GeForce GTX 970 - Test na dwóch platformach i systemach
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Czy GeForce GTX 970 potrzebny jest Haswell i Windows 8.1?
- 1 - Platforma testowa #1: Core i7-3960X i Windows 7
- 2 - Platforma testowa #2: Core i7-4790K i Windows 8.1
- 3 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4/ SSAO / DirectX 11
- 4 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 5 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 6 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 7 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 8 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 9 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 10 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 12 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 13 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 14 - Podsumowanie - Jak to jest w końcu z wydajnością GeForce GTX 970?
Premiera GeForce GTX 970 okazała się ogromnym sukcesem NVIDII, bowiem najnowszy układ graficzny tego producenta oferuje znakomite osiągi za naprawdę rozsądne pieniądze... dlatego sprzedawcy próbując wykorzystać okazję bezczelnie podnoszą marże. Niniejsza publikacja nie będzie jednak dotyczyła cenowych nadużyć, jakich w ojczyźnie Bolka i Lolka doświadczamy nazbyt często, tylko ponownie zajmiemy się kwestią wydajności Maxwelli. Według niektórych serwisów GeForce GTX 970 prawie dogania GeForce GTX 780 Ti, natomiast inne redakcje w tym nasza uzyskały wyniki na poziomie zwykłego GeForce GTX 780. Rozbieżności w skrajnych przypadkach sięgały 10%, więc postanowiliśmy sprawdzić czy przyczyna nie tkwiła w platformie sprzętowej albo systemie operacyjnym.
Autor: Sebastian Oktaba
Zacznijmy od tego, że wydajność GeForce GTX 970 równą GeForce GTX 780 uznajemy za zupełnie satysfakcjonującą, zwłaszcza w kontekście sugerowanej ceny startowej wynoszącej trzy stówki mniej od starszego modelu tzn.: 1429 złotych. Karty graficzne napędzane rdzeniem GM204 charakteryzują się także wysoką energooszczędnością, zaś niereferencyjne systemy chłodzenia wzorową kulturą pracy (zwłaszcza wersje półpasywne). Nawet w zawyżonej kwocie około 1500 złotych GeForce GTX 970 stanowi bardzo atrakcyjną ofertę dla graczy, którzy jeszcze niedawno planowali przesiadkę na Radeona R9 290 albo GeForce GTX 780. Obydwu zawodników przyćmiła gwiazda Maxwella, dlatego kilka dodatkowych procent wydajności na korzyść GeForce GTX 970 niewiele zmienia - potencjalny użytkownik przecież nie straci, może natomiast zyskać jeśli bardziej optymistyczny wariant się potwierdzi. Teoretycznie sprawę mogliśmy zbagatelizować, jednak wrodzona ciekawość kazała sprawdzić obydwie karty graficzne na innej konfiguracji, żeby rozwiać przynajmniej część wątpliwości.
Czy GeForce GTX 970/980 zyskają na wydajności po przesiadce z Core i7-3960X 4500 MHz i Windows 7 na Core i7-4790K 4500 MHz i Windows 8.1? Właśnie na to pytanie postaramy się znaleźć odpowiedź...
Nasze dotychczasowe pomiary jednoznacznie wskazują, że referencyjny GeForce GTX 970 (1050/7008 MHz) dorównuje w ogólnym bilansie referencyjnemu GeForce GTX 780 (863/6008 MHz), podczas gdy najszybsza autorska wersja Gigabyte GTX 970 G1 Gaming wyprzedza poprzednika o około 5%. Skoro GeForce GTX 980 zdystansował GeForce GTX 780 o blisko 20% dorównując tym samym GeForce GTX 780 Ti, natomiast GeForce GTX 770 tracił do GeForce GTX 970 solidne 20%, piramida wydajności ułożyła się w logiczną całość. Dlaczego część redakcji uzyskała odmienne wyniki? Przejrzałem chyba wszystkie publikacje i przyczynę trudno określić - niektórzy dziennikarze porównywali referencyjnego GeForce GTX 780 oraz podkręcone GeForce GTX 970, kilku korzystało z naprawdę starych sterowników dla Keplera (rekordziści mieli 311.xx WHQL), jeszcze inni demonstrowali całkowicie niepowtarzalne miejsca pomiarowe. Oczywiście nie zamierzamy usilnie szukać błędów u innych, doszliśmy po prostu do wniosku, że warto sprawdzić Maxwelle na nowszym komputerze.
