Ocenianie gier na Metacritic możliwe dopiero po 36 h od premiery
Metacritic, strona internetowa, która gromadzi i agreguje oceny krytyków i użytkowników, podjęła pierwsze kroki przeciwko tzw. „bombardowaniu recenzjami”. Przez owo pojęcie rozumie się celowe zaniżanie oceny (a nawet wystawianie oceny 1/10) tytułom gier, np. wyłącznie za udostępnienie jej na "złej" platformie (przez złą, rozumie się z kolei Epic Games, który wciąż nie spotkał się z uznaniem wielu graczy). Celowe zaniżanie ma też miejsce, w momencie gdy gra porusza dyskusyjne tematy lub oferuje mikrotransakcje. Jaką strategię walki z tego typu zachowaniami przyjął serwis Metacritic? Na dniach wprowadził ustawienie, które pozwala wystawiać użytkownikom oceny dopiero po 36 godzinach od sklepowej premiery gry.
Serwis Metacritic wprowadził ustawienie, które pozwala wystawiać użytkownikom oceny dopiero po 36 godzinach od sklepowej premiery gry. Wywołało to falę pierwszych protestów.
TOP 10 gier na PC ostatniego dziesięciolecia wg Metacritic
Po wprowadzeniu wspomnianego ustawienia, które dostrzeżone zostało przy okazji debiutu gry Ghost of Tsushima (nasza recenzja), internauci zaczęli się zastanawiać, na ile jest to tylko przeciwdziałanie nieadekwatnym, wynikającym z emocjonalnego "widzimisię" graczy ocenianiu, a na ile działanie mające chociażby zwiększyć szansę na premierową sprzedaż gier. Nie od dziś bowiem można zaobserwować sytuacje, że to krytycy oceniają znacznie wyżej gry, niż właśnie użytkownicy. Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym felietonie Dlaczego oceny graczy i recenzentów są coraz bardziej rozbieżne? Metactitic zdecydował się wprowadzić wspomniane obostrzenia, zdaje się tuż po premierze gry The Last of Us II (nasza recenzja).
Gracze zbombardowali Metro Exodus na Metacritic
Wspomniany tytuł otrzymał od użytkowników wiele negatywnych opinii jeszcze w dniu premiery, kiedy oczywistym było, że zdecydowana większość graczy nie była w stanie przejść całego gameplay'u w tak krótkim czasie, a gra zbierała baty chociażby ze względu na problemy techniczne dotyczące konsoli PlayStation 4. Metacritic motywuje swoje działanie następująco: Wprowadziliśmy 36-godzinny okres oczekiwania na wszystkie recenzje użytkowników w naszym obszarze gier, aby nasi gracze mieli czas na granie w te gry, zanim napiszą swoje recenzje (...) Nowy system opiera się na badaniach opartych na danych oraz opiniach krytyków i ekspertów branżowych. W związku ze zmianami, w sieci obserwujemy nie tylko masowe protesty graczy na platformach społecznościowych, ale także obniżanie ocen wielu dotychczasowych growych hitów. Pytanie tylko, czy gracze są w stanie wpłynąć jakkolwiek na kontrowersyjną decyzję serwisu. Wielu internautów dyskutujących o całym zajściu chociażby na platformie Twitter słusznie zauważa, że możliwie miarodajne oceny gier miałyby miejsce tylko wówczas, gdyby serwis agregujący oceny wymagał dowodu zakupu gry od osoby chcącej wystawić ocenę.