Pecety najpopularniejsze wśród twórców gier - Ankieta GDC
Podczas ostatniej edycji Game Developers Conference przeprowadzono bardzo ciekawe badanie - organizatorzy w formie ankiety zapytali kilka tysięcy wiodących developerów, jaką platformę do gier zamierzają aktywnie wspierać w najbliższym czasie. Głosowało ponad 2600 osób związanych z przemysłem rozrywkowym, natomiast wygrana dość nieoczekiwanie powędrowała na konto pecetów, jakie zgodnie z logiką niektórych ekspertów oraz analityków, stanowią gatunek wymierający... Tak mniej więcej od połowy lat 90-tych, kiedy to przyczyną ich nieuchronnego zgonu miała zostać Amiga, potem PlayStation, next-geny itp. itd. Uparte blaszaki jednak nie wykorkowały lecz konsekwentnie zawłaszczały coraz większą część rynku. Chociaż badanie dotyczyło tylko programistów z Europy oraz Stanów Zjednoczonych, to pokazuje pewną wyraźną tendencję - pomimo debiutu konsol kolejnej generacji, większość branży nie zamierza porzucić dobrze znanej i niezatapialnej platformy, jaką bezsprzecznie są komputery osobiste.
Wyniki ankiety są nawet więcej niż zaskakujące, ponieważ konsola PlayStation 4 zajmuje dopiero czwartą pozycję, wyprzedzona przez urządzenia mobilne i produkcje przeglądarkowe. Jeszcze dalej wylądował Xbox One, natomiast największym przegranym wydaje się Nintendo, praktycznie zamykające stawkę. Cóż, pewnie gdyby podobne badania przeprowadzono wśród azjatyckich developerów (zwłaszcza w Japonii), wyniki byłyby znacznie korzystniejsze dla koncernu Satoru Iwata. Entuzjazm osłabł także w stosunku do konsol przenośnych, bowiem tylko PlayStation Vita może liczyć na szersze wsparcie.
- PC/Mac - 52,04%
- Smartfony/Tablety - 50,63%
- Gry przeglądarkowe - 20,08%
- PlayStation 4 - 19,66%
- Xbox One - 16,95%
- Konsole z Androidem - 10,93%
- PlayStation Vita - 7,47%
- Xbox 360 - 6,13%
- PlayStation 3 - 6,06%
- Nintendo Wii U - 4,42%
- Nintendo 3DS - 1,90%
- PlayStation Portable - 1,07%
- Nintendo Wii - 0,95%
- Nintendo DS - 0,50%
Ponad 52% odpowiadających zadeklarowało wsparcie dla komputerów osobistych, co wygląda naprawdę optymistycznie, nawet w porównaniu do niesamowicie dynamicznie rozwijającego się rynku gier przeznaczonych na urządzenia mobilne. Udział nowego Xboxa i PlayStation będzie prawdopodobnie wzrastał na przestrzeni kolejnych lat, podobnie jak ilość tytułów multiplatformowych, przeznaczonych na trzy wiodące „dorosłe” platformy (PC/XO/PS4).
Pecety na rynku gier nadal trzymają się znakomicie, a programiści pomimo narzekania na piractwo, z jakichś powodów zamierzają aktywnie wspierać tę platformę.
Źródło: gdconf.com