NVIDIA DLSS 2.0 - ujawniono kolejne gry obsługujące technologię
Wraz z architekturą Turing, NVIDIA wprowadziła do wybranych gier technologię Ray Tracingu, która w domyśle miała znacząco wpłynąć na jakość wizualną gier. Z racji swojej zasobożerności, DXR nawet przy częściowej implementacji bardzo negatywnie wpływa na płynność rozgrywki, a przy bardziej rozbudowanych formach dodania tej funkcji do gier nawet kolosy pokroju GeForce RTX 3080 lub RTX 3090 nie są w stanie uzyskać zadowalającej płynności w rozdzielczości 4K. Z tego powodu, obok Ray Tracingu kolejną wprowadzoną funkcją był DLSS, którego założeniem była rekonstrukcja obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji. Pierwsza generacja tej techniki jednak bardzo mocno zawodziła, bowiem tworzyła obraz przypominający bardziej mydło z racji dużego rozmazania obrazu. Dopiero druga generacja wprowadziła znaczące zmiany na korzyść. Producent właśnie ujawnił cztery kolejne gry, wspierające technikę rekonstrukcji obrazu DLSS 2.0.
NVIDIA ogłosiła listę kolejnych gier, które otrzymają wsparcie dla techniki DLSS 2.0. Oprócz debiutującego Call of Duty Black Ops - Cold War, mowa także o mniej znanych tytułach: War Thunder, Enlisted oraz Ready or Not.
DLSS 2.0 to ulepszona sieć neuronowa wykorzystująca algorytmy głębokiego uczenia, której celem jest zwiększenie klatek na sekundę, jednocześnie generując obraz w lepszej jakości niż przy pierwszej iteracji tej techniki. DLSS 2.0 oferuje natywną rozdzielczość obrazu przy użyciu połowy pikseli. Wykorzystuje w tym celu usprawnione techniki akumulacji czasowej, aby uzyskać ostrzejsze szczegóły obrazu oraz poprawioną stabilność między klatkami. Nowa wersja ma również odznaczać się zdecydowanie lepszym skalowaniem na wszystkich kartach GeForce RTX bez względu na rozdzielczość (Full HD, Quad HD bądź też np. 4K). Jedną z największych zmian względem poprzedniej wersji jest użycie jednej sieci neuronowej dla wszystkich gier - podczas gdy oryginalny DLSS wymagał osobnego szkolenia dla każdej gry, DLSS 2.0 oferuje uogólnioną sieć AI, która eliminuje potrzebę trenowania dla każdej konkretnej gry. W domyśle ma to oznaczać szybszą integrację gier oraz więcej gier wykorzystujących technikę DLSS (niekoniecznie w połączeniu z Ray Tracingiem). Widać, że jest w tym pewna metoda, bowiem producent ujawnia kolejne gry wspierające DLSS 2.0, ale nie wszystkie jednocześnie obsługują śledzenie promieni.
Główną z nowości jest Call of Duty Black Ops - Cold War, który kilka dni temu zadebiutował na PC oraz konsolach. Wyniki z włączonym DLSS 2.0 w trybie Performance (a więc tym wpływającym najbardziej negatywnie na jakość obrazu względem natywnej rozdzielczości) są bardzo dobre - karty GeForce RTX mogą liczyć w najlepszym wypadku na blisko dwukrotnie więcej klatek na sekundę, również w rozdzielczości 4K. Tym samym już nawet RTX 2070 SUPER jest w stanie zaoferować ponad 60 FPS. Kolejne trzy tytuły, które od teraz wspierają DLSS 2.0 to War Thunder (popularna gra typu free to play), Enlisted (gra MMOFPS w klimatach Drugiej Wojny Światowej) oraz Ready or Not. We wszystkich trzech grach wzrost wydajności po aktywacji DLSS 2.0 ma sięgać od 30 do nawet 120% względem domyślnych ustawień. Obecnie łącznie 27 gier wspiera technikę DLSS 2.0. W grudniu do listy dojdzie m.in. Cyberpunk 2077.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
187
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
57