Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

Nowe sterowniki Catalyst 14.12 Omega do kart graficznych AMD

Sebastian Oktaba | 09-12-2014 12:07 |

Chociaż tegorocznej zimy nie doczekaliśmy się kolejnej generacji kart graficznych AMD Radeon, firma postanowiła w inny sposób zadbać o swoich klientów, wypuszczając nowe sterowniki Catalyst 14.12 Omega. Oprócz poprawy wydajności w niektórych grach, mającej sięgać nawet kilkunastu procent, koncern wprowadził także szereg ciekawych funkcji i usprawnił już istniejące. Sama nazwa powinna być doskonale znana weteranom, pamiętającym jeszcze czasy Radeonów 9000, kiedy to modyfikowane drivery Omega robiły furorę i praktycznie każdy świadomy posiadacz ATI ich używał. Catalyst 14.12 Omega jest swego rodzaju powrotem do tamtych tradycji, bowiem na potrzeby tej inicjatywy powołano specjalny zespół, którego zadaniem było kontaktowanie się z użytkownikami popularnych serwisów i forów, aby wychwycić wszystkie kwestie wymagające poprawy.

Zapowiedzi AMD były więcej niż obiecujące, gdyż ze slajdów wynikało, że możemy spodziewać się wzrostu wydajności na poziomie kilkunastu procent. Oczywiście takie wyniki dotyczą tylko specyficznych sytuacji, zaś w przypadku ogólnej poprawy kondycji Radeonów można oczekiwać maksymalnie kilku procent. Cóż.. każdy darmowy wzrost klatek na sekundę jest mile widziany, prawda? Żeby to sprawdzić przeprowadziliśmy trzy wyrywkowe testy w grach Battlefield 4, Crysis 3 oraz Watch Dogs.

Battlefield 4 - Singapore

1920x1080 / Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
9
18
27
36
45
54
63
72
 
AMD R9 290X Catalyst 14.12
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
69.2
 
60.0
 
 
AMD R9 290X Catalyst 14.11
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
67.0
 
58.0
 
 
 
 

Watch Dogs - The Loop

1920x1080 / High / MSAA x4 / HBAO+ High

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
7
14
21
28
35
42
49
56
 
AMD R9 290X Catalyst 14.12
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
46.6
 
43.0
 
 
AMD R9 290X Catalyst 14.11
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
45.8
 
42.0
 
 
 
 

Crysis 3 - Welcome To The Jungle

1920x1080 / Very High / MSAA x2 / AF x16

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
8
16
24
32
40
48
56
64
 
AMD R9 290X Catalyst 14.12
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
58.1
 
52.0
 
 
AMD R9 290X Catalyst 14.11
1000/5000 MHz, 4GB GDDR5 512-bit
57.4
 
52.0
 
 
 
 

Wśród nowych funkcji dostępnych w sterownikach Catalyst 14.12 Omega znalazło się AMD Fluid Motion Video, które odpowiada za tworzenie pośrednich klatek obrazu podczas odtwarzania materiału filmowego. Jest to rozwiązanie zapożyczone z telewizorów, ale realizowane przez GPU, mające przeciwdziałać dyskomfortowi oglądania niektórych filmów w 24 klatkach na sekundę. Obecnie tylko program PowerDVD 14 dla filmów Blu-ray zapewnia wsparcie AMD Fluid Motion Video. Kolejną ciekawostka jest algorytm AMD Contour Removal, mający przeciwdziałać pojawianiu się artefaktów podczas mocno skompresowanych filmów odtwarzanych na YouTube, których oglądanie jest katorgą.

AMD pochyliło się również nad metodami upscalingu, przygotowując dwa osobne rozwiązania. 1080p Detail Enhancement podnosi jakość materiałów o niskiej rozdzielczości do 1920x1080 przy zachowaniu względnie dobrej jakości. Z kolei UltraHD-like Experience konwertuje obraz FullHD do rozdzielczości 4K. Wprowadzono też obsługę standardu 5K (5120x2880) dla kart graficznych AMD FirePro oraz Radeon R7/R9. Jednak chyba najważniejszą innowacją jest wprowadzenie VSR, czyli odpowiedzi na DSR NVIDII, dostępną niestety jest tylko w modelach R9 295X2, R9 290X, R9 290 i R9 285. AMD zapowiada rozszerzenie tej listy, podobnie jak zakresu funkcji związanych z VSR, przy okazji wydania następnej wersji sterowników.

Reszta usprawnień zawarta w Catalyst 14.12 Omega dotyczy m.in.: mechanizmu Frame Pacingu poprawiającego działanie Dual Graphics (APU + zewnętrzne GPU), rozszerzenie trybu Eyefinity dla 24 ekranów (wymaga karty z 6 wyjściami obrazu i dedykowanego oprogramowania) czy wreszcie wsparcie dla monitorów z technologia FreeSync, które trafią do sprzedaży w styczniu przyszłego roku. Zapowiedziano też wprowadzenie kilku funkcji poprawiających wygląd grafiki trójwymiarowej m.in.: Hair TressFX 3.0 czy rozszerzenie instrukcji dla OpenCL 2.0.

0
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 34

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.