Microsoft znalazł sposób na największy problem graczy. Advanced Shader Delivery skróci czas ładowania gier nawet o 85 procent
Każdy gracz komputerowy spotkał się z irytującym przycinaniem animacji, znanym jako stuttering. Występuje ono nawet na mocnym sprzęcie i często psuje płynność rozgrywki. Jedną z głównych przyczyn tego problemu jest sposób, w jaki gry zarządzają shaderami, czyli małymi programami odpowiadającymi za wygląd grafiki. Używane metody okazały się niewystarczające. Microsoft postanowił podejść do tematu na nowo i opracował zmiany w ramach swojego API DirectX.
Firma Microsoft wprowadza Advanced Shader Delivery, nowatorskie podejście do kompilacji shaderów w DirectX, które ma na celu ostateczne wyeliminowanie problemu przycinania się gier, czyli stutteringu.
Koniec z przycięciami w grach. Inżynier Epic Games pokazuje, jak naprawić najbardziej irytujące problemy w Unreal Engine
Shader stuttering jest od lat jednym z największych problemów platformy PC. W przeciwieństwie do konsol, komputery osobiste muszą kompilować shadery w czasie rzeczywistym, co powoduje zacięcia podczas pierwszego uruchomienia gry. Microsoft przedstawił Advanced Shader Delivery jako kompleksowe rozwiązanie tej kwestii. Technologia wykorzystuje nowy standardowy format State Object Database (SODB) do pakowania danych shaderów z gier. Zespół DirectX oddzielił kompilator shaderów od sterownika graficznego i połączył dane z gry w SODB z kompilatorem w chmurze, tworząc Precompiled Shader Database (PSDB). Prekompilowana baza jest dystrybuowana przez Xbox Store wraz z grą, uzupełniając lokalną pamięć podręczną shaderów.
Google DeepMind Genie 3 to AI, które buduje interaktywne światy z jednego zdania. Przerazi deweloperów i zmieni gaming na zawsze
Wczesne testy przeprowadzone na grze Avowed studia Obsidian Entertainment wykazały skrócenie czasów ładowania nawet o 85 proc. Microsoft współpracował z AMD przy tworzeniu tej technologii, która przenosi kosztowne obliczenia z urządzeń gamingowych do chmury. System automatycznie wykrywa aktualizacje sterowników i odpowiednio aktualizuje pamięć podręczną shaderów. Advanced Shader Delivery zadebiutuje na handheldach ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X dostępnych od 16 października. Początkowo funkcjonalność będzie ograniczona do gier dystrybuowanych przez Xbox PC app, ale Microsoft planuje wydanie AgilitySDK we wrześniu.
Jaki komputer do gier kupić? Polecane zestawy komputerowe na sierpień 2025. Komputery gamingowe w różnych cenach
Zestaw narzędzi umożliwi deweloperom i platformom dystrybucyjnym implementację tej technologii w szerszym zakresie. Rozwiązanie nie wymaga od studiów deweloperskich dodatkowej pracy integracyjnej. Microsoft planuje wdrożenie funkcjonalności bezpośrednio do silników gier, zapewniając wsparcie dla Advanced Shader Delivery już w dniu premiery nowych tytułów. Firma kontynuuje współpracę z partnerami sprzętowymi w celu rozszerzenia liczby urządzeń obsługujących tę technologię.
Powiązane publikacje

CachyOS - dystrybucja Linuksa stała się lepszą opcją dla graczy i nie tylko. Aktualizacja jest związana z DLSS, XeSS, FSR 4 i NTSync
13
Wiadomości Google pozwolą sprawdzić, czy RCS-y trafiają tylko do właściwej osoby. Nadchodzi nowa metoda weryfikacji kluczy
30
Syncthing - program do synchronizacji plików P2P z kolejną aktualizacją. Dostępny dla Windows, Linux i macOS
3
Stwórz bootowalny pendrive z Windows, Linux lub innym systemem. Krótki poradnik z udziałem dwóch programów
70