NVIDIA Rubin - prace nad nową generacją akceleratorów AI przebiegają sprawnie. Dostawy pamięci HBM4 już wkrótce
Akceleratory AI bazujące na architekturze Blackwell wciąż są postrzegane jako relatywna nowość. Do odbiorców trafiła bowiem dopiero pierwsza partia serwerów wykorzystujących to rozwiązanie. NVIDIA nie zwalnia jednak tempa. Trwają już obecnie zaawansowane prace nad architekturą kolejnej generacji. Są przesłanki, by sądzić, że akceleratory Rubin zadebiutują szybciej niż oczekiwano, choć raczej nie wyprą one na razie z rynku układów Blackwell.
Firma SK hynix już w połowie roku rozpocznie dostawy próbek pamięci HBM4 do NVIDII. Jej produkcja masowa ma ruszyć w trzecim kwartale, co sugeruje debiut architektury Rubin niedługo potem.
NVIDIA Rubin - trwają już prace nad następcą architektury Blackwell. Nowa generacja wykorzysta pamięci HBM4
Wiemy już, że kolejnej generacji akceleratory NVIDII będą opierały się na architekturze Rubin. Prace nad nią przebiegają nad wyraz sprawnie. Informację tę potwierdziły częściowo także koreańskie źródła. Według nich w okolicach czerwca bieżącego roku SK hynix zacznie wysyłać NVIDII próbki pamięci HBM4, która ma być jednym z fundamentów akceleratorów Rubin. Produkcja masowa HBM4 miałaby zaś rozpocząć się już w trzecim kwartale 2025 roku (szybciej niż pierwotnie zakładano), co może z kolei sugerować debiut rynkowy architektury Rubin niedługo później.
SK hynix podpisało ważną umowę ramową z TSMC na potrzeby badań i produkcji pamięci HBM4
Według tych samych źródeł NVIDIA ma mieć wyłączność na pamięć HBM4 od firmy SK hynix. To zaś może przełożyć się na wcześniejszy dostęp amerykańskiej firmy do tej technologii. Warto odnotować, że w tym roku spodziewane są także akceleratory Blackwell Ultra, które będą w praktyce ulepszoną wersją układów dostępnych obecnie na rynku. Klienci NVIDII będą zatem mogli wybierać wkrótce spośród nowych produktów z co najmniej dwóch generacji, o ile nie dojdzie oczywiście do żadnych opóźnień we wdrażaniu architektury Rubin.
Powiązane publikacje

NVIDIA Vera Rubin już w fazie preprodukcji w fabrykach TSMC. Tymczasem chińscy giganci oczekują na chipy B30A
10
Studio EA DICE nie chce Ray Tracingu w Battlefield 6 i ma ku temu konkretne powody. Sytuacja odwrotna do Battlefield V
106
NVIDIA ogranicza produkcję kart graficznych GeForce RTX 5060 i RTX 5060 Ti 8 GB w obliczu rynkowej dominacji
188
Wymagania sprzętowe Dying Light: The Beast PC. Gra otrzyma Ray Tracing, NVIDIA DLSS 4, AMD FSR 4 oraz Intel XeSS 2
44