Laptop ASUS ProArt P16 z NVIDIA GeForce RTX 5070 jako przykład kompletnego rozwiązania do kreatywnej pracy
ASUS posiada w swojej ofercie bogate portfolio notebooków, które powinny trafić w gusta osób o różnych zainteresowaniach. Jeśli ktoś potrzebuje małego, smukłego i mobilnego laptopa, to do dyspozycji są serie takie jak ASUS Vivobook oraz ASUS Zenbook. W przypadku graczy producent oferuje z kolei wydajne serie ASUS TUF Gaming, ASUS ROG Strix (SCAR) oraz ASUS ROG Zephyrus, przy czym ostatnia jest obecnie już z pogranicza gamingu oraz pracy kreatywnej. Osoby poszukujące natomiast czegoś stricte do aplikacji, czy to AI czy to do programów kreatywnych, mogą upatrzeć sobie coś z linii mobilnych stacji roboczych. Jednym z takich notebooków jest ASUS ProArt P16, który sprawdzi się przede wszystkim jako maszyna do pracy, choć wydajności nie zabraknie także do gier.
ASUS ProArt P16 z układem graficznym NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU to przykład wydajnej, mobilnej stacji roboczej, przeznaczonej zarówno z myślą o pracy w aplikacjach kreatywnych jak i rozrywce w wolnych chwilach.
Notebook ASUS ProArt P16 (2025) z NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU
ASUS ProArt P16 (2025) to jedna z najnowszych, mobilnych stacji roboczych, przygotowanych przez tajwańską firmę. Wśród nowości należy wymienić nowej generacji układ graficzny NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU. Wykorzystuje on architekturę Blackwell, rdzenie RT 4. generacji, rdzenie Tensor 5. generacji oraz pamięć VRAM typu GDDR7. Współczynnik TGP sięga maksymalnie 105 W, mamy zatem do czynienia z dość energooszczędnym wariantem. Laptop cechuje się obecnością także wydajnego procesora AMD Ryzen AI 9 HX 370, opartego na mikroarchitekturze Zen 5, 64 GB pamięci RAM LPDDR5X oraz 4 TB magazynem danych SSD. Całości domyka ekran OLED oraz system Windows 11 Pro 64-bit.
Specyfikacja testowanej konfiguracji | ASUS ProArt P16 (2025) |
Osobny układ graficzny | NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU 8 GB GDDR7, TGP do 105 W |
Procesor | AMD Ryzen AI 9 HX 370 (12C/24T) APU Strix Point 4 Zen 5 + 8 Zen 5c Zen 5: 2000 - 5100 MHz Zen 5c: 2000 - 3300 MHz |
Zintegrowany układ graficzny | AMD Radeon 890M, 16 CU RDNA 3.5 |
Pamięć RAM | 64 GB RAM LPDDR5X 8000 MHz Pamięć lutowana, Dual Channel |
Magazyn danych | 2x 2 TB SSD PCIe 4.0 x4 NVMe (łącznie 4 TB) |
Ekran | 16" 3840 x 2400 pikseli, OLED 16:10 ~400 nitów, ~99% DCI-P3, 60 Hz, 0.2 ms czas reakcji VESA DisplayHDR True Black 500 |
Porty | 1x USB 4.0 typu C Gen.3 (40 Gbps / DisplayPort / Power Delivery) 1x USB 3.2 typu C Gen.2 (DisplayPort / Power Delivery) 2x USB 3.2 typu A Gen.2 1x HDMI 2.1 FRL (4K 120 Hz) 1x czytnik kart pamięci SD Express 7.0 1x Audio-jack 3.5 mm |
Łączność | Bezprzewodowa: Wi-Fi 7 + Bluetooth 5.4 |
Kamera internetowa | Full HD + IR Sensor dla Windows Hello |
Akumulator i zasilacz | 4-komorowy / Litowo-jonowy / 90 Wh Zasilacz 200 W |
Wymiary | 354,9 x 246,9 x 17,3 mm |
Waga | 1,85 kg |
System | Windows 11 Pro 64-bit |
Cena | 14 999 złotych (64 GB RAM + 4 TB SSD) |
Test ASUS ROG Strix SCAR 18 - Topowy notebook do gier z NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop GPU oraz Intel Core Ultra 9 275HX
Obudowa notebooka ASUS ProArt P16 w większości wykorzystuje stop aluminium, nadająca całości sztywności. Obszar palmrestu oraz klawiatury nawet przy mocniejszym nacisku nie ugina się, co oznacza że wnętrze laptopa zostało odpowiednio wzmocnione. Klawiatura to standardowy projekt oparty na przełącznikach membranowych oraz obudowie typu chicklet z odseparowanymi od siebie klawiszami. Skok wynosi 1,7 mm i jest mocno wyczuwalny, pomimo że klawiatura jest dość cicha w użytkowaniu. Nie brakuje również białego podświetlenia, dobrze komponującego się z ciemnym kolorem obudowy. Białe kontury klawiszy są doskonale widoczne zarówno w świetle słonecznym jak i z użyciem podświetlenia w ciemniejszym pomieszczeniu.
