Radeon Image Sharpening trafia do kart AMD Radeon RX 400/500
Radeon Image Sharpening to funkcja wprowadzona dla kart AMD opartych o architekturę Navi. Jako pierwsze otrzymały go w lipcu 2019 Radeon RX 5700 i RX 5700 XT. Technologia ta przetwarza obraz w grach zapewniając mu (jak sama nazwa wskazuje) ostrzejszy wygląd. Nie jest to jednak zwyczajny filtr. AMD używa specjalnego algorytmu dopasowującego adaptatywnie kontrast. Funkcjonalność ta nie wymaga zarazem implementacji w poszczególnych tytułach (w przeciwieństwie do FidelityFX). Ponadto "Czerwoni" deklarowali, że funkcja nie powinna obciążać dodatkowo GPU. Od teraz z technologii tej będą mogli skorzystać również posiadacze kart z rodziny Polaris.
AMD wprowadziło Radeon Image Sharpening w lipcu 2019 dla kart Radeon RX 5700 i RX 5700 XT. Firma postanowiła jednak dodać tę funkcjonalność GPU z rodziny Polaris, od RX 470 po RX 590.
Radeon Image Sharpening (RIS) może być przydatnym rozwiązaniem w grach gdzie zaimplementowano tzw. Temporal Anti-Aliasing bądź techniki rekonstrukcji obrazu. Świetnymi przykładami takich gier są np. Quantum Break i Rainbow Six Siege. Dzięki rozwiązaniu AMD można osiągnąć znacznie ostrzejszą prezentację. Z drugiej strony RIS można wspierać także proces downsamplingu. Zmiana rozdzielczości na niższą może zapewnić wzrost wydajności, a technika AMD teoretycznie mogłaby (w jakimś stopniu) wyostrzyć obraz tak, aby zminimalizować różnicę. AMD w najnowszej aktualizacji sterowników Radeon Software Adrenalin Edition (19.9.2) zapewniło taką opcję również dla kart Radeon RX 470, RX 480, RX 570, RX 580 i RX 590.
AMD Radeon RX 600 - nowa wersja układów Polaris na rynek OEM
Rozwiązanie to miałoby to duży sens np. przy rozdzielczości 1800p, która w niedużym stopniu odbiega od natywnego 4K. Portal Techspot odnotował w takiej sytuacji 27% przyrost wydajności w Metro Exodus z włączonym RIS (vs natywne 4K). Technologia AMD (choć działa inaczej) może stanowić pewnego rodzaju alternatywę dla DLSS NVIDII. Radeon Image Sharpening ma jednak ograniczenie – obsługuje jedynie gry stworzone pod DirectX 12, DirectX 9 i biblioteki Vulkan. DirectX 11 nie jest w tym momencie wspierany, ale "Czerwoni" myślą o wprowadzeniu zgodności z DX11, jeśli gracze wykażą zainteresowanie. Tak czy inaczej, dodanie RIS dla budżetowych kart AMD powinno pomóc osobom, którym zależy na zmaksymalizowaniu wydajności.
Powiązane publikacje

NVIDIA zachęca partnerów do sprzedaży GeForce RTX 5060 Ti 16 GB i jednocześnie ogranicza podaż modeli 8 GB
49
NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition ma poważny problem z konstrukcją. Popularny youtuber odradza zakup tego układu
35
Obsługa klienta Cooler Master doradzała klientowi... demontaż obudowy złącza 12V-2x6. To mogło skończyć się katastrofą
27
NVIDIA udostępnia demo Bonsai Diorama z RTX Mega Geometry i pełnym path tracingiem w Unreal Engine 5.6.1
20







![Radeon Image Sharpening trafia do kart AMD Radeon RX 400/500 [1]](https://www.purepc.pl/image/news/2019/09/13_radeon_image_sharpening_trafia_do_kart_amd_radeon_rx_400_500_0.jpg)
![Radeon Image Sharpening trafia do kart AMD Radeon RX 400/500 [2]](https://www.purepc.pl/image/news/2019/09/13_radeon_image_sharpening_trafia_do_kart_amd_radeon_rx_400_500_1.jpg)





