Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry

Damian Marusiak | 23-02-2019 14:00 |

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gryMetro: Exodus zadebiutowało tydzień temu w piątek i był to pierwszy tytuł, który od razu na starcie oferował wsparcie dla Ray Tracingu oraz DLSS. O ile w przypadku globalnego oświetlenia nie można było wiele zarzucić, bowiem gra światłem z aktywnym Ray Tracingiem jest świetna i w znaczący sposób zmienia postrzeganie wielu lokacji, o tyle poważny problem był z DLSS. Po jego aktywacji obraz stawał się zbyt rozmazany, wręcz psując jakość oprawy. Oczywiście wzrost wydajności był zauważalny, ale kosztem znaczącego pogorszenia grafiki. Do sieci trafił niedawno pierwszy patch, który w głównej mierze miał poprawić wydajność oraz działanie wspomnianej metody supersamplingu. Postanowiłem sprawdzić jak w rzeczywistości prezentuje się gra z DLSS już po patchu i muszę przyznać, że teraz to działa tak jak powinno działać od samego początku.

Studio 4A Games udostępniło pierwszy patch, który m.in. znacząco poprawia działanie DLSS na kartach NVIDIA GeForce RTX 20x0. Sprawdzamy jakość oprawy graficznej oraz wydajność.

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [1]

Poniżej zaprezentowałem trzy paczki screenów, wszystkie w rozdzielczości 4K. Trzy scenariusze, w którym porównywana jest jakość oprawy bez włączonego Ray Tracingu, z włączonym DXR ale bez DLSS oraz na końcu z aktywnym RTX oraz DLSS. Jeszcze kilka dni różnice pomiędzy drugim i trzecim wariantem były bardzo duże, bowiem DLSS całkowicie psuł oprawę poprzez rozmazanie obrazu (efekt mydła). Nowy patch jednak zrobił z tym porządek i teraz DLSS wygląda o wiele lepiej, w niewielkim stopniu różniąc się od faktycznego obrazu 4K bez użycia tej techniki. Oczywiście przy dużym powiększeniu da się zauważyć, że to nie jest jeszcze w 100% kropka w kropkę tak samo ostry jak żyleta obraz, ale z pewnością większość osób teraz nawet nie zauważy różnicy pomiędzy obydwa scenariuszami. Z jednej strony cieszę się, że udało się opanować w końcu DLSS w Metro: Exodus, ale czy nie można było przygotować jak należy już na premierę gry? Patch do gry zajmuje 4,11 GB i oprócz usprawnienia supersamplingu poprawia również wydajność, zwłaszcza na kartach NVIDIA RTX dodając cenne kilka klatek.

Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc1]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc2]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc3]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12

Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc4]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc5]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc6]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12

Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc7]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc8]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12

Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry [nc9]
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12

Metro: Exodus - Taiga Forest

1920x1080 / Ultra / HairWorks OFF / PhysX OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

10
20
30
40
50
60
70
80
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
75.5
70.5
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
58.0
54.5
MSI GE75 Raider 8SE
Core i7-8750H, RTX 2060
48.0
43.5

Metro: Exodus - Taiga Forest

1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

8
16
24
32
40
48
56
64
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
63.5
60.0
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
48.5
44.5
MSI GE75 Raider 8SE
Core i7-8750H, RTX 2060
37.5
35.0

Metro: Exodus - Taiga Forest

1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS ON / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

9
18
27
36
45
54
63
72
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
67.5
63.5
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
51.5
48.0
MSI GE75 Raider 8SE
Core i7-8750H, RTX 2060
50.5
47.5

Metro: Exodus - Taiga Forest

1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

8
16
24
32
40
48
56
64
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
58.0
54.5
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
44.1
40.5
MSI GE75 Raider 8SE
Core i7-8750H, RTX 2060
33.5
31.0

Metro: Exodus - Taiga Forest

1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS ON / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

8
16
24
32
40
48
56
64
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
62.7
58.5
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
47.7
44.5
MSI GE75 Raider 8SE
Core i7-8750H, RTX 2060
47.0
44.0

Metro: Exodus - Taiga Forest

2560x1440 / Ultra / HairWorks OFF / PhysX OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

7
14
21
28
35
42
49
56
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
54.0
52.0
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
40.5
38.5

Metro: Exodus - Taiga Forest

2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

6
12
18
24
30
36
42
48
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
43.2
40.0
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
32.5
30.0

Metro: Exodus - Taiga Forest

2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS ON / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

8
16
24
32
40
48
56
64
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
62.5
59.0
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
47.5
44.5

Metro: Exodus - Taiga Forest

2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS OFF / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

5
10
15
20
25
30
35
40
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
38.5
35.5
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
29.7
25.5

Metro: Exodus - Taiga Forest

2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS ON / DirectX 12

klatki na sekundę (więcej = lepiej)

8
16
24
32
40
48
56
64
ASUS ROG G703GX
Core i7-8750H, RTX 2080
58.2
55.0
ASUS Zephyrus S GX701GX
Core i7-8750H, RTX 2080 Max-Q (1)
44.0
41.0

Przygotowałem również dziesięć wykresów, na których zaprezentowałem dziesięć różnych scenariuszy w rozdzielczości Full HD oraz QHD. Ze względu na to, że w domu mam tylko notebooki z kartami NVIDIA RTX, to właśnie one posłużyły mi do porównania. W przypadku desktopowych kart różnice powinny być porównywalne ale ze względu na wyższe taktowania rdzenia z pewnością w każdym takim scenariuszu dojdzie jeszcze kilka dodatkowych klatek. Uzyskane wyniki są już po instalacji patcha i w porównaniu do artykułu z testem MSI GE75 Raider 8SE (gdzie testy były przeprowadzane przed wydaniem patcha) każda mobilna karta RTX dostała kilka klatek, które w niektórych scenariuszach istotnie wpłynęły na poprawę płynności gry. Co się zaś tyczy DLSS, to tutaj różnice potrafią być wręcz kolosalne, ale wszystko zależy od rozdzielczości. W przypadku Full HD bardzo dużego kopa otrzymuje karta NVIDIA GeForce RTX 2060, która zyskuje około 12 FPS przy włączonym Ray Tracingu. Karty GeForce RTX 2080 Max-Q (którego wydajność jest na poziomie mobilnego RTX 2070) oraz GeForce RTX 2080 nie dostają tutaj dużego boosta. Odwrotnie jest w rozdzielczości 2560x1440 pikseli, gdzie zarówno RTX 2080 Max-Q (podobnie powinno być także z RTX 2070) jak również RTX 2080 dostają bardzo duży skok, sięgający blisko 20 klatek na sekundę przy włączonym supersamplingu DLSS. Analogicznie powinna wyglądać sprawa z GeForce RTX 2080 Ti, który dostanie największego kopa w rozdzielczości 4K. Po takiej poprawie można spokojnie polecić granie na kartach NVIDIA RTX z włączonym DLSS.

Źródło: PurePC
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 101

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.