Pięciu producentów samochodów rezygnuje z Apple CarPlay Ultra. System przejmujący całą deskę rozdzielczą budzi kontrowersje
Apple od lat rozwija CarPlay, ale teraz idzie o krok dalej, oferując znacznie głębszą integrację z systemami pokładowymi aut. Wersja Ultra ma obsługiwać wszystkie ekrany i funkcje wnętrza, ale nie wszyscy producenci są tym zachwyceni. Część firm decyduje się na własne systemy infotainment, by mieć kontrolę nad danymi i relacją z klientem. Nowa faza rywalizacji między branżą motoryzacyjną a technologiczną właśnie się zaczęła i może mieć poważne konsekwencje.
Apple CarPlay Ultra chce przejąć kontrolę nad dashboardem aut, ale Mercedes-Benz, Audi i Volvo odmawiają wsparcia. Jakie są szanse na sukces?
Apple VisionOS 26, CarPlay, tvOS 26 i WatchOS 26 - prezentacja na WWDC 2025. Wśród nowości m.in. gesty i przestrzenne widgety
Apple CarPlay Ultra to najnowsza wersja systemu integrującego iPhone z samochodem. Mimo oferowanych ogromnych możliwości napotyka na rosnący opór ze strony przemysłu motoryzacyjnego. Według najnowszych doniesień, pięciu ważnych producentów samochodów wycofało się z wcześniejszych zobowiązań, które dotyczyły implementacji tego systemu. Mercedes-Benz, Audi, Volvo / Polestar i Renault to marki, które zdecydowały się odrzucić najnowszą propozycję technologiczną Apple. CarPlay Ultra różni się znacząco od standardowego Apple CarPlay. Nowa wersja systemu przejmuje kontrolę nad cyfrową deską rozdzielczą pojazdu, włączając w to wskaźniki prędkości, temperatury, a także sterowanie klimatyzacją. To oznacza, że Apple chce zastąpić oprogramowanie producentów swoim rozwiązaniem na wszystkich ekranach w pojeździe. Głównym powodem oporu producentów jest kontrola nad danymi użytkowników, jak również zachowanie własnej tożsamości marki. Przedstawiciel Renault wprost powiedział Apple "Nie próbujcie inwazji na nasze systemy".
Apple pozwane przez akcjonariusza za opóźnienia Siri AI może stracić setki miliardów dolarów wartości rynkowej
Mercedes-Benz wycofał się z partnerstwa już w kwietniu 2024 roku, podczas gdy pozostałe marki podjęły podobne decyzje w ostatnich miesiącach. Firmy obawiają się, że CarPlay Ultra usunie charakterystyczne elementy ich interfejsów, zastępując je jednolitym wyglądem przygotowanym przez Apple. Aston Martin pozostaje jedyną marką, która faktycznie wdrożyła CarPlay Ultra w swoich pojazdach. Brytyjski producent podkreśla jednak, że zachował "niezaprzeczalnie" swój charakter wyglądu wnętrza, oferując również tradycyjne fizyczne wskaźniki dla użytkowników preferujących klasyczne rozwiązania. Hyundai, Kia i Genesis wciąż deklarują, że wprowadzą CarPlay Ultra. Porsche także planuje implementację rozwiązań Apple w przyszłości. Badanie McKinsey z 2023 roku pokazuje, że niemal połowa kupujących samochody nie zdecydowałaby się na pojazd bez Apple CarPlay lub Android Auto, a 85 proc. obecnych użytkowników woli te systemy zamiast wbudowanych rozwiązań producentów. To stawia producentów w trudnej sytuacji między zachowaniem kontroli nad swoimi systemami a spełnieniem oczekiwań klientów. Apple argumentuje, że konsumenci ostatecznie będą domagać się CarPlay Ultra, zmuszając producentów do zmiany stanowiska.
Powiązane publikacje

Xiaomi Smart Band 10 - premiera nowej opaski z mocną baterią i wieloma funkcjami monitorowania zdrowia
9
Trump Mobile usuwa napis "Made in USA" ze swojej oficjalnej strony. Smartfon T1 jednak powstanie w Chinach?
22
Powstała aplikacja AR blokująca reklamy w świecie rzeczywistym za pomocą okularów Snap Spectacles i Google Gemini AI
27
Handheld do gier AYANEO FLIP 1S DS oferuje dwa ekrany i procesor AMD z serii Strix Point. Na pokładzie Windows 11 i gałki TMR
3