NVIDIA ogranicza 3-Way i 4-Way SLI na GeForce GTX 1080 i GTX 1070
Przed premierą GeForce GTX 1080 krążyły plotki, jakoby karty graficzne bazujące na architekturze NVIDIA Pascal miały nie wspierać technologii 3-Way i 4-Way SLI. Ostatecznie okazało się, że takie konfiguracje można swobodnie budować, bowiem nowe urządzenia podobnie jak poprzednie generacje, dysponują odpowiednimi fizycznymi złączami. Mimo wszystko sytuacja nie jest komfortowa dla entuzjastów multi-GPU, ponieważ NVIDIA wprowadza tutaj pewne ograniczenia. Firma zresztą jawnie deklaruje, że skupia teraz uwagę wyłącznie na „zwykłym” SLI złożonym z dwóch kart graficznych, natomiast resztę traktuje jako dodatek, który interesuje niewielki procent użytkowników. Fakt, tutaj trudno polemizować z producentem, ale pewien niesmak i zaskoczenie jednak pozostaje...
NVIDIA znacznie większą uwagę będzie teraz przykładać do optymalizacji profilów w sterownikach pod bardziej popularne SLI, gdzie występują dwie karty graficzne. 3-Way i 4-Way SLI schodzi jeszcze bardziej na margines.
Optymalizacje w sterownikach pod konfiguracje 3-Way i 4-Way SLI będą dotyczyły tylko wybranych gier komputerowych, prawdopodobnie takich, które dzięki uprzejmości programistów same z siebie zaoferują dobre skalowanie na zestawach multi-GPU. Prawie na pewno NVIDIA nie odpuści syntetycznym benchmarkom (3DMark, Unigine Benchmark), które stanowią swego rodzaju reklamę, jak również najbardziej wymagającym produkcjom włączanym do programów partnerskich. Jeszcze niedawno do aktywowania 3-Way i 4-Way SLI firma wymagała tzw.: Enthusiast Key, ostatecznie rezygnując z tego niezbyt fortunnego pomysłu, który spotkał się z ogromną falą krytyki. Suma summarum, nawet jeżeli zechcecie złożyć sobie komputer zawierający cztery GeForce GTX 1080, praktycznych korzyści z takiego zabiegu możecie nie odczuć. OK, pewnie zaledwie promil czytelników PurePC uroni łezkę z tego powodu, głównie overclockerzy oraz najwięksi entuzjaści, aczkolwiek w epoce promowania grania w rozdzielczości 4K trochę zaskakująca to decyzja.
Test GeForce GTX 1070 - Następca GTX 970, szybszy niż GTX 980 Ti
Test GeForce GTX 1080 Pascal - Karta graficzna nowej generacji
Na pocieszenie, NVIDIA znacznie większą uwagę będzie teraz przykładać do optymalizacji profilów w sterownikach pod bardziej popularne SLI, gdzie występują dwie karty graficzne. Ciężar implementacji obsługi multi-GPU dla bardziej zaawansowanych konfiguracji, firma chce przerzucić na developerów, którzy mogą korzystać z odpowiednich narzędzi dla DirectX 12 i Vulkan. Brzmi naiwnie, prawda? Programiści raczej nie będą dokładać sobie roboty, dlatego bezpieczniej jest założyć, iż sens składania 3-Way i 4-Way SLI po prostu całkowicie zniknie. Pozostaje jeszcze zadać pytanie - czy będzie to stały element polityki NVIDII, czy sytuacja nie ulegnie zmianie, kiedy na rynku pojawi się GeForce GTX 1080 Ti. Pomimo, iż GeForce GTX 1080 jest bardzo wydajną kartą graficzną, to dopiero następca GeForce GTX Titan X i/lub GTX 980 Ti wyznaczy ostateczny poziom dla high-endu. Tutaj jako dodatkowy bonus, NVIDIA mogłaby wprowadzić pewne korzyści dla ludzi, którzy nie szczędzą pieniędzy na sprzęt komputerowy. Póki co, firma nie zdradziła takich ambicji...
Powiązane publikacje

Nowe sterowniki do kart graficznych Intel Arc Battlemage poprawiają wydajność w wielu popularnych grach komputerowych
0
ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
39
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
188
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90