Metro Exodus - Test wydajności kart graficznych. Totalna masakra!
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstęp
- 2 - Metro Exodus - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Metro Exodus - Porównanie ustawień graficznych
- 4 - Metro Exodus - Porównanie Ray-Tracing i DLSS
- 5 - Metro Exodus - Galeria screenów na wypasie
- 6 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 7 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Low / DirectX 11
- 8 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Low / DirectX 12
- 9 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Medium / DirectX 11
- 10 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Medium / DirectX 12
- 11 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / High / DirectX 11
- 12 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / High / DirectX 12
- 13 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 15 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra Plus / DirectX 11
- 16 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra Plus / DirectX 12
- 17 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Extreme / DirectX 11
- 18 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Extreme / DirectX 12
- 19 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra / DirectX 12
- 21 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra Plus / DirectX 11
- 22 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra Plus / DirectX 12
- 23 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440/ Extreme / DirectX 11
- 24 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Extreme / DirectX 12
- 25 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra / DirectX 11
- 26 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra / DirectX 12
- 27 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra Plus / DirectX 11
- 28 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra Plus / DirectX 12
- 29 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Extreme / DirectX 11
- 30 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Extreme / DirectX 12
- 31 - Test wydajności Metro Exodus - Ray-Tracing
- 32 - Test wydajności Metro Exodus - DLSS
- 33 - Podsumowanie - Stacja końcowa prawie dla wszystkich
Czekaliście na premierę Metro Exodus? Nieśmiało myśleliście, że wymagania sprzętowe będą lekkostrawne? Twórcy jakoś połatają optymalizację, ewentualnie wyłączycie kilka niepotrzebnych efektów, zmniejszycie poziom szczegółów i sprawa załatwiona? Jeśli zamierzaliście przeglądać wyniki wydajności na stojąco, proponuję zawczasu znaleźć miejsce siedzące. Jeśli jesteście pełnoletni, śmiało polejcie sobie kielicha. Rozpędzone Metro Exodus wjechało właśnie na blaszaki, jednak tylko pasażerowie dysponujący najmocniejszymi podzespołami doświadczą komfortowej podróży, natomiast reszta zmuszona będzie zadowolić się przedziałami w klasie ekonomicznej. Biletem uprawniającym do graficznych luksusów jest bowiem posiadanie w obudowie przynajmniej jednego GeForce RTX 2080 Ti...
Autor: Sebastian Oktaba
Metro Exodus jest najnowszą odsłoną serii pierwszoosobowych strzelanin, osadzonych dotychczas w czeluściach rosyjskiego metra, będącego jednym z ostatnich bastionów resztek ludzkości ocalałej po globalnej wojnie atomowej. Fabuła inspirowana powieścią Dmitrija Głuchowskiego luźno wykorzystuje wątki zapoczątkowane w Metro 2035, niejako pisząc kolejne rozdziały przygód Artema, Ani, Młynarza i reszty spartańskiej ferajny. Skutkiem tego zmieniła się również koncepcja zabawy. Metro 2033 i 2034 rozgrywało się przeważnie w zamkniętych pomieszczeniach, tunelach, sztolniach, stacjach i magazynach, sporadycznie wypuszczając grającego na zewnątrz. Krótkie epizody poza podziemnym światem odkrywały niewielki kawałek zrujnowanej Moskwy, natomiast Metro Exodus to quasi-sandbox udostępniający kilka solidnych obszarów, które nareszcie możemy swobodnie eksplorować. Poziomy osadzone w bunkrach oczywiście również się zdarzają, niespełna dwugodzinny prolog utrzymano w starym klimacie, aczkolwiek większość wyprawy przeniesiono na powierzchnię. Produkcja powinna usatysfakcjonować fanów post-apokaliptycznych shooterów z delikatną domieszką cRPG, będąc obowiązkową pozycją dla wszystkich fanatyków S.T.A.L.K.E.R.
Wymagania sprzętowe Metro Exodus są naprawdę wysokie, jednak również oprawa graficzna należy do bardzo zaawansowanych. Pytanie tylko czy będzie jednak adekwatna do kosmicznych wymagań?
Producent podaje bardzo szczegółowe informacje odnośnie wymagań sprzętowych, zaczynając od konfiguracji zapewniającej około 30 klatek na sekundę w 1920x1080 przy najniższych ustawieniach graficznych. W takim wariancie konieczny będzie Intel Core i5-4400, 8 GB pamięci oraz GeForce GTX 670 / GTX 1050 albo Radeon HD 7870. Uzyskanie 60 klatek na sekundę w 1920x1080 i detalach wysokich podbija stawkę do Intel Core i7-4770K, 8 GB pamięci oraz GeForce GTX 1070 / RTX 2060 albo Radeon RX Vega 56. Rozdzielczość 2560x1440 w jakości ultra oraz 60 klatkach wymaga Intel Core i7-8700K, 16 GB pamięci oraz GeForce GTX 1080 Ti / RTX 2060 albo Radeona RX Vega 64. Próba odpalenia Metro Exodus w 3840x2160 przy ustawieniach ekstremalnych, to wyzwanie nawet dla konfiguracji zawierającej Intel Core i9-9900K, 16 GB pamięci oraz GeForce GTX 2080 Ti, który żadnej alternatywy nie posiada. Wymagania względem procesora są przesadzone, 16 GB pamięci także nie będzie potrzebne, jednak w przypadku kart graficznych Metro Exodus żadnych jeńców nie bierze - zapewniam.
