Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Naukowcy zbudowali robota, który gra w badmintona lepiej niż większość ludzi. Zobacz, co potrafi ANYmal‑D od ETH Zurich

Maciej Lewczuk | 11-06-2025 15:00 |

Naukowcy zbudowali robota, który gra w badmintona lepiej niż większość ludzi. Zobacz, co potrafi ANYmal‑D od ETH ZurichRozwój robotyki wspieranej przez AI przyspiesza w tempie, które jeszcze niedawno należało do domeny SF. Konstrukcje wykorzystujące zaawansowane algorytmy percepcji i predykcji, zyskują zdolności manualne i adaptacyjne pozwalające na interakcje z człowiekiem w złożonych sytuacjach. Przykłady współczesnych rozwiązań pokazują, że roboty przestają być narzędziami przemysłowymi, a stają się systemami autonomicznymi zdolnymi do działania w dynamicznym środowisku.

Zdolność tego robota do przewidywania trajektorii poruszania się lotki i reagowania z opóźnieniem poniżej 400 ms demonstruje zaawansowanie współczesnych systemów percepcyjno-decyzyjnych.

Naukowcy zbudowali robota, który gra w badmintona lepiej niż większość ludzi. Zobacz, co potrafi ANYmal‑D od ETH Zurich [1]

Roboty pracujące w sortowni paczek? Figure przedstawia możliwości ulepszonego modelu VLA o nazwie Helix

Robot ANYmal-D, opracowany przez Robotic Systems Lab na Eidgenössische Technische Hochschule Zürich (ETH Zürich), stanowi przełom w integracji sztucznej inteligencji z robotyką sportową. Platforma bazuje na czteronożnym robocie ANYmal firmy Anybotics AG, wyposażonym w stereoskopową kamerę głębi oraz ramię z rakietą, sterowane za pomocą kontrolera wykorzystującego uczenie przez wzmacnianie (Reinforcement Learning, RL). System percepcji wizyjnej wykorzystujący algorytmy Convolutional Neural Networks (CNN), analizuje tor lotki w czasie rzeczywistym z częstotliwością 120 Hz, umożliwiając przewidywanie trajektorii z dokładnością do 5 cm. Procesor NVIDIA Jetson Orin NX, zintegrowany z platformą, przetwarza dane z czujników lidarowych i kamer, zapewniając reakcje w czasie poniżej 10 milisekund. Oprogramowanie dostarczone przez Duatic AG optymalizuje synchronizację ruchów, minimalizując opóźnienia w sterowaniu ramieniem. Jest to kluczowe w dynamicznej grze w badmintona. Testy przeprowadzone w laboratoriach ETH Zürich wykazały, że ANYmal-D osiąga 87% skuteczności w odbijaniu lotki, a to plasuje go na poziomie średniozaawansowanego gracza amatorskiego. W odróżnieniu od tradycyjnych zastosowań ANYmal w inspekcji przemysłowej, ten model adaptuje technologię poruszania się za pomocą czterech nóg do precyzyjnych ruchów sportowych, demonstrując wszechstronność platformy. Wnioski z badań sugerują, że takie systemy mogą wspierać trening sportowy, oferując powtarzalne scenariusze gry, a także znaleźć zastosowanie w rehabilitacji ruchowej, gdzie precyzja i adaptacyjność są kluczowe.

Naukowcy zbudowali robota, który gra w badmintona lepiej niż większość ludzi. Zobacz, co potrafi ANYmal‑D od ETH Zurich [2]

Helix sprawi, że roboty humanoidalne staną się lepsze. Nowy model AI umożliwia im pracę z obiektami, których nigdy nie widziały

Dalszy rozwój technologii rodzi pytania o przyszłość sportu i interakcji człowiek-maszyna. Integracja AI w robotyce sportowej otwiera możliwość tworzenia nowych dyscyplin, w których ludzie i maszyny będą rywalizować na równych zasadach. Jednak wysokie koszty produkcji, szacowane na 60 000 USD za jednostkę, oraz złożoność skalowania algorytmów RL mogą ograniczać dostępność takich rozwiązań w najbliższych latach. Badania ETH Zürich wskazują, że miniaturyzacja czujników i optymalizacja oprogramowania mogą obniżyć koszty o 25% do 2030 roku, co zwiększy potencjał komercjalizacji. Inspiracją dla projektu były autonomiczne drony, które wykorzystują podobne algorytmy do nawigacji w dynamicznych środowiskach. To podkreśla konwergencję technologii robotycznych. Czy takie innowacje wpłyną na rozwój symulatorów sportowych i gamingu? Czy AI stanie się standardem w wirtualnych trenerach? Czy roboty sportowe zrewolucjonizują akademie treningowe, oferując spersonalizowane sesje?

Źródło: TechXplore, Ars Technica
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 33

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.