Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Microsoft znalazł sposób na największy problem graczy. Advanced Shader Delivery skróci czas ładowania gier nawet o 85 procent

Maciej Lewczuk | 21-08-2025 12:00 |

Microsoft znalazł sposób na największy problem graczy. Advanced Shader Delivery skróci czas ładowania gier nawet o 85 procentKażdy gracz komputerowy spotkał się z irytującym przycinaniem animacji, znanym jako stuttering. Występuje ono nawet na mocnym sprzęcie i często psuje płynność rozgrywki. Jedną z głównych przyczyn tego problemu jest sposób, w jaki gry zarządzają shaderami, czyli małymi programami odpowiadającymi za wygląd grafiki. Używane metody okazały się niewystarczające. Microsoft postanowił podejść do tematu na nowo i opracował zmiany w ramach swojego API DirectX.

Firma Microsoft wprowadza Advanced Shader Delivery, nowatorskie podejście do kompilacji shaderów w DirectX, które ma na celu ostateczne wyeliminowanie problemu przycinania się gier, czyli stutteringu.

Microsoft znalazł sposób na największy problem graczy. Advanced Shader Delivery skróci czas ładowania gier nawet o 85 procent [1]

Koniec z przycięciami w grach. Inżynier Epic Games pokazuje, jak naprawić najbardziej irytujące problemy w Unreal Engine

Shader stuttering jest od lat jednym z największych problemów platformy PC. W przeciwieństwie do konsol, komputery osobiste muszą kompilować shadery w czasie rzeczywistym, co powoduje zacięcia podczas pierwszego uruchomienia gry. Microsoft przedstawił Advanced Shader Delivery jako kompleksowe rozwiązanie tej kwestii. Technologia wykorzystuje nowy standardowy format State Object Database (SODB) do pakowania danych shaderów z gier. Zespół DirectX oddzielił kompilator shaderów od sterownika graficznego i połączył dane z gry w SODB z kompilatorem w chmurze, tworząc Precompiled Shader Database (PSDB). Prekompilowana baza jest dystrybuowana przez Xbox Store wraz z grą, uzupełniając lokalną pamięć podręczną shaderów.

Microsoft znalazł sposób na największy problem graczy. Advanced Shader Delivery skróci czas ładowania gier nawet o 85 procent [2]

Google DeepMind Genie 3 to AI, które buduje interaktywne światy z jednego zdania. Przerazi deweloperów i zmieni gaming na zawsze

Wczesne testy przeprowadzone na grze Avowed studia Obsidian Entertainment wykazały skrócenie czasów ładowania nawet o 85 proc. Microsoft współpracował z AMD przy tworzeniu tej technologii, która przenosi kosztowne obliczenia z urządzeń gamingowych do chmury. System automatycznie wykrywa aktualizacje sterowników i odpowiednio aktualizuje pamięć podręczną shaderów. Advanced Shader Delivery zadebiutuje na handheldach ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X dostępnych od 16 października. Początkowo funkcjonalność będzie ograniczona do gier dystrybuowanych przez Xbox PC app, ale Microsoft planuje wydanie AgilitySDK we wrześniu.

Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na sierpień 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach

Zestaw narzędzi umożliwi deweloperom i platformom dystrybucyjnym implementację tej technologii w szerszym zakresie. Rozwiązanie nie wymaga od studiów deweloperskich dodatkowej pracy integracyjnej. Microsoft planuje wdrożenie funkcjonalności bezpośrednio do silników gier, zapewniając wsparcie dla Advanced Shader Delivery już w dniu premiery nowych tytułów. Firma kontynuuje współpracę z partnerami sprzętowymi w celu rozszerzenia liczby urządzeń obsługujących tę technologię.

Źródło: Microsoft Dev Blogs
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 54

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.