Microsoft przyznaje, że Xbox Game Pass przynosi znikome zyski
Xbox Game Pass to obecnie jedna z najważniejszych usług Microsoftu. Dzięki niej mamy okazję ograć wiele świetnych gier za względnie niską cenę. Nic dziwnego, że cieszy się ona ogromną popularnością również w naszym kraju - w końcu co jakiś czas pojawiają się promocje pozwalające wykupić abonament dosłownie za kilka złotych. Warto też zaznaczyć, że Xbox Game Pass jest jednym z głównych haseł promocyjnych nadchodzącej konsoli Xbox Series X, które może dać istotną przewagę nad konkurencyjnym PlayStation 5. Choć tak głośna usługa w sumie powinna być żyłą złota, prawda okazuje się być dosyć zaskakująca. W całej sprawie chodzi o coś więcej niż prosty zysk.
Można powiedzieć, że Xbox Game Pass to podobny biznes jak sprzedaż nowych konsol - Microsoft jest w stanie nawet dokładać do interesu w zamian za większą społeczność graczy, co w dłuższej perspektywie powinno wygenerować zysk.
Aaron Greenberg, dyrektor generalny ds. marketingu gier Xbox przyznał niedawno w rozmowie z What's Good Games, że w perspektywie krótkoterminowej Xbox Game Pass rzeczywiście nie jest bardzo opłacalny dla Microsoftu. Podkreślił jednak, jak ważne jest zbudowanie bazy klientów, która ostatecznie się opłaci. Jak mówi: "Zawsze się śmiejemy, kiedy to słyszymy (pytania o opłacalność Xbox Game Pass - przyp. red.). Nie martw się o nas. Microsoft daje sobie radę. [...] W ramach subskrypcji Xbox Game Pass Microsoft koncentruje się na nadmiernym dostarczaniu wartości, nawet, jeśli odbywa się to kosztem zysków w krótkim okresie. To inny sposób myślenia".
PlayStation 5 vs Xbox Series X - drugie starcie nowych konsol
Xbox One X i Xbox One S All-Digital nie będą dłużej produkowane
Jak później dodaje: "Najpotężniejszym marketingiem jest marketing szeptany. Nie możemy stworzyć tyle reklam, ile chcemy, ale jeśli powiecie jednemu ze swoich najbliższych przyjaciół: „musisz mieć Game Pass!”, to będzie to o wiele skuteczniejsze niż jakikolwiek marketing. Chcemy po prostu nadal zwiększać wartość subskrypcji Xbox Game Pass. [...] Ostatecznie uważamy, że długoterminowe podejście jest właściwe dla firmy i w przyszłości przyniesie nam korzyści. Na krótką metę, tak, Xbox Game Pass nie przynosi dużych zysków. Ale uważamy, że w perspektywie długoterminowej jest to dobre dla wszystkich". Jak więc widać, mamy tutaj podobną mechanikę do sprzedaży konsol do gier - już od dawna wiadomo, że producenci sprzedają je po kosztach, licząc właśnie na zyski w przyszłości (głównie z gier czy poszerzającej się społeczności graczy). Warto na koniec dodać, że już niebawem Microsoft poczyni kolejną inwestycję w Game Passa, bo do usługi ma zostać włączony Project xCloud.