Premierowy test przeprowadziliśmy na wiekowym lecz potężnym procesorze Intel Core i7-3960X @4500 MHz, który posiadał sześć rdzeni i obsługiwał dwanaście wątków (HT trwale wyłączyliśmy), systemem operacyjnym był natomiast Windows 7 64-bit. Kolejne podejście wykonaliśmy na modelu Intel Core i7-4790K @4500 MHz z aktywnym Hyper-Threading oraz Windows 8.1 64-bit, czyli maszynie znacznie świeższej i rzekomo dodającej GeForce GTX 900 skrzydeł. We wszystkich przypadkach wykorzystaliśmy sterowniki 344.16 WHQL, reszta komponentów nie uległa zmianie. Faktem pozostaje, że NVIDIA mocno optymalizuje swoje drivery pod architekturę Haswell, ale korzyści z tego wynikające odczuwa się przeważnie w miejscach procesorowych, znacznie rzadziej graficznych stanowiących podstawę niniejszego artykułu. Oczywiście, zysk wydajności o 1-2% dzięki zmianie platformy sprzętowej i systemu operacyjnego jest możliwy, niemniej ponad 10% wydaje się bardzo mało prawdopodobne.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- następna ›
- ostatnia »
- SPIS TREŚCI -
- 0 - Czy GeForce GTX 970 potrzebny jest Haswell i Windows 8.1?
- 1 - Platforma testowa #1: Core i7-3960X i Windows 7
- 2 - Platforma testowa #2: Core i7-4790K i Windows 8.1
- 3 - Testy: Assassin's Creed IV: Black Flag - Very High / MSAA x4/ SSAO / DirectX 11
- 4 - Testy: Batman: Arkham Origins - Very High / MSAA x8 / PhysX OFF / DirectX 11
- 5 - Testy: Battlefield 4 - Ultra / MSAA x4 / SSAO / AF x16 / DirectX 11
- 6 - Testy: Call of Duty: Ghosts - Ultra / MSAA x4 / SSAO / Fur OFF / DirectX 11
- 7 - Testy: Crysis 3 - Very High / MSAA x2 / DirectX 11
- 8 - Testy: Far Cry 3 - Ultra / SSAO / MSAA x4 / DirectX 11
- 9 - Testy: Hitman: Absolution - Ultra / MSAA x4 / AF x16 / DirectX 11
- 10 - Testy: Metro: Last Light - Very High / SSAA x2 / AF x16 / DirectX 11
- 11 - Testy: The Elder Scrolls V: Skyrim - Very High / AA x8 / AF x16 / DirectX 9
- 12 - Testy: Tomb Raider - Very High / FXAA / AF x16 / TressFX / DirectX 11
- 13 - Testy: Watch Dogs - High / HBAO+ High / MSAA x4 / DirectX 11
- 14 - Podsumowanie - Jak to jest w końcu z wydajnością GeForce GTX 970?
Powiązane publikacje

Test karty graficznej MSI GeForce RTX 5060 Ti Gaming 16 GB - Więcej pamięci graficznej, jednak czy proporcjonalnie do wydajności?
230
Test Assassin's Creed Shadows - PC kontra PlayStation 5. Test technik NVIDIA DLSS 4, AMD FSR i Intel XeSS, skalowanie wydajności
122
Test wydajności Assassin's Creed Shadows PC - Wymagania sprzętowe to większy problem, niż czarnoskóry samuraj
165
Test wydajności GTA V Enhanced - Ray tracing podnosi wymagania sprzętowe do poziomu GTA VI. Wielka aktualizacja na 10 rocznicę
178