Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschРусскийFrançaisEspañol中国

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000

Damian Marusiak | 06-01-2021 08:00 |

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000Blisko dwa lata została zaprezentowana ostatnia procedura testowa dla laptopów gamingowych - wówczas na rynek wchodziły notebooki z procesorami Intel Coffee Lake-H oraz Coffee Lake-H Refresh, a także z kartami graficznymi NVIDIA GeForce RTX 2000 z rodziny Turing. Pierwsze laptopy, które również oferowały sprzętowe wsparcie dla śledzenia promieni oraz nowej metody upscalingu obrazu opartej na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji (DLSS). Uprzednia procedura była całkiem niezła, zważywszy na ilość zmian, jakie wówczas wprowadziłem. Mowa chociażby o testach w grach w trzech rozdzielczościach - był to ukłon w stronę osób, które preferowały podłączanie laptopa pod zewnętrzny monitor o wyższej rozdzielczości. Zbliża się jednak nowa generacja kart graficznych NVIDII i dla mnie osobiście to zawsze bardzo ekscytujące wydarzenie. Wcześniej niż zazwyczaj przygotowałem przebudowaną metodologię, którą chciałbym omówić w dzisiejszym artykule.

Autor: Damian Marusiak

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych jak zawsze przyniesie sporo gruntownych zmian i usprawnień, by jeszcze bardziej zobrazować wydajność w codziennym użytkowaniu. Przede wszystkim umniejszona zostanie rola undervoltingu - teraz pozostanie wyłącznie UV karty graficznej oraz test temperatury oraz poboru energii całej platformy. W przypadku procesora, rezygnuję z podobnych pomiarów. Mobilne jednostki Intel Comet Lake-H są zazwyczaj wyżyłowane do takich granic, że undervolting praktycznie nie daje żadnych wymiernych korzyści. Nowe układy Tiger Lake już w ogóle nie obsługują tego, podobnie jak procesory AMD. Zamiast tego zmiany dotkną testów związanych z akumulatorem. Teraz, oprócz samego czasu pracy na zasilaniu akumulatorowym, dojdzie także kilka testów wydajności w grach oraz programach. Zobaczymy ile z nowych procesorów oraz kart wyciągniemy, gdy odetniemy laptopowi zasilanie sieciowe. W sieci nie brak informacji, że pewna grupa procesorów lub kart radzi sobie gorzej od innych, z tego względu nowa metodologia uwzględni także takie warunki pracy.

Nowa procedura testowa dla laptopów z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000 to nie tylko bardziej wymagające gry oraz programy, ale także mocniejszy nacisk na sprawdzenie wydajności na zasilaniu akumulatorowym.

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000 [1]

W przypadku listy gier, jak zwykle dokonały się spore zmiany. Kilka gier pozostawiłem - dotyczy to zwłaszcza tych najbardziej wymagających gier jak Metro Exodus czy Red Dead Redemption 2. W nowej procedurze testowej znajdziemy m.in. Assassin's Creed Valhalla, Watch_Dogs: Legion, Cyberpunk 2077 czy Quake II RTX. W nowej metodologii znajdzie się sporo testów w grach z użyciem techniki śledzenia promieni oraz DLSS 2.0. Nadchodząca generacja laptopów jeszcze mocniej niż poprzednia będzie promować technologię Ray Tracingu. Notebooki z kartami graficznymi NVIDII, opartymi na architekturze Ampere będą z pewnością jeszcze wydajniejsze. O ile dokładnie, to się już okaże w poszczególnych testach wydajności. Jedną z największych zmian będzie wprowadzenie wyników 1% Low na wykresach, oprócz pomiarów uśrednionego oraz minimalnego FPS-a. W nowej procedurze testowej, więcej czasu poświęcę także programom użytkowym. Dojdą m.in. testy edycji zdjęć oraz wideo, obsługa fotogrametrii oraz mapowanie obiektów w trójwymiarze. W końcu laptopy gamingowe są coraz częściej wykorzystywane także do bardziej rozbudowanej pracy, toteż nie ma powodu aby nie poświęcić tym zagadnieniom więcej czasu. 