Test ASUS ROG Strix SCAR 16 - Notebook z NVIDIA GeForce RTX 5080 Laptop GPU oraz świetnym ekranem IPS z Mini LED
Zanim przejdziemy do dalszego omówienia najważniejszych aspektów notebooka, zajmijmy się na chwilę możliwościami układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU. Architektura Blackwell wprowadza zmodyfikowane bloki SM względem Ady Lovelace, głównie w kontekście budowy shaderów. Jeszcze w poprzedniej generacji, blok SM posiadał 64 jednostki arytmetyczne dla obliczeń FP32 (pojedynczej precyzji) oraz 64 jednostki umożliwiające przeprowadzanie obliczeń zarówno dla FP32 jak i INT32. W przypadku architektury Blackwell, dostajemy 128 jednostek arytmetycznych, działających w zakresie obliczeń FP32 oraz INT32. Blackwell, podobnie jak Ada Lovelace, wspiera również funkcję SER, czyli Shader Execution Reordering, umożliwiającą maksymalne efektywne zarządzanie zasobami klasycznych shaderów w obliczeniach związanych z Ray Tracingiem. Celem SER jest połączenie obciążenia klasycznych jednostek cieniujących oraz rdzeni Tensor. W przypadku architektury Blackwell, funkcjonalność SER została dopracowana, dzięki czemu jej wydajność może być dwukrotnie wyższa w porównaniu do poprzedniej generacji. Oczywiście w dalszym ciągu z SER skorzystają tylko te gry, w których funkcja zostanie zaimplementowana przez developerów.
Zachowanie wysokiej efektywności energetycznej jest możliwe także poprzez użycie pamięci GDDR7. Nowa generacja VRAM wykorzystuje modulację PAM-3 zamiast starszej PAM-4, pozwalając na utrzymanie znacznie wyższych częstotliwości pracy przy jednoczesnym zachowaniu lepszej integralności sygnału oraz niższym napięciu. GDDR7 jest zresztą jedną z technologii, będącej częścią Blackwell Max-Q. W przypadku mobilnych układów graficznych GeForce RTX 5000 Laptop GPU, taktowanie pamięci GDDR7 waha się od 24 000 do 28 000 MHz, w zależności od konkretnego układu graficznego. W przypadku testowanego tutaj modelu ASUS ProArt P16 z GeForce RTX 5070 Laptop GPU, taktowanie pamięci wynosi 24 000 MHz, co przy 128-bitowej magistrali, przekłada się na przepustowość niespełna 390 GB/s.
Architektura Ada Lovelace wprowadziła w 3. generacji rdzeni RT m.in. wydajniejsze silniki Box Intersection oraz Triangle Intersection, a także nowy silnik Opacity Mircomap. W przypadku 4. generacji rdzeni RT w architekturze Blackwell, na swoim miejscu pozostają silniki Box Intersection oraz Opacity Micromap. Zamiast dotychczasowego silnika Triangle Intersection (przecięcia trójkątów), wprowadzony został silnik Triangle Cluster Intersection (przecięcia klastrów trójkątów), który zoptymalizowano pod kątem efektywniejszego wykorzystania technologii Mega Geometry. Nowością jest również blok Linear Swept Spheres, który przyspiesza obliczenia związane z renderowaniem włosów oraz futra za pomocą Ray Tracingu (RTX Hair oraz RTX Fur). Rdzenie RT 4. generacji są w stanie obliczyć dwukrotnie więcej przecięć promieni w porównaniu do rdzeni RT 3. generacji (Ada) i aż 8-krotnie w porównaniu do pierwszej generacji w układach Turing (GeForce RTX 2000). Wyraźny wzrost wydajności jest widoczny już po mocy obliczeniowej, wyrażanej w TFLOPS-ach. Układy graficzne GeForce RTX 5000 mają tutaj znacznie wyższą wydajność w porównaniu do kart z rodziny GeForce RTX 4000. Zmodyfikowane zostały także rdzenie Tensor 5. generacji, które teraz mogą wykonywać obliczenia dla formatu FP4. W dodatku, dzięki ulepszonej funkcji SER, nowe Tensory są w stanie dostarczać części mocy obliczeniowej do neuronowych shaderów. Te ostatnie będą wykorzystywane z kolei do następujących technik: RTX Neural Texture Compression, RTX Neural Materials oraz RTX Neural Radiance Cache. Same rdzenie Tensor 5. generacji obsługują również Multi Frame Generation, jako najważniejszą nowość techniki DLSS 4. Między innymi dzięki obsłudze obliczeń FP4, wydajność nowych Tensorów (wyrażana w TOPS) wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu do Tensorów 4. generacji.
