozostaje nam czekać na pierwszy prototyp i jego testy w powietrzu. Samoloty z napędem elektrycznym czy jednak turboodrzutowe na wodór? Kolejna dekada pokaże, w którą stronę pójdą najwięksi producenci i zainteresowanie linii lotniczych.
AirbusZEROe Turbofan - ta wersja także pokona do 2000 mil morskich mając pod skrzydłami 120-200 pasażerów.
AirbusZEROe Turboprop - ten wariant samolotu będzie mieć zasięg do 1000 mil i pomieści do 100 pasażerów.