NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM
Kilka dni temu informowaliśmy o wypuszczeniu przez NVIDIĘ nowego pakietu SDK dla techniki DLSS 4. Z ujawnionych wówczas informacji wiedzieliśmy, że wersja 310.3.0 oferuje nie tylko dalsze optymalizacje w zakresie jakości i stabilności obrazu, ale również model Transformer doczekał się stabilnej wersji, wychodząc w ten sposób z testów beta. Teraz pojawiła się również dokumentacja NVIDII, która wskazuje na optymalizacje także w zakresie zarządzeniem pamięcią kart. Sprawdziłem to i faktycznie nowa wersja zużywa nieco mniej VRAM-u.
Okazuje się, że najnowsza wersja DLSS 4 z modelem Transformer otrzymała również optymalizacje w zakresie zużycia pamięci VRAM. Według ujawnionych informacji, mowa o 20% różnicy na korzyść obecnej wersji.
NVIDIA DLSS w modelu Transformer oficjalnie wychodzi z fazy Beta. Nowy pakiet SDK oferuje dalszą poprawę jakości obrazu
Dokumentacja NVIDII na GitHubie wspomina teraz o optymalizacjach, jakie wprowadzono do modelu Transformer. Dotyczą one zarządzeniem pamięcią VRAM, dzięki czemu najnowsza wersja bibliotek byłaby w stanie odciążyć podsystem pamięci nawet o 20%. Finalnie będzie to zapewne uzależnione od konkretnej gry oraz jakości implementacji. W dokumentacji podano przykład, który pokazuje właśnie spadek zużycia VRAM-u o około 20% w każdej z trzech głównych rozdzielczości - Full HD, Quad HD oraz 4K. Oczywiście obecny model Transformer nadal ma większe wymagania co do ilości pamięci niż wcześniejszy CNN, jednak to i tak jest bardzo dobra wiadomość. Tyle z dokumentacji firmy, a jak wygląda w rzeczywistości?
GeForce RTX 4080 / DLSS Q | Alokacja VRAM - DLSS V310.2.1 | Alokacja VRAM - DLSS V310.3.0 |
Assassin's Creed Shadows (4K + Ultra + RT Ultra) | 11901 MB | 11150 MB |
DOOM: The Dark Ages (4K + Ultra Nightmare) | 11676 MB | 11010 MB |
NVIDIA GeForce RTX 5050 oraz GeForce RTX 5050 Laptop GPU oficjalnie zaprezentowane. Najsłabsze układy z serii Blackwell
Tutaj posiłkuję się swoją platformą z kartą GeForce RTX 4080. Z ciekawości sprawdziłem zainstalowane u siebie gry DOOM: The Dark Ages oraz Assassin's Creed Shadows, w obu przypadkach zużycie VRAM-u sprawdziłem w rozdzielczości 4K na najwyższych ustawieniach graficznych (z pominięciem Path Tracingu w DOOM). Aktywny był również najpierw DLSS w wersji 310.2.1, a potem w wersji 310.3.0, w obu przypadkach wybrany był DLSS Quality. Choć różnice nie są jakieś gigantyczne, mogę potwierdzić że zużycie VRAM-u w obu grach faktycznie się zmniejszyło. W przypadku Assassin's Creed Shadows mowa o spadku o około 750 MB (z 11901 do 11150 MB), natomiast w DOOM: The Dark Ages o około 660 MB (z 11676 do 11010 MB). W obu grach podsystem pamięci VRAM jest zatem luźniejszy o ponad 0,5 GB i to tylko poprzez podmianę jednego pliku. Takie optymalizacje mogą zatem przydać się zwłaszcza tym osobom, które posiadają karty z mniejszą ilością pamięci i już teraz w wybranych grach mają tego VRAM-u dosłownie pod korek. Na pewno warto zdecydować się na podmianę pliku na najnowszy V310.3.0.
Powiązane publikacje

MaxSun Intel Arc Pro B60 Dual 48G Turbo to dwa procesory graficzne Intel Arc B60 na jednym laminacie dla profesjonalistów
6
Karta graficzna GALAX RTX 5060 Ti 16GB w konstrukcji single-slot z zaawansowanym systemem chłodzenia komorą parową
18
Intel demonstruje działanie XeSS Multi Frame Generation na przykładzie gry Painkiller i na układzie Panther Lake z 12 Xe-Core
47
AMD i Sony prezentują trzy nowe rozwiązania, które trafią do przyszłych układów SoC dla konsol i kart graficznych Radeon
49