NVIDIA Ada Lovelace - charakterystyka rdzeni RT 3. generacji oraz omówienie technologii Omniverse RTX Remix
W naszych poprzednich materiałach dotyczących prezentacji GeForce Beyond, skupiliśmy się na specyfikacji kart graficznych GeForce RTX 4090, GeForce RTX 4080 16 GB oraz GeForce RTX 4080 12 GB. Ponadto omówiliśmy już dokładniej technikę DLSS 3, która jest niemal rewolucją względem dotychczasowych wersji tego rozwiązania. Nowe karty to jednak także nowa architektura, w tym wypadku Ada Lovelace. Wprowadza one nowe rdzenie RT 3. generacji. Czym się różnią względem dotychczasowych rdzeni?
Architektura NVIDIA Ada Lovelace to nie tylko wyższa wydajność w rasteryzacji czy wprowadzenie DLSS 3, ale także przebudowane rdzenie RT 3. generacji. Podczas pokazu pokazano dodatkowo Omniverse RTX Remix, który wielu starszym grom może dać nowe życie.
NVIDIA DLSS 3 - z nowej wersji techniki AI skorzystają wyłącznie posiadacze kart GeForce RTX 4000. Znamy polskie ceny kart
Dzisiejsza prezentacja dobitnie pokazała, że NVIDIA będzie coraz mocniej napierać na implementację Ray Tracingu. Nowe karty oferują zauważalnie wyższą wydajność w środowisku RT, a jest to możliwe dzięki implementacji rdzeni RT 3. generacji. Czym się różnią względem 2. generacji z architektury Ampere? Zostały przeprojektowane w celu uzyskania dwukrotnie wyższej przepustowości w zakresie obliczeń przecięcia promienia z trójkątem. Oprócz tego w rdzeniach RT 3. generacji znajdziemy dwie zupełnie nowe jednostki obliczeniowe. Zaimplementowano siatki DMM (Displaced Micro-Meshes), które są w stanie 10-krotnie szybciej stworzyć strukturę BVH Ray Tracingu, jednocześnie wykorzystując w tym celu 20-krotnie mniej pamięci graficznej. Siatki DMM to nowe prymitywy, reprezentujące uporządkowaną siatkę mikrotrójkątów, którą rdzenie RT trzeciej generacji przetwarzają natywnie, zmniejszając wymagania dotyczące przechowywania i przetwarzania danych w porównaniu z poprzednią generacją, gdy renderowanie złożonych geometrii następowało przy użyciu tylko podstawowych trójkątów.
NVIDIA GeForce RTX 4090 oraz GeForce RTX 4080 - prezentacja kart graficznych nowej generacji. Specyfikacja, cena i wydajność
Drugi dodany element w rdzeniach RT 3. generacji to silnik Opacity Micromap, optymalizujący śledzenie promieni dzięki kodowaniu z wyprzedzeniem danych o szczegółach gry bezpośrednio na obiekty świata w silniku gry. Rdzenie RT trzeciej generacji, obecne w układach GPU Ada, wykorzystują maski nieprzezroczystości do przypisania stanu elementom, które mogą być nieprzezroczyste, przezroczyste lub nieznane. Dzięki wprowadzeniu charakterystyki śledzenia promieni do półprzezroczystych obiektów o nieregularnych kształtach do maski nieprzezroczystości, rdzenie RT trzeciej generacji renderują te złożone obiekty szybciej, zwiększając wydajność w grach.
Podczas prezentacji GeForce Beyond zaprezentowano także technikę zwaną RTX Remix. Jej celem jest modowanie starszych gier, wykorzystujących takie biblioteki jak DirectX 8 czy DirectX 9, by łatwiej było do nich dodawać Ray Tracing. Podczas pokazu pokazano chociażby przykład Portala - platformówki z łamigłówkami od Valve czy The Elder Scrolls III: Morrowind. Ten ostatni zwłaszcza zrobił na pokazie całkiem niezłą robotę. RTX Remix jest nową funkcją dodaną do platformy NVIDIA Omniverse, a jedną z kluczowych możliwości jest przechwytywanie tekstur, geometrię obiektów a nawet całe oświetlenie scen dzięki specjalnie przygotowane środowisko o nazwie RTX Remix Runtime. Wszystkie wspomniane assety z takiej gry są wrzucone do pliku USD (Universal Scene Description), który jest składową platformy Omniverse. Tam RTX Remix rozkłada poszczególne modele i tekstury, a następnie wykorzystuje sztuczną inteligencję do znaczącej poprawy wyglądu tychże elementów, jednocześnie implementując także Ray Tracing. Poniżej prezentujemy jeden z takich przykładów modyfikacji z pomocą RTX Remix, inne z kolei znajdują się na stronie NVIDII. Warto dodać, że zaprezentowany na konferencji Portal, to nie żadna nowa wersja gry od Valve, tylko zmodyfikowany oryginał z pomocą RTX Remix.
The Elder Scrolls III: Morrowind - Ray Tracing OFF vs Ray Tracing ON (Omniverse RTX Remix)
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
187
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56