DLSS 4 z modelem Transformer, w porównaniu do wcześniejszego modelu CNN, oferuje zauważalnie lepszą jakość obrazu w porównaniu do DLSS 3.X, ze zredukowanym ghostingiem czy wierniejszym oddaniem szczegółów na obrazie. Przy 16-calowym wyświetlaczu, trzeba się już naprawdę mocno postarać by zobaczyć realne różnice w jakości obrazu w porównaniu natywnej rozdzielczości ze skalowanym z pomocą DLSS 4. O ile skalowanie DLSS 4 jest dostępne na wszystkich układach graficznych NVIDIA GeForce RTX, tak jedna z funkcjonalności jest oferowana wyłącznie w najnowszej generacji Blackwell. Mowa oczywiście o Multi Frame Generation, czyli generowaniu maksymalnie trzech klatek za pomocą sieci neuronowych i wrzucaniu ich pomiędzy dwie wyrenderowane w klasyczny sposób. W połączeniu z dobrym, podstawowym framerate'm będącym bazą oraz szybkiego wyświetlacza, np. OLED, wykorzystanie Multi Frame Generation przełoży się na odczucie znacznie płynniejszej rozgrywki, bez istotnego wpływu ze strony nieco zwiększonego input laga (nadmierny wzrost opóźnienia jest niwelowany poprzez aktywnie działającą funkcję NVIDIA Reflex), choć ostatni z elementów będzie mocno uzależniony od konkretnej gry. Jak zobaczycie poniżej wykresy z wynikami z gry Stellar Blade, nowa produkcja od studia Shift Up może pochwalić się znakomitą implementacją MFG, gdzie w wielu scenariuszach input lag po aktywacji profili MFG x2 lub MFG x3 będzie niższy niż przed włączeniem generatora klatek. Jeśli chodzi o notebooka ASUS ProArt P16, to docelowo posiada on ekran OLED o bardzo niskim czasie reakcji (0.2 ms), ale z odświeżaniem 60 Hz. By w pełni wykorzystać możliwości Multi Frame Generation, dobrze byłoby takiego laptopa podpiąć pod zewnętrzny ekran, np. OLED, który cechowałby się częstotliwością odświeżania na poziomie 240 Hz lub więcej. Czym natomiast jest ów input lag w ogóle?
Opóźnienie, czyli tzw. input lag, to jedna z kluczowych cech charakteryzujących monitory (dotyczy także wyświetlaczy w laptopach). W przypadku modeli dla graczy istotne jest by opóźnienie było jak najniższe. Nikt nie chciałby przecież sytuacji, gdy zabawa w gry multiplayer staje się udręką, gdy następuje zbyt późna reakcja na ekranie w kontekście tego jaką czynność w grze wykonujemy w danej sekundzie. Input lag definiowany jest jako opóźnienie wyświetlanego obrazu względem czasu sygnału nim sterującego. Można powiedzieć, że jest to czas między wysłaniem obrazu do monitora a jego wyświetleniem. Im mniejszy wskaźnik podawany w milisekundach (ms), tym lepiej. Choć wiele monitorów oferuje już naprawdę niskie opóźnienie, NVIDIA wprowadziła autorskie rozwiązanie, dzięki któremu we wspieranych grach możemy cieszyć się jeszcze bardziej obniżonym input lagiem. Technika ta została określona mianem Reflex i została zapowiedziana wraz z kartami graficznymi GeForce RTX 30, jednak jej dostępność jest znacznie szersza - mowa bowiem obecnie o architekturach Maxwell (GeForce GTX 900), Pascal (GeForce GTX 10), Turing (GeForce GTX 16 oraz GeForce RTX 20), Ampere (GeForce RTX 30), Ada Lovelace (GeForce RTX 40) oraz Blackwell (GeForce RTX 50). Warto również nadmienić, że w celu zminimalizowania wpływu generatora klatek na opóźnienie sygnału, Reflex jest obligatoryjnie włączony zawsze wtedy, gdy aktywujemy Frame Generation. NVIDIA Reflex w żadnym wypadku nie wpływa na jakość obrazu, a jednocześnie jest w stanie faktycznie obniżyć input lag, co przy dynamicznych grach ma niebagatelne znaczenie.
