Metro: Exodus - sprawdzamy DLSS po nowej aktualizacji gry
Metro: Exodus zadebiutowało tydzień temu w piątek i był to pierwszy tytuł, który od razu na starcie oferował wsparcie dla Ray Tracingu oraz DLSS. O ile w przypadku globalnego oświetlenia nie można było wiele zarzucić, bowiem gra światłem z aktywnym Ray Tracingiem jest świetna i w znaczący sposób zmienia postrzeganie wielu lokacji, o tyle poważny problem był z DLSS. Po jego aktywacji obraz stawał się zbyt rozmazany, wręcz psując jakość oprawy. Oczywiście wzrost wydajności był zauważalny, ale kosztem znaczącego pogorszenia grafiki. Do sieci trafił niedawno pierwszy patch, który w głównej mierze miał poprawić wydajność oraz działanie wspomnianej metody supersamplingu. Postanowiłem sprawdzić jak w rzeczywistości prezentuje się gra z DLSS już po patchu i muszę przyznać, że teraz to działa tak jak powinno działać od samego początku.
Studio 4A Games udostępniło pierwszy patch, który m.in. znacząco poprawia działanie DLSS na kartach NVIDIA GeForce RTX 20x0. Sprawdzamy jakość oprawy graficznej oraz wydajność.
Poniżej zaprezentowałem trzy paczki screenów, wszystkie w rozdzielczości 4K. Trzy scenariusze, w którym porównywana jest jakość oprawy bez włączonego Ray Tracingu, z włączonym DXR ale bez DLSS oraz na końcu z aktywnym RTX oraz DLSS. Jeszcze kilka dni różnice pomiędzy drugim i trzecim wariantem były bardzo duże, bowiem DLSS całkowicie psuł oprawę poprzez rozmazanie obrazu (efekt mydła). Nowy patch jednak zrobił z tym porządek i teraz DLSS wygląda o wiele lepiej, w niewielkim stopniu różniąc się od faktycznego obrazu 4K bez użycia tej techniki. Oczywiście przy dużym powiększeniu da się zauważyć, że to nie jest jeszcze w 100% kropka w kropkę tak samo ostry jak żyleta obraz, ale z pewnością większość osób teraz nawet nie zauważy różnicy pomiędzy obydwa scenariuszami. Z jednej strony cieszę się, że udało się opanować w końcu DLSS w Metro: Exodus, ale czy nie można było przygotować jak należy już na premierę gry? Patch do gry zajmuje 4,11 GB i oprócz usprawnienia supersamplingu poprawia również wydajność, zwłaszcza na kartach NVIDIA RTX dodając cenne kilka klatek.
Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12
Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12
Metro Exodus - Ray Tracing Ultra, DLSS OFF vs Ray Tracing Ultra, DLSS ON
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS OFF, DirectX 12
Metro Exodus 4K: Ustawienia Ultra, HairWorks OFF, DXR Ultra, DLSS ON, DirectX 12

Metro: Exodus - Taiga Forest
1920x1080 / Ultra / HairWorks OFF / PhysX OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS ON / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
1920x1080 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS ON / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
2560x1440 / Ultra / HairWorks OFF / PhysX OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR High / DLSS ON / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS OFF / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)

Metro: Exodus - Taiga Forest
2560x1440 / Ultra / HF OFF / DXR Ultra / DLSS ON / DirectX 12
klatki na sekundę (więcej = lepiej)
Przygotowałem również dziesięć wykresów, na których zaprezentowałem dziesięć różnych scenariuszy w rozdzielczości Full HD oraz QHD. Ze względu na to, że w domu mam tylko notebooki z kartami NVIDIA RTX, to właśnie one posłużyły mi do porównania. W przypadku desktopowych kart różnice powinny być porównywalne ale ze względu na wyższe taktowania rdzenia z pewnością w każdym takim scenariuszu dojdzie jeszcze kilka dodatkowych klatek. Uzyskane wyniki są już po instalacji patcha i w porównaniu do artykułu z testem MSI GE75 Raider 8SE (gdzie testy były przeprowadzane przed wydaniem patcha) każda mobilna karta RTX dostała kilka klatek, które w niektórych scenariuszach istotnie wpłynęły na poprawę płynności gry. Co się zaś tyczy DLSS, to tutaj różnice potrafią być wręcz kolosalne, ale wszystko zależy od rozdzielczości. W przypadku Full HD bardzo dużego kopa otrzymuje karta NVIDIA GeForce RTX 2060, która zyskuje około 12 FPS przy włączonym Ray Tracingu. Karty GeForce RTX 2080 Max-Q (którego wydajność jest na poziomie mobilnego RTX 2070) oraz GeForce RTX 2080 nie dostają tutaj dużego boosta. Odwrotnie jest w rozdzielczości 2560x1440 pikseli, gdzie zarówno RTX 2080 Max-Q (podobnie powinno być także z RTX 2070) jak również RTX 2080 dostają bardzo duży skok, sięgający blisko 20 klatek na sekundę przy włączonym supersamplingu DLSS. Analogicznie powinna wyglądać sprawa z GeForce RTX 2080 Ti, który dostanie największego kopa w rozdzielczości 4K. Po takiej poprawie można spokojnie polecić granie na kartach NVIDIA RTX z włączonym DLSS.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
187
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56