Metro Exodus Enhanced Edition zadebiutuje już w maju. Poznaliśmy wymagania sprzętowe - NVIDIA GeForce RTX 3090 do gry w 4K
Dotychczas doczekaliśmy się trzech dużych gier z serii Metro: Metro 2033, Metro Last Light (bazujące na powieści Metro 2034) oraz Metro: Exodus, wykorzystujące z kolei wątki z książki Metro 2035. Ostatnia część, wydana na początku 2019 roku, jako jedyna zaoferowała rozgrywkę toczącą się poza terenem moskiewskiego metra. Zamiast tego twórcy ze studia 4A Games przygotowała dużo większe, pół-otwarte lokacje w postapokaliptycznej Rosji, gdzie wykonywaliśmy kolejne zadania wątku fabularnego. Metro: Exodus wykorzystał również technikę śledzenia promieni do zaoferowania zaawansowanego, globalnego oświetlenia oraz bardziej realistycznego cieniowania. W pierwotnej wersji gry, Ray Tracing był opcjonalną funkcjonalnością, którą mogliśmy wyłączyć w ustawieniach gry. Od kilku tygodni wiemy jednak, że studio 4A Games pracuje nad bardziej zaawansowaną wersją gry z dopiskiem Enhanced Edition. Nowa odsłona dobrze znanej gry tym razem bazuje na technice śledzenia promieni.
Poznaliśmy kolejne szczegóły na temat rozszerzonej edycji Metro Exodus Enhanced Edition. Gra zaoferuje jeszcze lepszą oprawę graficzną i bardziej zaawansowany Ray Tracing, kosztem wyższych wymagań sprzętowych. Na plus jednak wsparcie dla techniki NVIDIA DLSS 2.1.
Studio 4A Games już w lutym potwierdziło prace nad Metro Exodus: Enhanced Edition. Teraz poznaliśmy konkretny termin debiutu na PC - rozbudowana wersja Metro Exodus pojawi się już 6 maja, a więc w przyszłym tygodniu. Omawiając Metro Exodus Enhanced Edition, mowa o bardzo dużej aktualizacji, która spowoduje, że w sklepach Steam, Epic Games Store, Microsoft Store oraz GOG wyląduje ona jako zupełnie osobna pozycja. Będzie jednak darmowa dla wszystkich posiadających już w tych bibliotekach grę Metro Exodus. Nowa wersja otrzyma bardziej rozbudowany Ray Tracing, z jeszcze lepszymi efektami oświetlenia globalnego. Nie zabraknie także zaawansowanych odbić światła. Silnik graficzny został zmodyfikowany, oferując teraz zupełnie nowy potok oświetleniowy wykorzystujący techniki śledzenia promieni. Finalnie nie zabraknie także obsługi DLSS 2.1 (obecna wersja korzysta z pierwszej generacji, mocno upośledzającej jakość obrazu). Implementacja śledzenia promieni jest dużo bardziej złożona i skomplikowana. Grając w wersję Enhanced Editon nie będzie możliwości wyłączenia RT. To właśnie z tego powodu wymagania sprzętowe produkcji bardzo mocno poszybowały do góry.
Tym razem w minimalnych wymaganiach sprzętowych (do gry w Full HD przy 45 FPS) potrzebujemy de facto najsłabszej karty NVIDII, wspierającej sprzętowo RT: GeForce RTX 2060. W tym wypadku ustawienia ogólne gry jak i Ray Tracingu ustalone zostały na poziom normalny. Do grania w płynnych 60 klatkach na sekundę przy ustawieniach wysokich będziemy już potrzebowali GeForce RTX 2070, GeForce RTX 3060 lub Radeona RX 6700 XT. Im dalej, tym bardziej wymagająca staje się produkcja. Do rozdzielczości 4K przy 60 FPS i ekstremalnych ustawieniach graficznych (ultra dla RT) będziemy już potrzebowali obecnego flagowca NVIDII w postaci karty graficznej GeForce RTX 3090. Do tego wymagany jest system operacyjny Windows 10 w wersji 20H2. Gra, oprócz zaawansowanego śledzenia promieni, będzie od teraz wspierać także VRS - Variable Rate Shading - a więc cieniowanie o zmiennej częstotliwości, będącej jedną z kluczowych funkcji bibliotek DirectX 12 Ultimate.
Ray Tracing w podstawowej wersji Metro Exodus oparty był przede wszystkim na częściowym globalnym oświetleniu (pojedyncze odbicie od słońca) oraz okluzją otoczenia opartą na śledzeniu promieni. Nowa wersja gry usuwa całkowicie globalne oświetlenie i cieniowanie oparte na podstawowej rasteryzacji. Od teraz każde, pojedyncze źródło światła rzucające cień w grze ma udział w globalnym oświetleniu - podczas grania natrafiamy często na różne elementy oświetlenia tj. lampy, pochodnie czy świecące grzyby - każdy z wymienionych elementów teraz "widzi", jak ich światło odbija się wokół otoczenia, w ten sposób jeszcze bardziej wpływając na realizm oświetlenia całej sceny. Kolejną, ubogacającą warstwę wizualną, nowością są powierzchnie emisyjne oparte na śledzeniu promieni (ray traced emissive surfaces). Na poniższym materiale filmowym przygotowanym przez ekipę Digital Foundry, możemy zobaczyć przykład zastosowania rozwiązania w postaci płomieni z ogniska oraz płomieni po wyrzuceniu koktajlu Mołotowa, które emitują światło z całej ich powierzchni, rzucając rozproszone miękkie cienie na otoczenie. Wszystkie te zmiany i dodatki mają wpłynąć na bardziej realistyczne oświetlenie oraz cieniowanie, ale jak już wspomnieliśmy wyżej, jest to okupione wyższymi wymaganiami sprzętowymi. Bez wątpienia jednak Metro Exodus Enhanced Edition będzie jeszcze lepszym benchmarkiem dla kart graficznych w porównaniu do pierwotnej wersji.
Powiązane publikacje

Oprogramowanie Nintendo Switch 20.0.0 - Wirtualne Karty Gier, GameShare i przygotowanie systemu na premierę Switch 2
1
StarCraft - nowa odsłona legendarnej serii może nie być tworzona przez zespół Blizzarda. Południowokoreańska firma na horyzoncie
18
Ghost of Yōtei - garść informacji o grze twórców Ghost of Tsushima. Nielinearna kampania, historia i inne
6
Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
11