Test GeForce GTX 980 - Szybki i wściekły, czyli Maxwell na bogato
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Następcą GTX 780 nie jest GTX 880... tylko GTX 980
- 1 - NVIDIA Maxwell - Garść nowych technologii
- 2 - Technologia G-Sync - Nowa jakość w płynności obrazu
- 3 - NVIDIA GeForce GTX 980 - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 5 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 6 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4/ SSAO / DirectX 11
- 7 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 8 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 9 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 10 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 11 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 12 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 13 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 14 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 15 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 16 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 17 - Overclocking: 3DMark / Crysis 3 / Battlefield 4 / Watch Dogs
- 18 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 19 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 20 - Pomiar głośności: spoczynek / obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Gdybym był bogaty...
Czekaliście cierpliwie na premierę GeForce GTX 980 głodni oficjalnych testów? Dłużej nie musicie! Embargo na informacje właśnie uległo przedawnieniu, zaś prezentacja formalnego następcy GeForce GTX 780 stanowi doskonałą okazję do sprawdzenia możliwości nowej architektury, jakiej namiastkę otrzymaliśmy w postaci GeForce GTX 750. Pierwsza karta graficzna wykorzystująca rdzenie Maxwell była niedrogim modelem dla statystycznego Kowalskiego, natomiast dzisiaj do rywalizacji przystępuje zdecydowanie silniejszy zawodnik, potencjalny król wydajności w kategorii premium. Czy GeForce GTX 980 będzie znacznie szybszy od GeForce GTX 780? Jak wypadnie w porównaniu do konkurencyjnego Radeona R9 290X? Czy polityka cenowa NVIDII okaże się bardziej agresywna niż dotychczas? Wszystkiego dowiecie się czytając premierowy test GeForce GTX 980, natomiast amatorów nieco słabszych modeli zapraszamy do prowadzonego równolegle porównania niereferencyjnych wersji GeForce GTX 970. Zgadza się - dzisiaj odbyła się podwójna premiera.
Autorzy: Sebastian Oktaba i Rafał Romański
Skoro GeForce GTX 980 jest sukcesorem GeForce GTX 780, pasowałoby zadać producentowi podstawowe pytanie - gdzie podziała się rodzina 800-tek? Otóż została z premedytacją uśmiercona, przynajmniej w wydaniu dla komputerów stacjonarnych. NVIDIA wywołała lekkie zamieszanie w numeracji, zaś powodem takiej decyzji była najprawdopodobniej chęć zrównania kroku z rynkiem mobilnym, gdzie układy należące do rodziny GTX 800 funkcjonują od dłuższego czasu, zatem desktopy w oczach laików mogłyby wypadać niekorzystnie. GeForce GTX 880 został więc przefarbowany na GeForce GTX 980, a chociaż numerek jest kompletnie bez znaczenia, zaczęła zastanawiać mnie jedna kwestia. Mianowicie - dotąd NVIDIA wykorzystywała swoje architektury GPU dwukrotnie, zachowując kolejność oznaczeń topowych modeli m.in. Fermi (GeForce GTX 480-580) czy Keplera (GeForce GTX 680-780), natomiast w przypadku Maxwella raczej trudno sobie wyobrazić, aby producent kontynuował ten schemat (GeForce GTX 1080?). Przy odświeżaniu linii produktowej będzie chyba potrzebna również zmiana numeracji, wszak manewru ze skokiem od GeForce GTX 200 do GeForce GTX 400 pomijającym GeForce GTX 300 teraz nie wykona się równie płynnie (zostaje jeszcze dodanie piątki do obecnych liczb). Jednak najważniejsza jest specyfikacja techniczna bohatera niniejszego testu - GeForce GTX 980.
GeForce GTX 980 to obecnie najszybsza odmiana Maxwella, ale patrząc na specyfikację jest wielce prawdopodobne, że NVIDIA nie powiedziała tutaj ostatniego słowa. Zdecydowanie widać miejsce dla GeForce GTX 980 Ti.