Zmiany dotknęły również silnika wideo. Karty graficzne GeForce RTX 5000 wprowadzają m.in. kodery NVENC 9. generacji oraz dekodery 6. generacji, umożliwiające dekodowanie wideo użyciem kodeka AV1 i w wyższej jakości, określanej jako UHQ (Ultra High Quality). Architektura Blackwell umożliwi również dekodowanie MV-HEVC (Multi-View HEVC), co przyda się chociażby w aplikacjach przygotowywanych pod wirtualną rzeczywistość (VR). Silnik wideo w generacji Blackwell pozwala także na dekodowanie i kodowanie materiałów wideo z próbkowaniem 4:2:2, co nie było możliwe w poprzedniej generacji. Mobilne układy graficzne NVIDIA GeForce RTX 5000 Laptop GPU, podobnie jak desktopowe karty, wspierają najnowsze standardy w postaci DisplayPort 2.1 UHBR20 czy HDMI 2.1.
NVIDIA ma wiele do zaoferowania także twórcom cyfrowych treści, zwłaszcza streamerom i użytkownikom prowadzącym wideokonferencje, bowiem aplikacja NVIDIA Broadcast przekształca dowolne miejsce transmisji w domowe studio. Przede wszystkim możemy wycinać tła, stosować dowolny podkład oraz korzystać z dodatkowych efektów np. rozmycia. Pozwala to zarazem ograniczyć koszty przygotowania profesjonalnego miejsca nagraniowego wymagającego m.in. green screena czy zewnętrznego oświetlenia. NVIDIA Broadcast wprowadza także dynamiczne śledzenie ruchów kamery, automatyczne dopasowywanie obrazu i redukcję szumów mikrofonu i otoczenia np. pisania do czego wykorzystana jest AI.
RTX AI to kolejna funkcjonalność oferowana dla posiadaczy np. notebooków z układami graficznymi NVIDIA GeForce RTX, pozwalająca stworzyć model językowy GPT (LLM) i połączyć go ze swoimi dokumentami, notatkami, obrazami lub innymi danymi. Dzięki generowaniu rozszerzonego pobierania, TensorRT-LLM i akceleracji RTX użytkownik może stworzyć swojego osobistego chatbota, aby szybko uzyskać dopasowane do kontekstu odpowiedzi. Wszystko działa lokalnie na laptopie lub desktopie z układem NVIDIA GeForce RTX i systemem Windows, dzięki czemu szybko i bezpiecznie uzyskasz wyniki. Aplikacja ChatRTX obsługuje różne formaty plików - tekstowe, pdf, doc/docx, jpg, png i xml. System automatycznego rozpoznawania mowy za pomocą AI przetwarza język mówiony i zapewnia odpowiedzi tekstowe w wielu językach. Wymagany jest jednak układ graficzny NVIDIA GeForce RTX z serii 3000 lub nowszy, posiadający co najmniej 8 GB pamięci VRAM oraz system operacyjny Windows 11. ASUS ProArt P16 spełnia zatem wymagania i może być wykorzystywany pod kątem funkcjonalności RTX AI.
Kolejne interesujące rozwiązanie to RTX Video, czyli technologia skalowania wideo, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i rdzenie Tensor zintegrowane w układach GeForce RTX do poprawy jakości wideo oglądanego w przeglądarce Chrome lub Edge. Dokonuje tego poprzez usunięcie blokowych artefaktów kompresji i zwiększenie rozdzielczości wideo. Poprawia to ostrość i czystość obrazu, a także pozwala oglądać treści online z Twitcha, YouTube'a, Netflixa czy Hulu w ich natywnej rozdzielczości na wyświetlaczach o wyższej rozdzielczości. Technologia RTX Video jest obsługiwana przez wszystkie układy GeForce z serii RTX 3000, zatem ponownie - ASUS ProArt P16 jest w pełni kompatybilny pod kątem technicznym. Swego czasu NVIDIA również rozszerzyła możliwości RTX Video, wprowadzając funkcję znaną jako RTX Video HDR, również dostępną na prezentowanym laptopie ASUS ProArt P16. Obecnie RTX Video HDR można włączyć za pośrednictwem aplikacji NVIDIA App, wchodząc do ustawień wideo. Na jakiej dokładnie zasadzie działa RTX Video HDR? Wykorzystując rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX oraz algorytmy sztucznej inteligencji, materiały wideo o standardowym zakresie dynamiki (SDR) mogą być przekonwertowane z pomocą dynamicznego mapowania do HDR (szeroka rozpiętość tonalna). Tak przygotowane materiały będą zgodne z bazową normą HDR10. Włączenie funkcji RTX Video HDR ma w domyśle nie tylko poprawić szczegółowość, ale również uwypuklić detale z ciemniejszych oraz jaśniejszych partii obrazów, a także podbić samą kolorystykę na żywszą w odbiorze. By móc skorzystać z funkcjonalności, musimy wcześniej włączyć tryb HDR dla wyświetlacza, przechodząc do ustawień ekranu i aktywując odpowiednią opcję.