Wymagania do 1920x1080, 30 FPS, LOW:
- Intel Core i5-4440
- GeForce GTX 670 / GTX 1050 / Radeon HD 7870 (2 GB)
- 8 GB pamięci operacyjnej
- Windows 7 / 8 / 10 64-bit
Wymagania do 1920x1080, 60 FPS, HIGH:
- Intel Core i7-4770K
- 8 GB pamięci operacyjnej
- GeForce GTX 1070 / RTX 2060 / Radeon RX Vega 56 (8 GB)
- Windows 10 64-bit
Wymagania do 2560x1440, 60 FPS, ULTRA:
- Intel Core i7-8700K
- 16 GB pamięci operacyjnej
- GeForce GTX 1080 Ti / RTX 2070 / Radeon RX Vega 64 (8 GB)
- Windows 10 64-bit
Wymagania do 3840x2160, 60 FPS, EXTREME:
- Intel Core i9-9900K
- 16 GB pamięci operacyjnej
- GeForce RTX 2080 Ti (11 GB)
- Windows 10 64-bit
Metro Exodus napędza zmodyfikowana wersja 4A Engine wykorzystywanego również we wcześniejszych odsłonach, jednak teraz doprawionego pakietem efektów NVIDII - HairWorks, PhysX, Ray-Tracing i DLSS. Pierwsza dwójka odpowiedzialna za realistyczne zachowanie włosów oraz zaawansowane zjawiska fizyczne (m.in. cieczy i gazów), może zostać włączona na wszystkich kartach graficznych obydwu producentów. Pozostałe to specjalne bajery zarezerwowane wyłącznie dla architektury NVIDIA Turing, posiadającej sprzętowe jednostki obliczeniowe RT i rdzenie Tensor. Technika Ray-Tracingu zwiększa widowiskowość oświetlenia, dodaje naturalności refleksom i cieniom, niemniej implementacja została wdrożona częściowo, obejmując swoim działaniem tylko określone zjawiska (m.in. Global Illumination). Algorytm DLSS będący odmianą supersamplingu oparty na głębokim uczeniu / sztucznej inteligencji, wykorzystano do zwiększania wydajności zwłaszcza przy najwyższych ustawieniach oraz rozdzielczości (obarczono to jednak sporym wachlarzem dziwnych ograniczeń). Jak poszczególne efekty wpłynęły na wyniki przekonacie się niebawem. Warto jeszcze wspomnieć, że Metro Exodus obsługuje DirectX 11 / 12, bowiem Ray-Tracing i DLSS działają jedynie w nowszym API. Dooobra - kasujcie bileciki, zapinajcie pasy i ruszamy w nieznane!
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 1 - Wstęp
- 2 - Metro Exodus - Miejsce testowe i metodyka pomiarowa
- 3 - Metro Exodus - Porównanie ustawień graficznych
- 4 - Metro Exodus - Porównanie Ray-Tracing i DLSS
- 5 - Metro Exodus - Galeria screenów na wypasie
- 6 - Platforma testowa i wykorzystane sterowniki
- 7 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Low / DirectX 11
- 8 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Low / DirectX 12
- 9 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Medium / DirectX 11
- 10 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Medium / DirectX 12
- 11 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / High / DirectX 11
- 12 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / High / DirectX 12
- 13 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra / DirectX 11
- 14 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra / DirectX 12
- 15 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra Plus / DirectX 11
- 16 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Ultra Plus / DirectX 12
- 17 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Extreme / DirectX 11
- 18 - Test wydajności Metro Exodus - 1920x1080 / Extreme / DirectX 12
- 19 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra / DirectX 11
- 20 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra / DirectX 12
- 21 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra Plus / DirectX 11
- 22 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Ultra Plus / DirectX 12
- 23 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440/ Extreme / DirectX 11
- 24 - Test wydajności Metro Exodus - 2560x1440 / Extreme / DirectX 12
- 25 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra / DirectX 11
- 26 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra / DirectX 12
- 27 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra Plus / DirectX 11
- 28 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Ultra Plus / DirectX 12
- 29 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Extreme / DirectX 11
- 30 - Test wydajności Metro Exodus - 3840x2160 / Extreme / DirectX 12
- 31 - Test wydajności Metro Exodus - Ray-Tracing
- 32 - Test wydajności Metro Exodus - DLSS
- 33 - Podsumowanie - Stacja końcowa prawie dla wszystkich
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178