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000 [2]

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000 [3]

Nowa procedura testowa dla laptopów gamingowych z układami Intel Tiger Lake-H, AMD Cezanne-H oraz NVIDIA GeForce RTX 3000 [4]

Lista gier w nowej procedurze testowej dla laptopów gamingowych:

  • Assassin's Creed: Valhalla (DirectX 12) - najnowsza część sagi Ubisoftu. Tym razem w skórze Eivor przemierzamy tereny Anglii w IX wieku. Ze względu na obszerność gry, testy przeprowadzone zostały w dwóch miejscach: Krucza Przystań oraz Lunden (Londyn), tuż przy Katedrze Świętego Pawła.
  • Battlefield V (DirectX 12, Ray Tracing) - najnowsza część od studia DICE tym razem zabiera nas do okresu II Wojny Światowej. Napędzany przez trzecią generację silnika Frostbite oferuje graczom bardzo wysoką jakość oprawy graficznej. W teście znajdzie się także Ray Tracing w rozdzielczości 1920x1080 pikseli.
  • Control (DirectX 12, Ray Tracing, DLSS 2.0) - jedna z bardziej wymagających gier, korzystających zarówno ze śledzenia promieni jak również nowej wersji DLSS 2.0. Oprócz standardowego testu wydajności w 3 rozdzielczościach, pojawią się także pomiary z RT oraz DLSS 2.0 ustawionym na poziom Quality (rozdzielczość Full HD).
  • Cyberpunk 2077 (DirectX 12, Ray Tracing, DLSS 2.0) - najbardziej wyczekiwana pozycja 2020 roku, jak nie ostatnich lat. Tytuł stworzony przez polskie studio CD Projekt RED, które toczy się w fikcyjnym, amerykańskim mieście Night City w 2077 roku. Gra wywołała ogromne kontrowersje, głównie z powodu niedopracowanych wersji konsolowych. Na PC działa zdecydowanie lepiej (i wygląda dużo lepiej), zwłaszcza że gra korzysta zarówno z Ray Tracingu jak i DLSS 2.0. Ze względu na stopień rozbudowania miasta, pomiary odbywają się w dwóch lokacjach testowych: Japantown oraz City Center (Śródmieście). Oprócz standardowego testu wydajności, pojawią się także pomiary z RT oraz DLSS 2.0 (Quality) w rozdzielczości Full HD.
  • Kingdom Come: Deliverance (DirectX 11) - jedna z niespodzianek 2018 roku. Wprawdzie niesamowicie toporna i z dość wysokim poziomem trudności, ale jednocześnie bardzo satysfakcjonującym. Gra bazuje na silniku graficznym CryEngine, co już samo w sobie jest zapowiedzią bardzo wysokich wymagań sprzętowych. Laptopy z kartami GeForce RTX 2000 często wypadały nieźle w Full HD, ale przy wyższych rozdzielczościach dosłownie klękały. Jak będzie z kartami GeForce RTX 3000 Mobile? Zobaczymy.
  • Metro: Exodus (DirectX 12, Ray Tracing) - trzecia część przygód Artema, który tym razem postanawia wraz ze swoją rodziną udać się w podróż po zniszczonej wojną nuklearną Rosji. Większa otwartość, większa różnorodność miejsc, a także różne pory roku - zapowiada się istny rollercoaster. Już poprzednie części były prawdziwym benchmarkiem dla wydajnych kart graficznych i podobnie jest z Exodusem, dlatego grę pozostawiłem w nowej procedurze testowej. Oprócz standardowego testu wydajności, pojawi się pomiar z RT w Full HD.
  • Red Dead Redemption 2 (Vulkan) - najnowszy tytuł studia Rockstar jest produkcją z otwartym światem, która może pochwalić się wysokiej jakości oprawą wizualną, co niestety owocuje wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Jednak jeśli spodziewaliście się Grand Theft Auto na dzikim zachodzie, to będziecie srogo rozczarowani, ponieważ Red Dead Redemption 2 stawia akcenty na zupełnie inne elementy rozgrywki. Test wydajności został przeprowadzony w lokacji Clemens Point, nieopodal miasteczka Rhodes. To właśnie tam przenosimy się wraz z bandą Dutcha na początku 3 rozdziału gry.
  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12, Ray Tracing) - podobnie jak w poprzedniej procedurze testowej, pozostaje najnowsza część przygód Lary Croft. Test odbędzie się w lokacji Kuwak Yaku, przy czy tym razem będzie wyłącznie test z wykorzystaniem techniki śledzenia promieni. Z DLSS nie skorzystam z racji jego fatalnej implementacji.
  • Serious Sam 4 (Vulkan) - po raz pierwszy w procedurze testowej dla laptopów gamingowych. Mowa konkretnie o najnowszej części napędzanej przez równie najnowszą odsłonę silnika Serious Engine. Gra umożliwia rozgrywkę w trzech różnych API: DirectX 11, DirectX 12 oraz Vulkan, ale najlepsze rezultaty oferuje tylko ten ostatni, podczas gdy DX11 ma irytujące ścinki, a DX12 potrafi w ogóle się nie uruchomić. Test odbywa się w misji Czterej Jeźdźcy Apokalipsy - oprócz tony przeciwników, na ekranie uświadczymy także całkiem sporo roślinności, czyniąc miejsce testowe bardzo wymagającym.
  • Quake II RTX (Vulkan RT) - stary, poczciwy, kultowy Quake II, tym razem dopakowany sporą gamą efektów związanych z Ray Tracingiem. Pod koniec 2019 roku wprowadzona została natomiast aktualizacja 1.2, dodającą sporo elementów poprawiających jakość obrazu m.in: ulepszono ponad 400 tekstur i dorzucono rekursywne odbicia na wybranych powierzchniach, przerobiono renderowanie szkła, refleksów i załamań promieni przechodzących przez szklane powierzchnie. Zaimplementowano też bardziej realistyczne odbicia na powierzchni wody, zawdzięczane renderowaniu podwodnych promieni jasnego światła (god rays) oraz wyświetlaniu odbić i załamań tychże. Liczne zmiany dotknęły denoisingu (odszumiania) oraz zaawansowanych funkcji renderowania, poprawiających jakość generowanego obrazu na wszystkich poziomach.
  • Watch_Dogs: Legion (DirectX 12, Ray Tracing, DLSS 2.0) - najnowsza część hakerskiej sagi Ubisoftu. Tym razem przenosimy się do Londynu, w nieodległej tak bardzo przyszłości. Tytuł odznacza się unikalnym projektem kampanii fabularnej, gdzie wcielamy się w kilkudziesięciu różnych bohaterów, mających zasilać szeregi organizacji DedSec. Gra okazuje się ponownie bardzo wymagająca dla kart graficznych, zwłaszcza przy aktywnej funkcji śledzenia promieni. Oprócz standardowego testu wydajności, pojawi się także pomiar z użyciem RT oraz DLSS 2.0 (Quality) w rozdzielczości Full HD.