NVIDIA Studio to natomiast specjalne rozwiązania dla twórców. Niezależnie od tego czy renderujesz, edytujesz wideo w rozdzielczości 4K i wyższej, zajmujesz się projektami czy tworzysz dla zabawy, możesz to robić sprawniej i szybciej. Platforma NVIDIA Studio łączy w sobie karty graficzne GeForce RTX, oprogramowanie oraz dedykowane sterowniki. W ramach platformy przeprowadzone są rygorystyczne testy z uwzględnieniem najważniejszych aplikacji do pracy twórczej. Dodatkowo, można w aplikacji NVIDIA App przełączać się pomiędzy wersją Game Ready oraz Studio, zależnie do czego będziemy wykorzystywać nasz sprzęt. Przełączanie się pomiędzy obydwoma typami sterowników to kwestia jednego kliknięcia w ustawieniach w aplikacji NVIDIA App, dzięki czemu proces jest intuicyjny i szybki do przeprowadzenia.
Wróćmy do omówienia notebooka ASUS ProArt P16. Sprzęt posiada solidne zaplecze portów, w tym dwa złącza USB typu C (jedno w standardzie USB 4 Gen. 3 i jedno USB 3.2 Gen.2), zgodne z protokołem DisplayPort oraz możliwością ładowania w standardzie Power Delivery 3.0. Do tego mamy jeszcze pełnowymiarowy HDMI 2.1 o przepustowości 48 Gbps, dwa porty USB 3.2 typu A Gen.2, czytnik kart pamięci SD Express 7.0 oraz gniazdo Audio-jack 3.5 mm. Za chłodzenie odpowiada z kolei system składający się m.in. z trzech wentylatorów, czterech ciepłowodów oraz dwóch radiatorów. Ze względu na smukłość notebooka, pamięć RAM jest tutaj lutowana. Z drugiej strony, producent oddaje do dyspozycji 64 GB LPDDR5X, co dla sporego grona użytkowników powinno być wystarczające na długi czas.
ASUS ProArt P16 to notebook, którego z powodzeniem możemy wykorzystać m.in. do pracy z grafiką. Mowa m.in. o obrabianiu zarówno statycznej grafiki jak i filmów wideo. Do tego celu potrzebujemy nie tylko mocnych podzespołów, ale również bardzo dobrej jakości ekranu. W przypadku omawianego urządzenia, do dyspozycji mamy 16-calowy wyświetlacz OLED o rozdzielczości 3840 x 2400 pikseli. Z jednej strony tak wysoka rozdzielczość dla wielu może być zaskoczeniem, ale koniec końców otrzymujemy matrycę o wysokiej gęstości pokrycia pikselami oraz o bardzo dużym obszarze roboczym. Wyświetlacz charakteryzuje się luminancją na poziomie niespełna 400 nitów na pełnym ekranie w SDR oraz szczytową jasnością do 500 nitów w trybie HDR. Czas reakcji to zaledwie 0.2 ms, natomiast częstotliwość odświeżania to 60 Hz.
ASUS ProArt P16: Równomierność świecenia diod OLED w matrycy Samsung ATNA60YV02-0 (Kliknij na zdjęcie, aby wyświetlić pełny rozmiar):
ASUS ProArt P16: Pokrycie przestrzeni barw sRGB: 100% pokrycia przy całkowitej objętości wynoszącej 150%
ASUS ProArt P16: Pokrycie przestrzeni barw Adobe RGB: 87,5% pokrycia przy całkowitej objętości wynoszącej 103,4%
ASUS ProArt P16: Pokrycie przestrzeni barw DCI-P3: 98,2% pokrycia przy całkowitej objętości wynoszącej 106,3%
ASUS ProArt P16: Krzywe korekcyjne matrycy Samsung ATNA60YV02-0
Wyświetlacz w laptopie ASUS ProArt P16 odznacza się bardzo wierną reprodukcją barw w przestrzeni sRGB oraz DCI-P3 już po wyjęciu z pudełka. W obu przypadkach uśredniony błąd to 0,93 pkt, co pokrywa się z deklaracjami producenta (mniej niż 1 punkt). Ekran OLED w pełni pokrywa przestrzeń sRGB oraz w niespełna 99% przestrzeń DCI-P3. Plusem jest to, że w aplikacji ProArt Creation Hub możemy wybrać, czy chcemy ograniczyć przestrzeń barwną do gamutu sRGB, do DCI-P3 lub do Display P3, w zależności od potrzeb. Dodatkowe profilowanie pozwoliło natomiast zmniejszyć średnie błędy deltaE do poziomu poniżej 0,6 pkt, co już przekłada się na bardzo wierną prezentację barw, zarówno w przestrzeni sRGB jak i DCI-P3.