Architektura Maxwell zadebiutowała razem z GeForce GTX 750, aczkolwiek była zaledwie forpocztą i dopiero dzisiaj zaprezentuje pełnię swoich możliwości, bowiem 28 nm rdzeń GM204-400 napędzający GeForce GTX 980 jest znacznie bardziej zaawansowany. Układ wykorzystuje 16 bloków SM (Streaming Multiprocessors) posiada 2048 procesorów CUDA, 128 jednostek teksturujących oraz 64 ROP-y, zatem niekiedy mniej od poprzednika, ale gruntowne przebudowanie struktur powinno zniwelować różnice. Urządzenie otrzymało 4GB GDDR5 na 256-bitowej magistrali, czyli podniesiono ilość pamięci i jednocześnie zawężono interfejs, co mocno kontrastuje z 512-bitowym kontrolerem montowanym w kartach graficznych AMD Radeon R9 290/290X. Zobaczymy jak architektura Maxwell się zachowa - NVIDIA świadomie nie zmniejszałaby szyny ryzykując przegraną wyścigu zbrojeń, gdyby 256-bit rzeczywiście nie wystarczało. Poważne zmiany poczyniono także w zakresie poprawienia energooszczędności (TDP 165W) oraz efektywności jednostek cieniujących, dlatego teoretycznie słabsza specyfikacja od najszybszej odmiany GK110 jeszcze nie przesądza o finalnych wynikach GM204.
GeForce GTX 980 pracuje z bazową częstotliwością 1126 MHz wzrastającą w trybie GPU Boost do 1216 MHz (przyspieszenie zegara działa na identycznej zasadzie jak wcześniej), natomiast pamięci GDDR5 osiągają 7008 MHz. Producent w wersji referencyjnej zastosował system chłodzenia wyrzucający gorące powietrze poza obudowę komputera, powszechnie znany z modeli GeForce GTX 780, którego kultura działania niewiele odbiegała od niereferencyjnych konstrukcji MSI, ASUS czy Gigabyte. Czego oczekujemy w kwestii wydajności? Chociaż GeForce GTX 980 stanowi formalnego następcę GeForce GTX 780, spodziewamy się zobaczyć killera GeForce GTX 780 Ti, będącego dotychczas najszybszą jednordzeniową kartą graficzną. Duże nadzieje wiążemy również z możliwościami podkręcania, zwłaszcza po wyczynach jakich dokonywano na GeForce GTX 750 Ti. Kluczowa pozostaje jednak cena - wprawdzie konkurencja nie zasugerowała kiedy należy spodziewać się odpowiedzi na Maxwella, aczkolwiek obniżek Radeonów R9 290/290X zapewne nie ogłoszono przypadkowo. Jeśli chcecie obserwować całe wydarzenie związane z premierą GeForce GTX 900 na żywo podczas imprezy Game24, koniecznie zajrzyjcie na poniższą stronę internetową: www.game24.nvidia.com
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Następcą GTX 780 nie jest GTX 880... tylko GTX 980
- 1 - NVIDIA Maxwell - Garść nowych technologii
- 2 - Technologia G-Sync - Nowa jakość w płynności obrazu
- 3 - NVIDIA GeForce GTX 980 - Budowa i parametry techniczne
- 4 - Platforma testowa i metodologia pomiarowa
- 5 - Testy: 3DMark - Fire Strike Standard Test
- 6 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4/ SSAO / DirectX 11
- 7 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 8 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 9 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 10 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 11 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 12 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 13 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 14 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 15 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 16 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 17 - Overclocking: 3DMark / Crysis 3 / Battlefield 4 / Watch Dogs
- 18 - Pobór mocy: spoczynek / obciążenie / OC
- 19 - Temperatury: spoczynek / overclocking
- 20 - Pomiar głośności: spoczynek / obciążenie
- 21 - Podsumowanie - Gdybym był bogaty...
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178