Mobilne aplikacje finansowe: Wyniki badania nawyków użytkowników, bezpieczeństwa oraz problemów z działaniem
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki badań społecznych przeprowadzonych przez PBS na zlecenie jednostki. Rozwój mobilnych aplikacji finansowych znacząco wpłynął na nasze nawyki związane z korzystaniem z bankowości internetowej, płatności mobilnych w sklepach oraz ubezpieczeń. Konsumenci coraz chętniej wykorzystują smartfony do obsługi bieżących rachunków, a co za tym idzie – mamy do czynienia z ewidentnym wzrostem zaufania do technologii. Mimo satysfakcji, wygody i prostoty dostępu, czynności związane z finansami wymagają ostrożności. UOKiK podpowiada, w jaki sposób korzystać z programów, aby zachować możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa. Sprawdźmy, jak prezentuje się krajobraz mobilnych aplikacji finansowych w Polsce.
Polacy chętnie korzystają z mobilnych aplikacji finansowych. Raport BPS przygotowany na zlecenie UOKiK ujawnia trendy, zagrożenia oraz błędy dotyczące tej formy bankowości, ubezpieczeń oraz płatności internetowych.
Metadane i dane - skarbnica wiedzy o nas i o naszych zwyczajach
Aż 68% konsumentów używa smartfona do obsługi bieżącego konta bankowego i w większości przypadków, użytkownicy są zadowoleni z działania usług. Co ważne, mało kto obawia się o kwestię bezpieczeństwa. Problemy z tego typu oprogramowaniem deklaruje jedynie 9% respondentów, natomiast zgłoszenia w głównej mierze dotyczą przerw w dostępie oraz obsługi klienta. Z programów mobilnych związanych z bankowością najchętniej korzystają osoby w wieku 15-29 lat. Aż 27% wykorzystuje smartfon do operacji finansowych online (m.in. paypall, skrill), 14% korzysta z wirtualnych portfeli, takich jak Apple Pay oraz Google Pay. Płatności w aplikacjach Uber, Bolt i Skaycash dokonuje aż 12% przepytanych.
John McAfee nie żyje. Ekscentryczny twórca oprogramowania antywirusowego powiesił się w hiszpańskim więzieniu
Najczęściej wykorzystujemy aplikacje finansowe do przelewów (80%), płatności za produkty i usługi (78%), kredytów (12%). Aż 91% badanych deklaruje brak problemów związanych z korzystaniem z mobilnych aplikacji finansowych. Około 26% osób, które napotkały problemy, wskazuje na bezpieczeństwo. Jak można zadbać o wspomnianą kwestię? Należy używać oryginalnych aplikacji bankowych, aktualizować na bieżąco oprogramowanie, korzystać ze skomplikowanych haseł oraz biometrii. Warto również ustawić dzienne limity płatności internetowych oraz zrezygnować z publicznych sieci WiFi. Małe działania, mogą przynieść olbrzymie efekty.