Wierność reprodukcji barw dla przestrzeni sRGB oraz DCI-P3, przejścia tonalne i temperatura barwowa przed profilowaniem. Średnie błędy deltaE wynoszą odpowiednio 0,93 oraz 0,93 pkt
Wierność reprodukcji barw dla przestrzeni sRGB oraz DCI-P3, przejścia tonalne i temperatura barwowa po profilowaniu. Średnie błędy deltaE wynoszą odpowiednio 0,55 oraz 0,56 pkt
ASUS ProArt P16 posiada zainstalowaną domyślnie aplikację ProArt Creator Hub, która jest czymś w rodzaju centrum zarządzania najważniejszymi opcjami notebooka. Możemy tutaj wybrać m.in. tryb działania systemu (Whisper jeśli chcemy uzyskać bardzo dobrą kulturę pracy, Wydajność jeśli zależy nam na maksymalnych osiągach laptopa), zarządzać ekranem czy zoptymalizować wydajność. Ta ostatnia opcja umożliwia ustawienie tak zwanych kluczowych aplikacji, a więc programów, dla których oprogramowanie będzie ustawiało wysoki priorytet działania, przekierowując do niego zasoby systemowe, w celu utrzymania najwyższej wydajności. Aplikacja ProArt Creator Hub jest bardzo pomocna w utrzymaniu porządku na komputerze, a do tego odznacza się estetycznym wyglądem, z dobrze poukładanymi opcjami.
ASUS ProArt P16 to mobilna stacja robocza, a notebooki tej klasy u tego konkretnego producenta mogą pochwalić się obecnością DialPada. Wersja w omawianym laptopie jest zintegrowana z touchpadem i umieszczona w jego górnym, lewym rogu. Działanie DialPada możemy organizować za pośrednictwem aplikacji ASUS Dial & Control Panel (funkcjonalność została całkowicie wydzielona z bazowej aplikacji ProArt Creator Hub). W kontekście kompatybilności mowa obecnie już nie tylko o pakiecie Adobe, ale także oprogramowaniu Microsoft 365, programie DaVinci Resolve (Studio), przeglądarkach Google Chrome oraz Microsoft Edge, sklepie Microsoft Store, w Blenderze a nawet w używanej przez nas aplikacji Calibrite Profiler do profilowania ekranów. Dla każdego z programów, które są dostępne na liście zgodności w aplikacji ASUS Dial & Control Panel, możemy dobrać z jakich konkretnych ustawień DialPada chcemy korzystać w danym programie. W Adobe Photoshop pokrętło pozwala przykładowo zmieniać właściwości pędzla, w Lightroomie umożliwia szybką modyfikację takich parametrów obrazu jak kontrast, jasność czy ekspozycja. Z kolei w Adobe Premiere Pro możemy np. dostosować oś czasu, wprowadzić zoom osi czasu oraz zmienić wysokość ścieżek audio. W pakiecie Microsoft 365 również istnieje już możliwość przyporządkowania podstawowych funkcji Worda, Excela czy PowerPointa do fizycznego pokrętła, umożliwiając szybszy dostęp do najczęściej wykonywanych czynności. ASUS DialPad finalnie jest także obsługiwany w popularnej aplikacji Spotify, gdzie możemy szybciej nie tylko zmieniać głośność utworów muzycznych, ale także łatwiej przeskakiwać pomiędzy kolejnymi kawałkami audio. ASUS DialPad dostrojony do systemu Windows umożliwia kilka podstawowych czynności tj. błyskawiczna zmiana jasności ekranu czy poziomu głośności, co również jest szybszą opcją niż szukanie na pasku Windowsa.
W ostatniej części artykułu przedstawiamy wybrane wyniki wydajności, które odzwierciedlają możliwości notebooka ASUS ProArt P16 w zastosowaniach AI, w aplikacjach kreatywnych oraz w grach. Jeśli chodzi o AI to osiągi układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU są znacznie wyższe w porównaniu do procesora AMD Ryzen AI 9 HX 370 z układem AMD Radeon 890M. Wnioskowanie z precyzją Float16 jest ponad 25-krotnie szybsze na karcie Blackwell niż na procesorze dostępnym w tym konkretnym laptopie. Osobny układ graficzny radzi sobie również blisko 8-krotnie szybciej w teście generowania tekstu z pomocą języka Llama 3.1 z 8 miliardami parametrów. Póki ograniczeniem nie jest VRAM, możliwości GeForce RTX 5070 Laptop GPU są przynajmniej kilkukrotnie wyższe w porównaniu do procesora z wbudowanym NPU lub do zintegrowanego układu graficznego.

