Metro Exodus z Nvidia Hairworks i Advanced PhysX
Seria gier Metro od początku charakteryzuje się m.in. dopracowaną i dobrze prezentującą się grafiką. To co zobaczyliśmy do tej pory wskazuje, że także gra Metro Exodus będzie świetnie wyglądać na konsolach PlayStation 4 i Xbox One, a także na platformie PC. Tego akurat należało spodziewać się po ekipie 4A Games. W nowej części bohaterowie gry opuszczą dawne Metro i przeniosą się na powierzchnię, gdzie uniwersum Metro gracze będą poznawać z zupełnie innej perspektywy. Na tegorocznym Gamescomie 2018 ujawniono, że nowa gra będzie wykorzystywać pewne elementy ray tracingu, poprzez technikę Nvidia RTX, który ma zwiększać poczucie realizmu przedstawianego świata. Okazuje się, że Metro Exodus będzie mieć więcej rozwiązań autorskich Nvidii.
Wyszli z Metra i rozkwitłe w promieniach Słońca kwiaty we włosach potargał im wiatr. A wszystko policzyć musiał GPU!
Ekipa PCGamesHardware dokładniej przyjrzała się technicznym aspektom gry pokazywanej na targach Gamescom 2018. Zauważono, że Metro Exodus oprócz techniki RTX, wykorzystuje też Nvidia Hairworks oraz Advanced PhysX. Wszystkie te rozwiązania są autorskie, Nvidii. Niektórzy już żartują, że jak tak dalej pójdzie, to kolejne Metro będzie "ekskluzywem" dla posiadaczy GeForce'ów ;-) . Żarty jednak na bok. Mogłoby wydawać się, że techniki Hairworks i PhysX umierają. Zwłaszcza Hairworks nie ma na koncie wielu gier. W tych, w których technika ta pojawiła się, np. w Wiedźminie 3 i Final Fantasy XV (Windows), korzystanie z niej mocno odbija się na wydajności. Jeśli chodzi o PhysX, to tu akurat zaskoczenie jest niewielkie, bo rozwiązanie to pojawiło się też w grze Metro: Last Light.
Wszystko pięknie, wszystko fajnie, dorzucajmy kolejne techniki Nvidii i chwalmy je na lewo i prawo (ekhm, RTX, ponad wszystko, ekhm), ale lepiej aby żaden gracz nie dał się złapać na hasełka. Na Gamescomie gra Metro Exodus została uruchomiona na platformie z kartą GeForce RTX 2080 Ti, a więc najmocniejszym i najdroższym modelem nowej serii. Mimo że ustawiono rozdzielczość 1080p, to taki potwór krążył w okolicach tylko 40 klatek na sekundę. Twórcy gry mają jednak jeszcze trochę czasu na ewentualne optymalizacji, ew. na tzw. downgrade grafiki, co tak naprawdę chyba nikogo by jakoś specjalnie nie zaskoczyło, prawda?
Powiązane publikacje

Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
1
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32