Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
.
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

Battlefield 4 Mantle vs DirectX 11 - Test R9 290X vs GTX 780 Ti

Sebastian Oktaba | 03-02-2014 22:38 |

Alleluja! Battlefield 4 doczekał się oficjalnej aktualizacji wprowadzającej obsługę Mantle, czyli nowego API stworzonego z myślą o kartach graficznych AMD, którym producent zamierza rywalizować z wszędobylskim DirectX. Obietnice gigantycznego wzrostu wydajności modeli Radeon HD 7000 i Radeon R7/R9 200 brzmiały niezwykle kusząco, dlatego postanowiliśmy własnoręcznie sprawdzić, jak sytuacja wygląda w rzeczywistości. Niedługo możecie spodziewać się rozbudowanego testu kart graficznych i procesorów w Battlefield 4, natomiast dzisiaj prezentujemy Wam pierwsze wyniki z pomiarów przeprowadzonych w naszej redakcji. Na przystawkę proponujemy Radeona R9 290X oraz GeForce GTX 780 Ti połączonego z Intel Core i5-4670K, gdzie wybraliśmy na potrzeby porównania dwa miejsca - zależne od procesora i karty graficznej. Jak wyglądają efekty takiego zestawienia? Chwilami bywają naprawdę zaskakujące, mogąc skutecznie zamknąć usta wszystkim sceptykom, ale ostateczne wnioski zostawiamy na pełną wersję artykułu. Tymczasem sami zobaczcie czy warto było czekać na Mantle...

Jakich korzyści może spodziewać się potencjalny użytkownik Mantle? Przede wszystkim wzrostu wydajności w scenariuszach, gdzie wąskim gardłem okazuje się procesor, który ogranicza kartę graficzną. Wbrew obiegowej opinii, rola jednostki centralnej nadal jest bardzo istotna, zwłaszcza w produkcjach niechlujnie pisanych pod DirectX 11, marnujących niewyobrażalnie duże pokłady mocy obliczeniowej. Mantle pozwala zmniejszyć rolę systemu operacyjnego w procesie generowania obrazu, odciążając przy okazji procesor, co powinno również zredukować dystans między układami AMD FX oraz Intel Core. Trzeba przyznać, że producent sprytnie to sobie wykombinował i jednocześnie udowodnił na podstawie niezależnych pomiarów, jak wiele można zdziałać rozwiązaniem stricte programowym. Teraz wystarczy tylko przekonać do Mantle leniwych developerów oraz wielkie koncerny...

Test procesorów i kart graficznych: Battlefield 4 Mantle vs DirectX - Pełna wersja

Jak zostało wspomniane na początku, przygotowaliśmy dwa odrębne miejsca testowe, gdzie wyniki są uzależnione od procesora lub karty graficznej. Pozwoli to wstępnie porównać wydajność DirectX i Mantle w typowych scenach, aczkolwiek obydwa API można sprawdzić wyłącznie na Radeonach, ponieważ sterowniki do modeli GeForce w chwili obecnej nie zapewniają takiego wsparcia. Oczywiście, gdyby NVIDIA była zainteresowana Mantle, mogłaby to uczynić bez przesadnie wielkiego wysiłku - standard pozostaje przecież otwarty. Rola sterownika graficznego i jego narzutu na procesor jest tutaj kluczowa, aczkolwiek o zaistniałym zjawisku pisaliśmy już wielokrotnie, więc zamiast zanudzać Was teorią, polecamy zerknąć na zamieszczone wykresy, Wnioski nasuwają się chyba same, nieprawdaż?

Battlefield 4 - Test CPU

1920x1080 / Ultra / MSAA OFF / SSAO

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
15
30
45
60
75
90
105
120
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
108.3
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
91.5
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
79.8
 
 
 

Battlefield 4 - Test GPU

1920x1080 / Ultra / MSAA x4 / SSAO

Klatki na sekundę (więcej = lepiej)

 
9
18
27
36
45
54
63
72
 
Radeon R9 290X (Mantle)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
67.9
 
Radeon R9 290X (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
66.2
 
GeForce GTX 780 Ti (DirectX 11)
Core i5-4670K, 3400 MHz + Turbo
61.2
 
 
 

Ponieważ żadne powszechnie stosowane metody mierzenia ilości klatek na sekundę nie działają z Mantle, wykorzystaliśmy narzędzia (komendy) wbudowane w konsolę Battlefield 4. Wymagało to odrobiny zachodu, ponieważ FPS podawany jest w sposób odmienny od FRAPS czy MSI Afterburner, ale dysponując odpowiednim skryptem łatwo ów niezrozumiały ciąg liczb rozgryźć i wyliczyć średnią ilość klatek na sekundę. Wszystkie testy zostały wykonane właśnie tą metodą, błąd pomiarowy wynosił mniej niż 1%, zastosowane sterowniki to oficjalne AMD Catalyst 14.1 oraz ForceWare 332.81 WHQL, zaś platforma testowa pracowała pod komenda systemu operacyjnego Windows 7 64-bit. Podczas testów nie zanotowaliśmy żadnych problemów ze stabilnością, przekłamań obrazu czy chwilowych spadków animacji.

Pozostaje pogratulować AMD dobrze wykonanej roboty, bo chociaż implementacja Mantle w Battlefield 4 jest dopiero początkiem długiej drogi, to wyniki napawają optymizmem.

Jak widać - pomimo zastosowania Core i5-4670K (3400 MHz + Turbo), Radeon R9 290X w miejscu zależnym od procesora przegrywa z GeForce GTX 780 Ti, aby dokonać istnego spustoszenia razem z Mantle. Skok okazuje się nieprawdopodobnie duży, jednak o jakimkolwiek błędzie w obliczeniach nie może być mowy - testy przeprowadzaliśmy wielokrotnie. W scenie zależnej od karty graficznej poprawy w stosunku do DirectX w zasadzie brak. Tego akurat się spodziewaliśmy, gdyż Mantle z założenia nie poprawia wydajności w przypadku, gdy limitem okazuje się układ graficzny. Pozostaje pogratulować AMD dobrze wykonanej roboty, bo chociaż implementacja Mantle w Battlefield 4 jest dopiero początkiem długiej drogi, to wyniki napawają optymizmem. Resztę, uwzględniając procesory FX i dwurdzeniowe Intel Pentium, opublikujemy wkrótce!

Jaka karta graficzna do Battlefield 4 - Test GeForce vs Radeon

Recenzja Battlefield 4 - Pole bitwy dziurawe jak nigdy

Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Sebastian Oktaba
Liczba komentarzy: 57

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.