Metro Exodus Enhanced Edition - twórcy potwierdzają brak wsparcia w przyszłości dla AMD FidelityFX Super Resolution
Wczoraj studio 4A Games ujawniło datę premierę gry Metro Exodus Enhanced Edition, będącą dużo bardziej zaawansowaną graficznie wersją tytułu wydanego w 2019 roku. Poznaliśmy szczegóły dotyczące zmian, jakie dotknie oprawa graficzna. Podstawą tym razem jest Ray Tracing, który domyślnie jest aktywowany bez możliwości wyłączenia. To sprawia, że Metro Exodus Enhanced Edition na PC będzie pierwszą grą AAA, która tak mocno bazuje na śledzeniu promieni. Poznaliśmy także zaktualizowane i zauważalnie wyższe wymagania sprzętowe. Dla posiadaczy kart NVIDIA GeForce RTX, dodatkowym atutem będzie wsparcie dla techniki DLSS. Twórcy gry odnieśli się także do pomysłu zaimplementowania rozwiązania AMD FidelityFX Super Resolution. Niestety nie mamy dobrych wiadomości w tym względzie.
AMD obecnie w dalszym ciągu pracuje nad techniką FidelityFX Super Resolution, które ma być bezpośrednią odpowiedzią na NVIDIA DLSS. Niestety, nawet finalna wersja, nie trafi do gry Metro Exodus Enhanced Edition. Twórcy otwarcie przyznają, że nie planują wspierać rozwiązania AMD.
AMD FidelityFX Super Resolution zadebiutuje na PC w 2021 roku. Znamy nowe szczegóły na temat odpowiednika NVIDIA DLSS
Z pewnością sporo osób wyczekuje premiery pakietu AMD FidelityFX Super Resolution, bowiem dopiero z implementacją tej funkcji, karty Radeon RX 6000 staną się w pełni konkurencyjne dla kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 3000, które posiadają wsparcie dla DLSS 2.0. Obecnie debiut techniki na PC zaplanowany został na ten rok, choć producent nadal nie ujawnia wielu szczegółów na temat tego, jak faktycznie będzie działać FidelityFX Super Resolution w porównaniu do NVIDIA DLSS, której druga generacja staje się pomału coraz popularniejsza. Na pewno nie dowiemy się tego w grze Metro Exodus Enhanced Edition, które już 6 maja zadebiutuje na PC. Gra od początku będzie oferować wsparcie dla DLSS 2.0 oraz DLSS 2.1. Tytuł także bazuje graficznie na Ray Tracingu i w przeciwieństwie do podstawowej wersji gry, tym razem jest domyślnie włączony bez możliwości dezaktywacji. Z tego względu do działania wymagana jest karta graficzna posiadająca dedykowane jednostki do sprzętowej akceleracji RT. W grę wchodzą jednak nie tylko układy NVIDII (RTX 2000, RTX 3000), ale także seria AMD Radeon RX 6000, posiadająca jednostki Ray Accelerators.
Metro Exodus Enhanced Edition zadebiutuje już w maju. Poznaliśmy wymagania sprzętowe - NVIDIA GeForce RTX 3090 do gry w 4K
Wsparcie dla DLSS 2.0/2.1 sprawia, że karty NVIDII zaoferują zdecydowanie wyższą płynność animacji, zwłaszcza w wyższych rozdzielczościach. Niestety twórcy Metro Exodus Enhanced Edition - 4A Games - potwierdzili, że nie zamierzają w przyszłości wspierać konkurencyjnego rozwiązania AMD FSR. Problemem jest także fakt, że nawet samo AMD nie do końca jeszcze zdecydowało czym faktycznie ma być FidelityFX Super Resolution. Początkowo sądziliśmy, że będzie to technika wykorzystująca algorytmy sztucznej inteligencji do upscalowania rozdzielczości w górę. Niedawno jednak Scott Herkelman z firmy AMD ujawnił, że FSR nie będzie używał uczenia maszynowego, zamiast tego producent postawi na inne rozwiązanie. Docelowo AMD FidelityFX Super Resolution ma być otwarty i zaimplementowany we wszystkich urządzeniach korzystających z architektury RDNA 2 - kartach graficznych, laptopach oraz konsolach Xbox Series X/S i PlayStation 5.
Powiązane publikacje

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5080 DOOM Edition to limitowana karta graficzna dla fanów gry DOOM: The Dark Ages
36
NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti - Podkręcono pamięć karty graficznej. Kości GDDR7 od SK hynix osiągnęły 34 Gb/s
181
ASUS GeForce RTX 5000 ROG Astral - karty graficzne Blackwell, które posiadają akcelerometr i żyroskop
90
AMD Radeon RX 9070 GRE został oficjalnie zaprezentowany w Chinach - Potwierdzono specyfikację i cenę karty RDNA 4
56