Microsoft ML.NET AI (UL Procyon)
Wnioskowanie z precyzją Float16
Punkty (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

Microsoft ML.NET AI (UL Procyon)
Wnioskowanie z precyzją Integer
Punkty (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

UL Procyon AI Image Generation
Stable Diffusion 1.5 / FP16
Punkty (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

UL Procyon AI Image Generation
Stable Diffusion 1.5 / FP16
Średni czas generowania obrazka w sekundach (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

UL Procyon AI Text Generation
LLAMA 3.1 / 8 miliardów parametrów
Punkty (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

UL Procyon AI Text Generation
LLAMA 3.1 / 8 miliardów parametrów
Średnia liczba tokenów na sekundę (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M
W aplikacjach kreatywnych możemy liczyć m.in. na znacznie szybsze renderowanie. W programie Blender 4.2, z użyciem silnika OptiX, które jest sztandarowym przykładem wykorzystywania owego silnika do renderowania. Wymagająca scena, która jest przez nas używana do testów, Gold Splash, jest renderowana dokładnie 3-krotnie szybciej na układzie NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU niż na procesorze AMD Ryzen AI 9 HX 370, oczywiście bez utraty jakości. Z możliwości układów Blackwell skorzystamy również w innych popularnych programach tj. pakiet Adobe, DaVinci Resolve (Studio) czy Topaz Video AI.

V-Ray 6 (GPU)
Renderowanie sceny
Vpaths (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Radeon 890M

V-Ray 6 (GPU)
Renderowanie sceny (RTX)
Vpaths (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5090 Laptop 175 W
GeForce RTX 5090 Laptop 155 W
GeForce RTX 5080 Laptop 175 W
GeForce RTX 5080 Laptop 175 W
GeForce RTX 5080 Laptop 175 W
GeForce RTX 5080 Laptop 175 W
GeForce RTX 4090 Laptop 175 W
GeForce RTX 5070 Ti Laptop 140 W
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
GeForce RTX 3080 Ti Laptop 175 W
GeForce RTX 4070 Laptop 100 W
GeForce RTX 4060 Laptop 105 W

Blender 4.2
Renderowanie sceny Gold Splash
Minuty (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
Ryzen AI 9 HX 370 (12C/24T)
ASUS ProArt P16 może być wykorzystywany również jako maszyna do grania, gdy chcemy np. odpocząć po dniu pracy. W tym wypadku układ graficzny NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU, dzięki zgodności z DLSS 4, nadal może zaoferować satysfakcjonujące wyniki. Cyberpunk 2077 w rozdzielczości Full HD oraz z Ray Tracingiem na poziomie Ultra zaoferuje płynność na poziomie średnio ponad 60 klatek na sekundę z pomocą DLSS 4 (model Transformer) na poziomie Quality. Dodanie Multi Frame Generation x2 oraz x3 znacząco poprawi płynność, bez znaczącego zwiększenia input laga. DLSS 4 przynosi również bardzo duży wzrost wydajności w DOOM: The Dark Ages. Aktywacja DLSS Quality oraz Multi Frame Generation pozwala zwiększyć płynność rozgrywki nawet 4-krotnie, przy wzroście opóźnienia o maksymalnie kilka milisekund. Jeśli natomiast wystarczy Wam wariant MFG x2, wówczas input lag będzie nawet odrobinę niższy w porównaniu np. do scenariusza, gdzie korzystamy tylko ze skalowania AI, ale bez generatora klatek.

