Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM

Damian Marusiak | 28-06-2025 18:40 |

NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAMKilka dni temu informowaliśmy o wypuszczeniu przez NVIDIĘ nowego pakietu SDK dla techniki DLSS 4. Z ujawnionych wówczas informacji wiedzieliśmy, że wersja 310.3.0 oferuje nie tylko dalsze optymalizacje w zakresie jakości i stabilności obrazu, ale również model Transformer doczekał się stabilnej wersji, wychodząc w ten sposób z testów beta. Teraz pojawiła się również dokumentacja NVIDII, która wskazuje na optymalizacje także w zakresie zarządzeniem pamięcią kart. Sprawdziłem to i faktycznie nowa wersja zużywa nieco mniej VRAM-u.

Okazuje się, że najnowsza wersja DLSS 4 z modelem Transformer otrzymała również optymalizacje w zakresie zużycia pamięci VRAM. Według ujawnionych informacji, mowa o 20% różnicy na korzyść obecnej wersji.

NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM [1]

NVIDIA DLSS w modelu Transformer oficjalnie wychodzi z fazy Beta. Nowy pakiet SDK oferuje dalszą poprawę jakości obrazu

Dokumentacja NVIDII na GitHubie wspomina teraz o optymalizacjach, jakie wprowadzono do modelu Transformer. Dotyczą one zarządzeniem pamięcią VRAM, dzięki czemu najnowsza wersja bibliotek byłaby w stanie odciążyć podsystem pamięci nawet o 20%. Finalnie będzie to zapewne uzależnione od konkretnej gry oraz jakości implementacji. W dokumentacji podano przykład, który pokazuje właśnie spadek zużycia VRAM-u o około 20% w każdej z trzech głównych rozdzielczości - Full HD, Quad HD oraz 4K. Oczywiście obecny model Transformer nadal ma większe wymagania co do ilości pamięci niż wcześniejszy CNN, jednak to i tak jest bardzo dobra wiadomość. Tyle z dokumentacji firmy, a jak wygląda w rzeczywistości?

GeForce RTX 4080 / DLSS Q Alokacja VRAM - DLSS V310.2.1 Alokacja VRAM - DLSS V310.3.0
Assassin's Creed Shadows (4K + Ultra + RT Ultra) 11901 MB 11150 MB
DOOM: The Dark Ages (4K + Ultra Nightmare) 11676 MB 11010 MB

NVIDIA GeForce RTX 5050 oraz GeForce RTX 5050 Laptop GPU oficjalnie zaprezentowane. Najsłabsze układy z serii Blackwell

Tutaj posiłkuję się swoją platformą z kartą GeForce RTX 4080. Z ciekawości sprawdziłem zainstalowane u siebie gry DOOM: The Dark Ages oraz Assassin's Creed Shadows, w obu przypadkach zużycie VRAM-u sprawdziłem w rozdzielczości 4K na najwyższych ustawieniach graficznych (z pominięciem Path Tracingu w DOOM). Aktywny był również najpierw DLSS w wersji 310.2.1, a potem w wersji 310.3.0, w obu przypadkach wybrany był DLSS Quality. Choć różnice nie są jakieś gigantyczne, mogę potwierdzić że zużycie VRAM-u w obu grach faktycznie się zmniejszyło. W przypadku Assassin's Creed Shadows mowa o spadku o około 750 MB (z 11901 do 11150 MB), natomiast w DOOM: The Dark Ages o około 660 MB (z 11676 do 11010 MB). W obu grach podsystem pamięci VRAM jest zatem luźniejszy o ponad 0,5 GB i to tylko poprzez podmianę jednego pliku. Takie optymalizacje mogą zatem przydać się zwłaszcza tym osobom, które posiadają karty z mniejszą ilością pamięci i już teraz w wybranych grach mają tego VRAM-u dosłownie pod korek. Na pewno warto zdecydować się na podmianę pliku na najnowszy V310.3.0.

NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM [2]

NVIDIA DLSS 4 z modelem Transformer po wyjściu z wersji Beta ma mniejsze zapotrzebowanie na pamięć VRAM [3]

Źródło: VideoCardz, PurePC
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 23

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.