Pierwsze samoloty napędzane wodorem. Wygląd jak z filmów Sci-Fi
Ekologia, ochrona środowiska i zmniejszenie emisji CO2 to kwestie, z którymi mierzy się teraz cały świat. Każda firma stara się być bardziej „eko” i wykazać czymś znaczącym w zakresie ochrony środowiska. Airbus nie mógł być gorszy i zaprezentował niedawno iście innowacyjną maszynę. Podniebny Gigant uraczył nas prezentacją awangardowej i kosmicznej maszyny. Wyglądem znacznie odbiegająca od sztampowych samolotów konstrukcja skrywa jednak w sobie pionierskie rozwiązania. To całkowicie bezemisyjny samolot pasażerski, nad którego budową pracuje już sztab naukowców i inżynierów Airbusa. Mimo iż prace dotyczą dopiero prototypu, firma już teraz ogłosiła, że komercyjne pierwsze loty będą mogły odbyć się w 2035 roku. Obecnie zaprezentowane zostały 3 warianty samolotu.
Paliwo wodorowe ma szansę wzbić projekt bezemisyjnych samolotów pasażerskich ponad szosy, w designerskiej i futurystycznej konstrukcji. Koniec z ropą naftową w transporcie powietrznym już za 20 lat?
Projekt nazywający się ZEROe nijak nie przypomina znanych nam dotychczas maszyn. Wykorzystane zostaną w nim najnowocześniejsze technologie aerodynamiczne i napędowe. Ale właściwie dzięki czemu maszyna będzie bezemisyjna i taka ekologiczna? Za sprawą wykorzystania wodoru. To „paliwo przyszłości” – coraz częściej wykorzystywane w dobrze nam znanych samochodach – ma szansę wzbić się ponad szosy. Specjalnie zmodyfikowane silniki turbinowe mają spalać ciekły wodór, co w efekcie prowadzi do emisji…pary wodnej ! Ponadto, wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzać będą energię elektryczną, która z kolei uzupełniać będzie turbiny gazowe. Powstanie szalenie wysoce wydajny hybrydowo-elektryczny układ napędowy – a to wszystko bez żadnego zanieczyszczania atmosfery.
AirbusZEROe Blended Wing Body - zasięg tej maszyny to ponad 2000 mil morskich i pomieści do 200 pasażerów.
Test wydajności Flight Simulator 2020 - Wymagania wysokich lotów
Cała ta „technologia jutra” zamknięta będzie w designerskiej i futurystycznej konstrukcji. Inżynierowie stawiają na wygodę i komfort pasażerów. Według pierwszych planów samoloty będą w stanie pomieścić do 200 pasażerów. Warto jednak wspomnieć, że sama praca Airbusa nie wystarczy. Konieczna będzie rozbudowa i przebudowa infrastruktury na lotniskach – mówimy tu w końcu o przechowywaniu i transporcie paliwa wodorowego – a to z kolei zależy od władz poszczególnych krajów. Ale czy to oznacza, że wkrótce wykonamy olbrzymi krok w kierunku ochrony Natury i większość samolotów będzie kiedyś napędzana wodorem? Być może tak – w końcu dobro planety jest najważniejsze i dotyczy nas wszystkich. Póki co pozostaje nam czekać na pierwszy prototyp i jego testy w powietrzu. Samoloty z napędem elektrycznym czy jednak turboodrzutowe na wodór? Kolejna dekada pokaże, w którą stronę pójdą najwięksi producenci i zainteresowanie linii lotniczych.
AirbusZEROe Turbofan - ta wersja także pokona do 2000 mil morskich mając pod skrzydłami 120-200 pasażerów.
AirbusZEROe Turboprop - ten wariant samolotu będzie mieć zasięg do 1000 mil i pomieści do 100 pasażerów.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
23
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4