Cyberpunk 2077 - North Oak
1920x1080 / Ultra / RT Ultra / DLSS Q + MFG / DirectX 12
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

Cyberpunk 2077 - North Oak
1920x1080 / Ultra / RT Ultra / DLSS Q + MFG / DirectX 12
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

DOOM: The Dark Ages - The Siege: Part I
1920x1080 / Ultra / Textures 2048 / DLAA, MFG / Vulkan
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA

DOOM: The Dark Ages - The Siege: Part I
1920x1080 / Ultra / Textures 2048 / DLAA, MFG / Vulkan
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4

DOOM: The Dark Ages - The Siege: Part I
1920x1080 / Ultra / Textures 2048 / DLSS Q, MFG / Vulkan
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

DOOM: The Dark Ages - The Siege: Part I
1920x1080 / Ultra / Textures 2048 / DLSS Q, MFG / Vulkan
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
Jednym z najlepszych przykładów wykorzystania Multi Frame Generation jest gra Stellar Blade, która niedawno zadebiutowała w wersji na PC. Przyrost płynności na układzie NVIDIA GeForce RTX 5070 Laptop GPU jest bardzo duży zarówno w Full HD jak i Quad HD. Co ważne, w zdecydowanej większości przykładów w tej konkretnej grze, aktywacja Multi Frame Generation prowadzi do zmniejszenia opóźnienia sygnału względem scenariusza, gdzie gramy bez skalowania AI, z samym DLAA lub z samym DLSS Quality. Gdy podłączymy notebooka do monitora o wysokiej częstotliwości odświeżania, przyjemność z grania w Stellar Blade w takich warunkach będzie znacznie lepsza.

Stellar Blade - Eidos 7
1920x1080 / High / DLAA, MFG / DirectX 12
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA

Stellar Blade - Eidos 7
1920x1080 / High / DLAA, MFG / DirectX 12
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA

Stellar Blade - Eidos 7
1920x1080 / High / DLSS Q, MFG / DirectX 12
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

Stellar Blade - Eidos 7
1920x1080 / High / DLSS Q, MFG / DirectX 12
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

Stellar Blade - Eidos 7
2560x1440 / High / DLAA, MFG / DirectX 12
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA

Stellar Blade - Eidos 7
2560x1440 / High / DLAA, MFG / DirectX 12
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLAA

Stellar Blade - Eidos 7
2560x1440 / High / DLSS Q, MFG / DirectX 12
AVG FPS / MIN FPS (więcej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF

Stellar Blade - Eidos 7
2560x1440 / High / DLSS Q, MFG / DirectX 12
Input lag w ms (mniej = lepiej)
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x2
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x3
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS OFF
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, MFG x4
GeForce RTX 5070 Laptop 105 W
8 GB GDDR7 128-bit, DLSS Q
ASUS ProArt P16 ma w zasadzie wszystko, czego potrzeba od mobilnej stacji roboczej, przygotowanej z myślą m.in. o pracy w aplikacjach kreatywnych, przy wykorzystaniu w środowisku AI czy nawet z myślą o graniu od czasu do czasu. Notebook cechuje się bardzo dobrą jakością wykonania, świetnym ekranem OLED, dopracowanym oprogramowaniem, fizycznym DialPadem, który jeszcze bardziej usprawnia pracę w popularnych programach czy w końcu dobrą wydajnością. Jako całokształt jest to dopracowany kawałek elektroniki.
Artykuł powstał we współpracy z firmami ASUS oraz NVIDIA
Powiązane publikacje

Promocja na zasilacze komputerowe - MSI, Endorfy, Thermaltake, ADATA i DeepCool w niższych cenach
7
Procesor AMD Ryzen 9 9950X3D BOX w bardzo dobrej cenie! Taniej nigdzie nie znajdziesz króla obecnej generacji
46
Promocja na procesory i karty graficzne - taniej AMD Ryzen 7 9800X3D i GeForce RTX 5070 Ti. Do tego zasilacze, monitory i SSD
18
Rozwój AliExpress w Polsce. Szybkie dostawy i polscy sprzedawcy. Na chętnych czeka wielka promocja 618 Summer Sale
68