NVIDIA DLSS - testy kart graficznych w Final Fantasy XV Benchmark
Firma Square Enix udostępniła nową wersję 1.2 programu Final Fantasy XV Benchmark. W wersji tej dodano obsługę techniki Nvidia DLSS (Deep Learning Super-Sampling). Rozwiązanie to korzystając z sieci neuronowych do eliminacji nierównych krawędzi w grach, według Nvidii zapewnia wyższą jakość wynikowego obrazu, w porównaniu do rozwiązań typu TAA. Oprócz wyższej jakości Nvidia obiecywała mniejsze straty pod względem płynności animacji w grach. Technika DLSS dostępna jest dla posiadaczy kart graficznych GeForce RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti, a więc opartych na układach z architekturą Turing. Według Nvidii technika DLSS ma zapewniać wydajność o maksymalnie 38 procent lepszą, w porównaniu do dotychczasowych rozwiązań. Czy tak właśnie jest?
DLSS to technika wygładzania krawędzi, która ma być nie tylko lepsza, ale też szybsza niż dotychczasowe.
Pojawienie się nowej wersji Final Fantasy XV Benchmark możliwe jest sprawdzenie, jak technika DLSS faktycznie wpływa na wydajność, a więc czy opłaca się z niej korzystać. Ekipa TechPowerUp przeprowadziła taki test korzystając z komputera Corsair Vengeance 5180, wyposażonego w procesor Intel Core i7-8700, 16 GB pamięci typu DDR4 i kartę graficzną GeForce RTX 2080. W rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli w teście Final Fantasy XV platforma z techniką DLSS osiągnęła wynik 4722 punktów, a więc o 36% lepszy niż TAA (3432 punkty). Przewaga to zatem 36%, a więc bardzo blisko tego, co początkowo deklarowała Nvidia. Według testerów gracz zyskuje więc nie tylko w kwestii wydajności, ale także jakości obrazu.
23205
Ekipa przyglądając się obrazom z dwóch platform stwierdziła, że technika DLSS faktycznie oferuje lepszej jakości obraz, w porównaniu do techniki TAA, choć różnice nie mają być oczywiście duże. Tester zastrzega jednak, że to jego subiektywna ocena. Ostatecznie jednak, wiemy już, że Square Enix nie zamierza już dalej pracować nad Final Fantasy XV, tak więc mało prawdopodobne jest to, że technika DLSS zostanie przeniesiona z benchmarku do samej gry. Pierwsze testy są jednak obiecujące i teraz pozostaje czekać na kolejne tytuły. Implementację techniki DLSS, Nvidia zapowiedziała m.in. w grach Atomic Heart, Hitman 2, Serious Sam 4 oraz Shadow of The Tomb Raider.
Powiązane publikacje

Złącze 12V-2x6 znów pod lupą. Tym razem uszkodzona została karta Sapphire Radeon RX 9070 XT NITRO+
122
MaxSun Intel Arc Pro B60 Dual 48G Turbo to dwa procesory graficzne Intel Arc B60 na jednym laminacie dla profesjonalistów
8
Karta graficzna GALAX RTX 5060 Ti 16GB w konstrukcji single-slot z zaawansowanym systemem chłodzenia komorą parową
24
Intel demonstruje działanie XeSS Multi Frame Generation na przykładzie gry Painkiller i na układzie Panther Lake z 12 Xe-Core
48