John Carmack broni AI po krytyce dema Quake II od Microsoftu. Twórca Doom nie widzi zagrożenia, ale szansę na rozwój branży gier
Wokół technologii generatywnej AI nie brakuje kontrowersji, szczególnie gdy w grę wchodzą klasyczne marki gier. Microsoft zaprezentował demo Quake II z udziałem sztucznej inteligencji, co wywołało falę komentarzy i obaw. W dyskusję zaangażował się John Carmack, współtwórca legendarnego Doom, który opublikował serię wpisów broniących rozwoju AI. Dlaczego jego głos wybrzmiał tak mocno i jak argumentował swoją opinię? Sprawdź, co dokładnie powiedział.
Nie demonizujmy AI. Lęk przed nią jest dziś zbliżony do obaw przed komputerami w latach 80. – wiele z nich okazało się bezpodstawnych.
Quake II Remaster dostępny za darmo dla osób posiadających oryginalną wersję gry na Steamie lub GOG-u
Prezentacja przez Microsoft dema Quake II wzbogaconego o generatywną sztuczną inteligencję wywołała w sieci falę krytyki. Wiele osób zarzuca firmie, że eksperymentując z klasyką, rozmywa oryginalne doświadczenie i promuje kontrowersyjne rozwiązania. W odpowiedzi na te reakcje głos zabrał John Carmack, legenda branży, współtwórca takich tytułów jak Doom czy Quake, który od lat pozostaje entuzjastą rozwoju AI. W serii wpisów na platformie X (dawniej Twitter), Carmack odniósł się bezpośrednio do obaw społeczności graczy i programistów. „Są rzeczy, których naprawdę warto się bać. Sztuczna inteligencja nie jest jedną z nich, a już na pewno nie w tej formie” – napisał. Podkreślił, że obecny rozwój AI nie przypomina autonomicznych, groźnych systemów z filmów science fiction, lecz narzędzia, które mogą wspierać twórców i użytkowników.
Microsoft has created an AI-generated replica of Quake II that you can play in browser.
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) April 5, 2025
"Every frame is created on the fly by an AI world model."
Play it here:https://t.co/WGQymDOmsj pic.twitter.com/35MX5aHPbF
Quake II Remastered - wygląda na to, że id Software szykuje niespodziankę dla fanów kultowego shootera
Carmack zauważył, że wiele dzisiejszych obaw przypomina atmosferę lat 80., kiedy część społeczeństwa obawiała się rosnącej popularności komputerów osobistych. Z perspektywy czasu okazało się, że większość z tych lęków była nieuzasadniona. Jego zdaniem podobnie będzie z AI. Technologia ta będzie mieć ogromny wpływ na nasze życie, ale nie musi to oznaczać wyłącznie zagrożeń. W odniesieniu do dema Quake II, Carmack stwierdził, że nie widzi problemu w eksperymentowaniu z AI w grach. Wręcz przeciwnie. Jego zdaniem tego typu działania są wartościowe i inspirujące. Jak napisał: „Uważam to za coś pozytywnego. Gdyby ktoś robił takie rzeczy 25 lat temu, byłbym podekscytowany”.
Test wydajności Quake II RTX - Ray tracing ma swoje wymagania
Nie jest to pierwszy raz, kiedy Carmack broni generatywnej AI. Od lat promuje podejście bazujące na otwartości, eksploracji, a także na wykorzystaniu potencjału AI do usprawniania narzędzi, rozrywki, jak również codziennego życia. Choć nie brakuje przeciwników tej wizji, jego głos ma dużą wagę, szczególnie w środowisku deweloperów i fanów retro-gamingu. Obecna dyskusja wokół dema Quake II pokazuje, że sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w świecie gier, nie tylko jako element rozgrywki, ale też jako temat debaty kulturowej. Głos Johna Carmacka przypomina, że warto podchodzić do nowych technologii z otwartym umysłem, a nie tylko z obawą przed zmianą.
I think you are misunderstanding what this tech demo actually is, but I will engage with what I think your gripe is — AI tooling trivializing the skillsets of programmers, artists, and designers.
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) April 7, 2025
My first games involved hand assembling machine code and turning graph paper…
Powiązane publikacje

Klasyka Star Wars wchodzi do GOG Preservation Program, w tym Dark Forces, Battlefront i X-Wing. Wyprzedaż gier z uniwersum
9
The Elder Scrolls IV: Oblivion - Remastered bije rekordy. Zdobył 4 mln graczy w 4 dni. Tak wygląda odrodzenie legendy RPG
124
La Quimera - gra otrzymała kiepskie pierwsze recenzje, po czym została wycofana na kilka godzin przed premierą
32
DOOM: The Dark Ages - oto Cosmic Realm. Prezentacja przeciwników i świata nawiązującego do twórczości H.P. Lovecrafta
5