NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM
Kilka dni temu informowaliśmy o wypuszczeniu przez NVIDIĘ nowego pakietu SDK dla techniki DLSS 4. Z ujawnionych wówczas informacji wiedzieliśmy, że wersja 310.3.0 oferuje nie tylko dalsze optymalizacje w zakresie jakości i stabilności obrazu, ale również model Transformer doczekał się stabilnej wersji, wychodząc w ten sposób z testów beta. Teraz pojawiła się również dokumentacja NVIDII, która wskazuje na optymalizacje także w zakresie zarządzeniem pamięcią kart. Sprawdziłem to i faktycznie nowa wersja zużywa nieco mniej VRAM-u.
Okazuje się, że najnowsza wersja DLSS 4 z modelem Transformer otrzymała również optymalizacje w zakresie zużycia pamięci VRAM. Według ujawnionych informacji, mowa o 20% różnicy na korzyść obecnej wersji.
NVIDIA DLSS w modelu Transformer oficjalnie wychodzi z fazy Beta. Nowy pakiet SDK oferuje dalszą poprawę jakości obrazu
Dokumentacja NVIDII na GitHubie wspomina teraz o optymalizacjach, jakie wprowadzono do modelu Transformer. Dotyczą one zarządzeniem pamięcią VRAM, dzięki czemu najnowsza wersja bibliotek byłaby w stanie odciążyć podsystem pamięci nawet o 20%. Finalnie będzie to zapewne uzależnione od konkretnej gry oraz jakości implementacji. W dokumentacji podano przykład, który pokazuje właśnie spadek zużycia VRAM-u o około 20% w każdej z trzech głównych rozdzielczości - Full HD, Quad HD oraz 4K. Oczywiście obecny model Transformer nadal ma większe wymagania co do ilości pamięci niż wcześniejszy CNN, jednak to i tak jest bardzo dobra wiadomość. Tyle z dokumentacji firmy, a jak wygląda w rzeczywistości?
GeForce RTX 4080 / DLSS Q | Alokacja VRAM - DLSS V310.2.1 | Alokacja VRAM - DLSS V310.3.0 |
Assassin's Creed Shadows (4K + Ultra + RT Ultra) | 11901 MB | 11150 MB |
DOOM: The Dark Ages (4K + Ultra Nightmare) | 11676 MB | 11010 MB |
NVIDIA GeForce RTX 5050 oraz GeForce RTX 5050 Laptop GPU oficjalnie zaprezentowane. Najsłabsze układy z serii Blackwell
Tutaj posiłkuję się swoją platformą z kartą GeForce RTX 4080. Z ciekawości sprawdziłem zainstalowane u siebie gry DOOM: The Dark Ages oraz Assassin's Creed Shadows, w obu przypadkach zużycie VRAM-u sprawdziłem w rozdzielczości 4K na najwyższych ustawieniach graficznych (z pominięciem Path Tracingu w DOOM). Aktywny był również najpierw DLSS w wersji 310.2.1, a potem w wersji 310.3.0, w obu przypadkach wybrany był DLSS Quality. Choć różnice nie są jakieś gigantyczne, mogę potwierdzić że zużycie VRAM-u w obu grach faktycznie się zmniejszyło. W przypadku Assassin's Creed Shadows mowa o spadku o około 750 MB (z 11901 do 11150 MB), natomiast w DOOM: The Dark Ages o około 660 MB (z 11676 do 11010 MB). W obu grach podsystem pamięci VRAM jest zatem luźniejszy o ponad 0,5 GB i to tylko poprzez podmianę jednego pliku. Takie optymalizacje mogą zatem przydać się zwłaszcza tym osobom, które posiadają karty z mniejszą ilością pamięci i już teraz w wybranych grach mają tego VRAM-u dosłownie pod korek. Na pewno warto zdecydować się na podmianę pliku na najnowszy V310.3.0.
Powiązane publikacje

ASUS przedstawia karty graficzne GeForce RTX 5050 z serii Prime i Dual – cztery modele, dwie konstrukcje, jedno GPU
20
NVIDIA DLSS w modelu Transformer oficjalnie wychodzi z fazy Beta. Nowy pakiet SDK oferuje dalszą poprawę jakości obrazu
111
NVIDIA, AMD, czy Intel? Jaką kartę graficzną wybrać do zastosowań kreatywnych? Zobacz wyniki z Blendera, Unreal Engine i nie tylko
33
NVIDIA GeForce RTX 5050 oraz GeForce RTX 5050 Laptop GPU oficjalnie zaprezentowane. Najsłabsze układy z serii Blackwell
47