Monitory 4K 144 Hz obniżają jakość obrazu powyżej 120 Hz
Chociaż większość użytkowników komputerów pracuje na maszynach ze średniej i niskiej półki, często wieloletnich, to prawie każdy z nich lubi czytać o nowych technologiach. To naturalna kolej rzeczy, którą obserwować można jeszcze chociażby w motoryzacji. W końcu to nasze hobby, a ciekawość nie daje spokoju co takiego producenci wcisnęli do sprzętu za kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. Czy faktycznie warto kiedyś tyle zapłacić, a może to zwykły skok na kasę? W przypadku nowych, drogich monitorów 4K 144 Hz dla graczy wychodzi jednak, że mowa o drugiej opcji. Wpierw mowa była o problemach z chłodzeniem, a teraz zauważono, że na najwyższych ustawieniach obniżają one odczuwalnie jakość obrazu.
Producenci monitorów sięgnęli po YCbCr w wersji 4:2:2. O ile dla filmów czy seriali nie stanowi to problemu, tak dla tekstów oraz GUI w grach już tak.
Monitory ASUS i Acer 4K 144 Hz HDR mają słabe... wentylatory
Zarówno wymagający graczy, jak i producent najwydajniejszych konsumenckich kart graficznych domagali się od dawna monitorów zdolnych do obsługi naprawdę wysokich rozdzielczości i odpowiadających im częstotliwości odświeżania. Niektóre firmy zdecydowały się posłuchać głosu ludu, a my w efekcie otrzymaliśmy modele oferujące równocześnie 4K i 144Hz w postaci Acera X27 oraz ASUSa PG27UQ. Oba w szalenie wysokich cenach prawie 10 tysięcy złotych. Wychodzi jednak na to, że jakość nie jest wprost proporcjonalna do wydanych pieniędzy. Ostatnio pisaliśmy o problemach ze schłodzeniem w nich układów G-Sync, a dzisiaj wyszło kolejne szydło z worka. Wspomniane jednostki obniżają bowiem jakość wyświetlanego obrazu przy ustawieniach częstotliwości odświeżania wyższych niż 120 Hz.
Monitor z matrycą IPS, TN czy VA? Jaka jest między nimi różnica?
"Winowajcą" tego jest przepustowość standardu DisplayPort 1.4, która wynosi 26 Gb/s czyli odpowiednik obrazu 4K 120 Hz. By zaoferować więc 144 Hz producenci musieli więc wykazać się kreatywnością. W tym celu sięgnęli do znanego już w telewizji modelu przestrzeni kolorów znanego jako YCbCr. Innymi słowy w pełnej rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli przesyłany jest tylko obraz w odcieniach szarości, zaś kolory ograniczono do 1920 x 2160 pikseli, co nazywamy 4:2:2. O ile dla filmów czy seriali nie stanowi to problemu, tak dla tekstów oraz GUI w grach już tak. Jego efekt możecie zaobserwować sami na zdjęciu poniżej - widać to zwłaszcza na fragmentach z wysokim kontrastem. Jak inaczej można było rozwiązać ten problem? Albo standardem HDMI 2.1, ale wtedy premiera monitorów mocno by się przesunęła, albo kompresją DSC. Drugie rozwiązanie chociaż nadal stratne, to zdecydowanie mniej niż to które wybrano. A tymczasem mowa o dwóch absurdalnie drogich żartach, a nie monitorach dla graczy...
Powiązane publikacje

Monitor BOOX Mira Pro oferuje kolorowy panel E Ink i przyzwoitą funkcjonalność. Interesujące rozwiązanie zabija jednak cena
38
LG UltraGear OLED 45GX90SA i 39GX90SA to ultrapanoramiczne monitory OLED, wyposażone m.in. w system Smart TV LG webOS
62
Monitor Xiaomi A27Qi dostępny w Polsce. Nowość oferuje panel IPS o rozdzielczości 1440p i wysokie odświeżanie
46
Nadchodzi zmiana w technologii OLED Care 2.0. Aktualizacja od MSI rozwiąże problem części użytkowników
54