Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Jak to jest z multi-GPU w Vulkanie? Potrzeba Windows 10 czy nie?

Arkadiusz Bała | 24-03-2017 14:00 |

Jak to jest z multi-GPU w Vulkanie? Windows 10 czy nie?Jedną z licznych zalet Vulkana, czyli nowoczesnego API graficznego opracowanego przez Khronos Group, miała być jego uniwersalność. Przedstawiony został jako alternatywa dla DirectX 12, która oferowałaby zbliżone do niego możliwości renderowania grafiki i niskopoziomowy dostęp do podzespołów, ale przy tym pozostałaby otwarta i dostępna dla wszystkich. "Wszystkich" oznacza w tym przypadku także osoby, którym nie uśmiecha się przesiadka na budzącego w dalszym ciągu liczne kontrowersje Windowsa 10. Kilka dni temu media branżowe obiegła jednak informacja, że przynajmniej jedna z istotnych funkcji nowego API, czyli wsparcie dla wielu kart graficznych, będzie wymagała najnowszej wersji systemu operacyjnego Microsoftu. Czy jest to prawda i co może to oznaczać w praktyce?

Zgodnie z wyjaśnieniami Khronos Group obsługa multi-GPU w API Vulkan ma być dostępna dla wszystkich systemów operacyjnych; nie tylko Windows 10.

Plotka jakoby obsługa multi-GPU w Vulkanie wymagała obsługi Windows 10 pojawiła się za sprawą wycieku jednego ze slajdów, które zaprezentowano na konferencji podczas targów GDC 2017. Jeden z wymienionych tam podpunktów sugerował, że dla działania natywnego wsparcia dla kilku kart graficznych konieczna jest aktywacja w Windows Display Driver Manager (WDDM) trybu Linked Display Adapter (LDA). Ten z kolei dostępny miał być wyłącznie w WDDM 2.0, który znaleźć można tylko w Windows 10. Nie muszę chyba tłumaczyć, że wywołało to burzę wśród osób wyczekujących popularyzacji nowego API, bo oznaczało, że odpadł jeden z głównych argumentów przemawiających za jego stosowaniem.

Twórcy Star Citizen wybierają Vulkan i chcą porzucić DirectX

Jak to jest z multi-GPU w Vulkanie? Windows 10 czy nie? [2]

Całą sytuację zdecydowało się jednak wyjaśnić Khronos Group w oficjalnym oświadczeniu dostępnym na blogu organizacji. Okazuje się, że wpis na dostępnym w internecie slajdzie nie był do końca jasny. Przede wszystkim WDDM wykorzystywany będzie jedynie w systemach Windows, co jest raczej oczywiste, jednak API w dalszym ciągu ma być w pełni kompatybilne z innymi systemami operacyjnymi. Wiele niejasności dotyczy też samego trybu LDA. Okazuje się bowiem, że nie jest on tak naprawdę wymagany do poprawnego działania funkcjonalności multi-GPU w Vulkanie, choć ma uczynić jej implementację znacznie łatwiejszą. Co więcej, w oświadczeniu przedstawiciele Khronos Group wytłumaczyli, że wbrew krążącym po internecie informacjom tryb LDA nie jest wcale ekskluzywny dla Windows 10. Można z niego bez problemu skorzystać także w Windows 7 i 8.1.

DOOM z API Vulkan - Wybuchowy test wydajności kart graficznych

Jak to jest z multi-GPU w Vulkanie? Windows 10 czy nie? [1]

Jak widać całe zamieszanie z obsługą multi-GPU w Vulkanie jest efektem puszczenia w świat nie do końca zweryfikowanej informacji i podchwycenia jej przez branżowe portale. Nie pierwszy to i zapewne niestety również nie ostatni raz. Na pewno należy pochwalić Khronos Group za szybką reakcję i wyjaśnienie wszystkich wątpliwości. Pytanie tylko czy to wystarczy? Jak widać wiele kwestii z nim związanych nie jest jeszcze do końca jasnych, a niewielka ilość korzystających z niego obecnie tytułów nie nastraja szczególnie optymistycznie co do jego przyszłości; przynajmniej jako alternatywy dla DirectX 12. Ostatnia rzecz, której Khronos Group w tym momencie potrzebuje, to właśnie niesprawdzone plotki, które stawiają ich produkt w niekorzystnym świetle. Owszem, wyjaśnienie jest i to nawet całkiem satysfakcjonujące, ale czy dotrze ono do wszystkich osób, które zraziła do siebie pierwsza informacja? Wątpię. To co by było w tym momencie najbardziej potrzebne, to gry, które pokazałyby jak obsługa wielu kart graficznych w Vulkanie wygląda w praktyce, a dzięki temu uspokoiłyby osoby zainteresowane nowym API. Na to niestety przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Byle tylko nie zbyt długo.

Źródło: DSOG, Khronos Group
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 29

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.