Następnym punktem w procedurze są programy użytkowe. Tutaj także dokonało się kilka modyfikacji. Znajdziemy bardziej rozbudowany i różnorodny zestaw testów, na który składają się m.in. edycja zdjęć oraz filmów z wykorzystaniem pakietu Adobe Photoshop 2020, Lightroom 2020, Premiere Pro 2020 oraz benchmarków UL Procyon. Nie zabraknie także rozbudowanych testów mapowania obiektów w trójwymiarze oraz fotogrametrii - tutaj posłuży doskonałe oprogramowanie RealityCapture oraz zestaw benchmarków od PugetSystems. Z bardziej tradycyjnych testów, pojawi się m.in. 7-zip (kompresja jednego dużego pliku oraz wielu małych plików), renderowanie w Blenderze (najnowsza wersja 2.90 ze wsparciem dla NVIDIA OptiX, renderowana scena to Victor), Shotcut czy Handbrake (konwersja MP4 do MKV). Z pakietu 3DMark pozostaje Time Spy, a zamiast Port Royale zostaje włączony zestaw DirectX RayTracing. Nowa procedura będzie bardzo ciekawa z punktu widzenia testowania procesorów. Jeszcze dwa lata temu, przy publikowaniu metodologii dla laptopów z RTX 2000, nie było tak naprawdę żadnej alternatywy dla Intela. Po dwóch latach sytuacja jednak się zmienia. Rok temu AMD wprowadziło trzecią generację APU Renoir, które imponowały przede wszystkim efektywnością energetyczną (stosunek perf/watt). Na dniach zostaną oficjalnie ujawnione kolejne procesory - czwarta generacja APU Cezanne-H, które po raz pierwszy będą łączone z topowymi kartami graficznymi NVIDIA GeForce RTX 3000. Sytuacja absolutnie bezprecedensowa, jeśli chodzi o rynek notebooków gamingowych, który dotychczas był utrzymywany w ryzach przez Intela.

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News.
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 20

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.