Zgłoś błąd
X
Zanim wyślesz zgłoszenie, upewnij się że przyczyną problemów nie jest dodatek blokujący reklamy.
Błędy w spisie treści artykułu zgłaszaj jako "błąd w TREŚCI".
Typ zgłoszenia
Treść zgłoszenia
Twój email (opcjonalnie)
Nie wypełniaj tego pola
Załóż konto
EnglishDeutschукраїнськийFrançaisEspañol中国

John Carmack broni AI po krytyce dema Quake II od Microsoftu. Twórca Doom nie widzi zagrożenia, ale szansę na rozwój branży gier

Maciej Lewczuk | 09-04-2025 10:30 |

John Carmack broni AI po krytyce dema Quake II od Microsoftu. Twórca Doom nie widzi zagrożenia, ale szansę na rozwój branży gierWokół technologii generatywnej AI nie brakuje kontrowersji, szczególnie gdy w grę wchodzą klasyczne marki gier. Microsoft zaprezentował demo Quake II z udziałem sztucznej inteligencji, co wywołało falę komentarzy i obaw. W dyskusję zaangażował się John Carmack, współtwórca legendarnego Doom, który opublikował serię wpisów broniących rozwoju AI. Dlaczego jego głos wybrzmiał tak mocno i jak argumentował swoją opinię? Sprawdź, co dokładnie powiedział.

Nie demonizujmy AI. Lęk przed nią jest dziś zbliżony do obaw przed komputerami w latach 80. – wiele z nich okazało się bezpodstawnych.

John Carmack broni AI po krytyce dema Quake II od Microsoftu. Twórca Doom nie widzi zagrożenia, ale szansę na rozwój branży gier [1]

Quake II Remaster dostępny za darmo dla osób posiadających oryginalną wersję gry na Steamie lub GOG-u

Prezentacja przez Microsoft dema Quake II wzbogaconego o generatywną sztuczną inteligencję wywołała w sieci falę krytyki. Wiele osób zarzuca firmie, że eksperymentując z klasyką, rozmywa oryginalne doświadczenie i promuje kontrowersyjne rozwiązania. W odpowiedzi na te reakcje głos zabrał John Carmack, legenda branży, współtwórca takich tytułów jak Doom czy Quake, który od lat pozostaje entuzjastą rozwoju AI. W serii wpisów na platformie X (dawniej Twitter), Carmack odniósł się bezpośrednio do obaw społeczności graczy i programistów. „Są rzeczy, których naprawdę warto się bać. Sztuczna inteligencja nie jest jedną z nich, a już na pewno nie w tej formie” – napisał. Podkreślił, że obecny rozwój AI nie przypomina autonomicznych, groźnych systemów z filmów science fiction, lecz narzędzia, które mogą wspierać twórców i użytkowników.

Quake II Remastered - wygląda na to, że id Software szykuje niespodziankę dla fanów kultowego shootera

Carmack zauważył, że wiele dzisiejszych obaw przypomina atmosferę lat 80., kiedy część społeczeństwa obawiała się rosnącej popularności komputerów osobistych. Z perspektywy czasu okazało się, że większość z tych lęków była nieuzasadniona. Jego zdaniem podobnie będzie z AI. Technologia ta będzie mieć ogromny wpływ na nasze życie, ale nie musi to oznaczać wyłącznie zagrożeń. W odniesieniu do dema Quake II, Carmack stwierdził, że nie widzi problemu w eksperymentowaniu z AI w grach. Wręcz przeciwnie. Jego zdaniem tego typu działania są wartościowe i inspirujące. Jak napisał: „Uważam to za coś pozytywnego. Gdyby ktoś robił takie rzeczy 25 lat temu, byłbym podekscytowany”.

John Carmack broni AI po krytyce dema Quake II od Microsoftu. Twórca Doom nie widzi zagrożenia, ale szansę na rozwój branży gier [2]

Test wydajności Quake II RTX - Ray tracing ma swoje wymagania

Nie jest to pierwszy raz, kiedy Carmack broni generatywnej AI. Od lat promuje podejście bazujące na otwartości, eksploracji, a także na wykorzystaniu potencjału AI do usprawniania narzędzi, rozrywki, jak również codziennego życia. Choć nie brakuje przeciwników tej wizji, jego głos ma dużą wagę, szczególnie w środowisku deweloperów i fanów retro-gamingu. Obecna dyskusja wokół dema Quake II pokazuje, że sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej obecna w świecie gier, nie tylko jako element rozgrywki, ale też jako temat debaty kulturowej. Głos Johna Carmacka przypomina, że warto podchodzić do nowych technologii z otwartym umysłem, a nie tylko z obawą przed zmianą.

Źródło: John Carmack, Ars Technica, Microsoft
Bądź na bieżąco - obserwuj PurePC.pl na Google News
Zgłoś błąd
Liczba komentarzy: 64

Komentarze:

x Wydawca serwisu PurePC.pl informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij zgadzam się, aby ta informacja nie pojawiała się więcej. Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki.