NVIDIA DLSS 2.1 z trybem Ultra Performance dla 8K i obsługą VR
Niemal tydzień przed oficjalną prezentacją firmy Nvidia w serwisie SteamDB znaleziono wzmiankę o DLSS 2.1 w odniesieniu do gry Wolfenstein: Youngblood. Nowa wersja opartej na sztucznej inteligencji techniki, której celem jest zwiększenie wydajności przy stosunkowo niewielkiej utracie jakości obrazu, została właśnie potwierdzona. Wcześniej dowiedzieliśmy się, że DLSS 2.1 wprowadzi do obsługiwanych gier kolejny, po Quality, Balanced i Performance, tryb – Ultra Performance, przeznaczony wyłącznie do 8K. Nie jest to przypadek, ponieważ Jensen Huang, prezes firmy Nvidia, promował topową kartę GeForce RTX 3090 jako pierwszą do rozdzielczości 7680 x 4320 pikseli. Co jeszcze nowego wprowadzi DLSS 2.1?
Nvidia zapowiedziała technikę DLSS 2.1, która wprowadzi tryb Ultra Performance dla 8K oraz obsługę VR i dynamicznej rozdzielczości.
NVIDIA DLSS 2.0 - Test wydajności i porównanie jakości obrazu
Wielu spodziewało się, że wraz z premierą kart graficznych GeForce RTX 3000, opartych na architekturze Ampere, zadebiutuje DLSS 3.0, ale na większe zmiany jeszcze sobie poczekamy. Nvidia udostępniła za to pakiet narzędzi deweloperskich DLSS 2.1 i nowa wersja rzeczonej techniki obejmuje trzy aktualizacje. Poza wspomnianym trybem Ultra Performance, oferującym nowe skalowanie x9, Zieloni pomyśleli o dodaniu obsługi dla gier w wersji VR, w których producenci będą mogli od teraz wdrażać technikę DLSS, poprawiając ich wydajność. Tę informację potwierdzono niedawno, bo na pokazie Nvidia skupiła się na 8K i następnie udostępniła wykres z wybranymi grami uruchomionymi w tej rozdzielczości na karcie GeForce RTX 3090 z włączonym ray tracingiem i DLSS (tam, gdzie było to możliwe). Praktycznie każdy dobrany tytuł był grywalny, wyjątkami były Wolfenstein: Youngblood (na granicy) i Control (po włączeniu DLSS liczba FPS podskoczyła z 8 do 57). W obu przypadkach włączono ray tracing.
Trzecią nowością, jaką wprowadzi DLSS 2.1, to obsługa dynamicznej rozdzielczości, która powoli staje się standardem we współczesnych grach. Jej włączenie powoduje, że rozdzielczość obniża się automatycznie w trakcie rozgrywki w bardziej wymagających dla sprzętu scenariuszach, by utrzymać określoną liczbę klatek na sekundę. Nvidia ujawniła jedynie krótki opis: „bufor wejściowy może zmieniać rozmiary z klatki na klatkę, podczas gdy wielkość bufora wyjściowego pozostaje stała. Jeśli silnik renderujący obsługuje dynamiczną rozdzielczość, DLSS może być użyte do zrealizowania wymaganego upskalowania do wyświetlanej rozdzielczości”. Pierwszą grą wykorzystującą DLSS 2.1 będzie Wolfenstein: Youngblood, do której, jak można wywnioskować z poniższego wykresu, dołączą Control i Death Stranding, a potem także Watch Dogs: Legion.
Test wydajności Death Stranding PC - NVIDIA DLSS 2.0 działa CUDA?
Powiązane publikacje

AMD Radeon RX 7700 - zaskakujący debiut nowego układu RDNA 3. To może być tania alternatywa dla Radeona RX 9600 XT 16 GB
32
Intel oraz NVIDIA ogłaszają wieloletnie partnerstwo. Firmy będą tworzyć customowe układy dla centrów danych oraz dla PC
38
Intel Gaudi 3 PCIe w serwerach Dell. Nowa platforma AI oferuje 600 W TDP na układ i wsparcie dla modeli Llama4, Deepseek, Qwen3
15
NVIDIA GeForce GTX 2080 Ti - oto nigdy nie wydany układ z 12 GB VRAM. Ma lepszą specyfikację niż GeForce RTX 2080 Ti
14