Mod GTA V Redux - Cudowna grafika i mordercze wymagania
Seria Grand Theft Auto należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie gier komputerowych. Wizytówką GTA już od pierwszej części były radosne rozróby w otwartym dla gracza mieście, pełnym czekających na kradzież samochodów i funkcjonariuszy, gotowych przyjąć na siebie serię z karabinu maszynowego. Rockstar Games z każdą częścią kreowało również zapadające w pamięć scenariusze oraz postaci, zwłaszcza od czasu
premiery kultowej odsłony Vice City. Pamiętna, czwarta odsłona gry, zyskała sobie sławę m.in. ze względu na niebotyczne, jak na dzień premiery, wymagania sprzętowe, choć nie oferowała wcale pięknej grafiki. Nie inaczej było z częścią piątą, choć tu twórcy nieco zacisnęli pasa wymaganej konfiguracji sprzętowej. Półtora roku po premierze widać po niej pierwsze zmarszczki, zwłaszcza w temacie tekstur roślinności, jednak krem odmładzający przybywa i nosi nazwę GTA V Redux.
GTA V Redux wprowadza tekstury o wyższej rozdzielczości, garść efektów świetlnych, nowe AI i o wiele więcej. Ubytek 5-20 klatek gwarantowany.
Mod, należący do Josha Romito, oferuje kompletny zestaw ulepszeń graficznych dla Grand Theft Auto V. Modyfikacji uległ cykl dobowy oraz symulowane na bieżąco oświetlenie globalne. Usprawnieniu uległy również rzucane przez obiekty cienie, które mogą być teraz rysowane dalej oraz z większą rozdzielczością. Poziom mgły został obniżony, podobnie jak efekty artefaktów soczewki, a rozmycie środowiskowe, aberracja chromatyczna i efekt szumu kompletnie usunięto. Dodano natomiast nowe rozmycie podczas ruchu, efekty DOF (Depth Of Field), bokeh oraz oświetlenie wolumetryczne dla każdej pory doby. Światło, rzucane w nocy, jest teraz widoczne z o wiele większej odległości i rzuca wolumetryczne cienie na mgłę. Reflektory samochodowe również doświetlają o wiele dalszą scenerię. Wybierać można spomiędzy ponad 15 trybów postprocesowych ReShade i ENB, modyfikujących kolory, tone mapping i bloom. Tekstury drzew, trawy, krzewów, ognia, eksplozji, efektów cząsteczkowych, wody, chmur, sklepienia nieba zostały wykonane w rozdzielczości 4K. Oprócz tego nowe normal i specular mapy otrzymały także ulice.
Jakie są wymagania sprzętowe GTA V? Test wydajności
Ulepszeniu uległy też tekstury zniszczeń na pojazdach oraz ich mapy zabrudzeń, zwiększono również stopień możliwej deformacji karoserii podczas wypadków. Rozbłyski broni oraz krew również wyglądają inaczej, a San Andreas zasypią teraz śmieci, butelki i brud o ładniejszych teksturach. ;) Billboardy i inne strefy reklamowe zostaną oklejone markami, spotykanymi w prawdziwym świecie. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że modele aut zostały zastąpione autentykami, włączając w to np. Porsche czy Maserati. Rozpętywanie chaosu w San Andreas będzie teraz o wiele zabawniejsze dzięki podmiance piątego stopnia poszukiwania na siły wojskowe, czwartego na FBI, a trzeciego na oddziały SWAT. Policja rozbijać się będzie nieużywanymi dotychczas pojazdami, sztuczna inteligencja otrzymała nowe wyposażenie i taktyki, przybyło także modeli funkcjonariuszy. Całkowitej podmiance uległ także radosny arsenał pukawek wszelakich. Przerywnikom filmowym towarzyszyć będą teraz kadry z postaciami losowymi, przyłapanymi na wykonywaniu ich rutynowych czynności. Pojazdy o wiele łatwiej wpadają w kontrolowany poślizg, prowadzenie łodzi, samolotów, śmigłowców również uległo zmianie, a zawieszenie jest teraz o wiele bardziej realistyczne.
GTA V PC. Recenzja najlepszego sandboxa w historii gatunku
Niektóre ustawienia silnika fizycznego RAGE zostały nadpisane silnikiem Euphoria, dzięki czemu modyfikacji uległ ragdoll, NPC inaczej reagują na postrzały, a przechodnie łapią się teraz obiektów podczas upadku. Na jeden z niewielu minusów wg mnie należy zaliczyć dziwny sposób, w jaki postaci reagują na szturchnięcia. Dostęp do o wiele dłuższej listy zmian w języku angielskim uzyskacie tu (KLIK!), a instrukcję instalacji obejrzycie na tym filmiku (KLIK!). Aby móc używać moda GTA V Redux, należy posiadać dodatkowe 70 GB przestrzeni dyskowej oraz dysponować zasobem od 5 do 20 klatek na sekundę ekstra, w zależności od instalowanego trybu ReShade/ENB. Potężny mod Josha Romito uniemożliwia jednak niektórym graczom kontynuowanie misji kampanii fabularnej. Znacznie większej rzeszy użytkowników problemy sprawia jednak samo uruchamianie piątej odsłony GTA z modyfikacją na pokładzie. Solucją ma być wyłączenie okien wszelkich programów, nawet notatnika (sic!), a jeśli po chwili rozgrywki gra zaliczy zwiechę, rozwiązanie przynieść może natychmiastowe wyjście do menu po zamknięciu ekranu ładowania, by dać czas grze na doczytanie reszty danych.
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
123
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5