Microsoft chce przygotować własną alternatywę dla NVIDIA DLSS - wskazują na to nowe oferty pracy producenta konsol Xbox
W ostatnim czasie ponownie rozgorzała dyskusja na temat implementacji technik upscalowania obrazu z niższej rozdzielczości w grach, by w ten sposób uzyskiwać zauważalnie lepszą płynność animacji. NVIDIA ma swoją technikę DLSS, do której wykorzystuje uczenie maszynowe oraz jednostki Tensor, wbudowane w karty graficzne GeForce RTX. AMD z kolei w ostatnim czasie wprowadziło swoje rozwiązanie FidelityFX Super Resolution, które choć obecnie nie daje tak dobrych efektów, jednocześnie jest udostępnione na nieporównywalnie większej liczbie układów graficznych (Radeony, GeForce, a nawet zintegrowane układy AMD Radeon Graphics). Choć wydawanie kolejnych technik przez firmy obecnie jest zauważalne głównie na PC, w niedługim czasie może się sytuacja przenieść także na rynek konsol. Z ostatnich ofert pracy w firmie Microsoft można wywnioskować, że producent zamierza także pracować nad swoim odpowiednikiem DLSS.
Wśród nowych ofert pracy przygotowanych przez firmę Microsoft, szczególną uwagę przykuwa oferta Starszego Inżyniera Oprogramowania, w którym istotną rolę ma odegrać wdrażanie oprogramowania zawierającego algorytmy sztucznej inteligencji do poprawy wydajności gier. Wygląda na to, że Microsoft ma w planach własną alternatywę dla NVIDIA DLSS.
Microsoft Xbox Cloud Gaming dostępny dla wszystkich członków Xbox Game Pass Ultimate na iOS i Windows 10
Microsoft kilka miesięcy temu wprowadził do oferty konsole Xbox Series X oraz Xbox Series S, które koegzystują razem z Xbox One X/S, a więc urządzeniami już starej generacji. Producent ma różne pomysły, by wprowadzać swoje gry na jak największą liczbę sprzętów, nie zwracając szczególnej uwagi na ich specyfikację. Bardzo mocno promowana jest także usługa Xbox Game Pass wraz z xCloud, umożliwiającym granie w chmurze. Choć przedstawiciele Microsoftu potwierdzili wdrożenie pakietu AMD FidelityFX Super Resolution do dokumentacji Xbox, firma może chcieć w międzyczasie opracować własne rozwiązanie.
Xbox Series X oraz Xbox One - producent ma ciekawy pomysł na przeniesienie next-genowych gier na starą konsolę
Na stronie producenta pojawiło się bowiem ogłoszenie o pracę, gdzie poszukiwany jest starszy inżynier do wdrażania oprogramowania. Obowiązkami nowego pracownika ma być przede wszystkim opracowywanie algorytmów, bazujących na uczeniu maszynowym. Na bazie algorytmów sztucznej inteligencji ma być przygotowane oprogramowanie do nowych gier, będące kompatybilne w obecnie sprzedawanym sprzętem. Jest to klarowanie opisane stanowisko sugerujące, że Microsoft ma plany opracowania rozwiązania działającego na podobnej zasadzie jak NVIDIA DLSS, ale bez jednoczesnego wykorzystywania specjalnie oddelegowanych do tego zadania jednostek sprzętowych tj. Tensor w kartach GeForce RTX. W zeszłym roku poznaliśmy także plany Sony, które również opatentowało rozwiązanie pozwalające na uzyskiwanie wyższej płynności poprzez rekonstrukcję obrazu z niższej rozdzielczości bazowej, wykorzystując w tym celu uczenie maszynowe. Wygląda więc na to, że na pewnym etapie życia obecnych konsol, obie firmy będą mocno promować alternatywne techniki dla NVIDIA DLSS.
Powiązane publikacje

ARM ma już 40 lat. Architektura, która zasila smartfony, serwery i roboty, trafiła do ponad 250 miliardów urządzeń
22
Anthropic chce zajrzeć do wnętrza AI. Czy do 2027 roku odkryjemy, jak naprawdę myślą modele językowe?
22
Firma Elona Muska xAI chce pozyskać 25 miliardów dolarów na budowę superkomputera Colossus 2 z milionem GPU NVIDIA
60
Nowatorski interfejs mózg-komputer od Georgia Tech może zmienić sposób, w jaki ludzie komunikują się z technologią i otoczeniem
4